تزریق ژل به چانه

تزریق ژل یکی از بهترین و ایمن‌ترین روش‌های افزایش حجم و فرم‌دهی به چانه یا ناحیه زیر فک محسوب می‌شود. امروزه بسیاری از سلبریتی‌ها برای افزایش جذابیت به کمک تزریق ژل در ناحیه چانه صورت خود را زاویه‌دار کرده‌اند که همین امر موجب افزایش تقاضای تزریق ژل به چانه در بین آحاد افراد جامعه شده است. هم‌چنین با افزایش فعالیت افراد به خصوص جوانان در فضای مجازی میزان مراجعات به کلینیک‌های زیبایی برای تزریق ژل به چانه افزایش یافته است؛ زیرا افراد تمایل دارند هنگام گرفتن عکس از تمام یا نیم‌رخ خود چهره مناسبی از خود ثبت کنند.

 

ژل چانه چیست؟

در حال حاضر ژل یا فیلر‌های متنوعی در بازار وجود دارد که برخی از آن‌های مصنوعی و برخی دیگر کاملاً طبیعی و استاندارد است. امروزه ژل‌هایی که از جنس هیالورونیک اسید هستند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا به مرور زمان جذب بدن می‌شوند و ضمن ایجاد ظاهری طبیعی احتمال بروز آلرژی و حساسیت را کاهش می‌دهد.

آمادگی‎های لازم قبل از تزریق ژل به چانه

شاید در نظر برخی افراد تزریق ژل به چانه یک جراحی سرپایی ساده و راحت به نظر بیایید اما این در حالیست که تزریق ژل به چانه نیاز به مهارت بالا و تکنیک‌های بسیاری دارد که فقط از عهده پزشکان با تجربه برمی‎آید. افرادی که متقاضی انجام این جراحی زیبایی هستند باید قبل از تزریق خود را برای انجام مراحل زیر آماده کنند.

  • قبل از تزریق باید مشکلات چانه به خوبی بررسی شود
  • بررسی سلامت جسمانی و روحی بیمار قبل از تزریق ژل لازم و ضروری است
  • اگر بیمار نسبت به داروهای بی‌حسی موضعی یا موارد دیگر دچار حساسیت است باید موضوع را حتماً با پزشک خود در میان بگذارد
  • میزان ژل تزریقی باید قبل از جراحی بررسی شود و بیمار نسبت به نتیجه کاملاً باید آگاه گردد
  • باید آگاهی‌های لازم در خصوص عوارض احتمالی و مراقبت‌های پس از تزریق به خوبی به بیمار ارائه شود
  • اگر فردی دچار بیماری خاصی است و یا از ناراحتی پوستی حتی خفیف رنج می‌برد باید حتماً مسئله را قبل از تزریق با پزشک خود در میان بگذارد

عوارض احتمالی تزریق ژل به چانه

تزریق ژل یکی از اعمال زیبایی و غیر جراحی ایمن است که اگر توسط پزشک متبحر و با تجربه انجام شود احتمال بروز عوارض طی آن به صورت چشم‌گیری کاهش می‌یابد. تورم، قرمزی، کبودی و بی‌حسی در ناحیه تزریق از جمله رایج‌ترین عوارض جانبی تزریق ژل به چانه است که طی چند روز ابتدایی تزریق فرد را درگیر و سپس به مرور زمان و با رعایت توصیه‌های پزشک بهبود می‌یابد؛ اما اگر تزریق توسط پزشک غیرمتخصص و در مراکز غیرمعتبر انجام شود ممکن است با عوارض جبران ناپذیری مانند ایجاد توده در ناحیه چانه، آسیب به عصب‌های ناحیه چانه، خون‌مردگی و ... همراه باشد.

مزایای تزریق ژل به چانه

زاویه‌سازی صورت و رفع عیوب چانه به کمک تزریق ژل دارای مزایای بسیاری است که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • افراد پس از تزریق می‌توانند به فعالیت روزانه خود ادامه دهند و نیازی به مرخصی و دوری از کار به مدت طولانی نیست
  • تغییرات حاصل از تزریق بلافاصله پس از اتمام کار قابل مشاهده است و افراد از همان دقایق اولیه می‌توانند از نتایج آن بهره‌مند شوند
  • تزریق ژل نیاز به زمان کوتاهی دارد و بدون نیاز به بیهوشی قابل انجام است
  • نتایج تزریق مادام‌العمر نیست و افراد در صورت تمایل می‌توانند 6 الی 8 ماه پس از تزریق آن را تمدید کنند، بنابراین امکان بازگشت به قبل از تزریق وجود دارد
  • عوارض احتمالی این روش بسیار محدود و گذرا است

کدام عیوب چانه با تزریق ژل رفع می‌شود؟

اندازه چانه، طول چانه، برآمدگی چانه، تقارن و شکل آن از جمله عیوبی است که به کمک تزریق ژل می‌توان آن را برطرف کرد.

چگونگی انجام تزریق ژل به چانه

روند تزریق ژل به چانه مانند تزریق ژل به سایر نواحی بدن انجام می‌شود. تزریق ژل به چانه جزو اعمال زیبایی سرپایی است که نیاز به بیهوشی کامل، بستری و استراحت طولانی مدت در منزل ندارد. برای تزریق ژل به چانه پزشک ابتدا ناحیه تزریق را به کمک مواد ضدعفونی کننده، ضد عفونی می‌کند و سپس از داروهای بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند. برای تزریق ژل به چانه پزشکان از کانولا یا سوزن‌های بسیار ظریفی استفاده می‌کند. پزشک چندین تزریق در ناحیه فک و چانه انجام می‌دهد تا نتیجه دلخواه حاصل شود. مدت زمان تزریق ژل به چانه بر حسب نیاز بیمار و میزان ژل تزریقی بسیار متفاوت است به گونه‌ای که می‌تواند 30 دقیقه یا حتی یک ساعت به طول بینجامد که در این مدت بیمار نباید بدون اجازه پزشک صحبت کند. با وجود اینکه نتایج حاصل از تزریق بلافاصله پس از اتمام کار مشهود خواهد بود اما پزشک از بیمار درخواست خواهد کرد یک هفته الی 14 روز پس از تزریق برای معاینه به کلینیک مراجعه کند تا ضمن بررسی نتیجه تزریق شرایط جسمانی بیمار نیز بررسی شود.

برای تزریق ژل چانه به چه مقدار فیلر نیاز است؟

این مسئله یکی از سؤالات رایج افراد متقاضی تزریق ژل به چانه است که پاسخ آن در افراد مختلف، متفاوت است؛ زیرا میزان ژل تزریقی بسته به عیوب چانه و درخواست بیمار بسیار متفاوت است و بررسی میزان آن بدون معاینه بیمار امکانپذیر نیست.

هزینه تزریق ژل به چانه

هزینه تزریق ژل به موارد بسیاری از جمله برند ژل استفاده شده، مقدار ژل تزریق شده و دستمزد پزشک متفاوت است. افراد می‌توانند با مراجعه به کلینیک و پس از مشاوره با پزشک نسبت به این امر آگاهی لازم را کسب کنند.

ماندگاری ژل تزریق شده به چانه چقدر است؟

در گذشته ژل‌های مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گرفت که نتایج دائمی داشت اما به دلیل بروز عوارض بسیار بالا و مشکلاتی که برای تخلیه وجود داشت استفاده از این ژل‌ها ممنوع شد. امروزه ژ‌ل‌هایی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد که سازگاری بالایی با بدن دارد و پس از تزریق جذب بدن می‌شوند از این رو می‌توان گفت به صورت میانگین نتایج حاصل از تزریق حدود 8 الی 18 ماه ماندگاری دارد. افرادی که سبک زندگی سالمی دارند و طبق دستور پزشک عمل کنند مدت بیشتری از نتایج تزریق ژل بهره‌مند می‌شوند و بالعکس افرادی که توجهی به توصیه‌های پزشک ندارند پس از مدت کوتاهی برای تمدید نتایج باید برای تزریق مجدد به کلینیک مراجعه کنند.

کاندیدای مناسب برای تزریق ژل به چانه

به طور کلی افراد بالای 18 سال که از سلامت جسمی و روحی برخوردار هستند، افرادی که به داروهای موضعی حساسیت ندارند و افرادی که دچار بیماری پوستی یا بیماری‌های خود ایمنی نیستند می‌توانند به کمک تزریق ژل چانه خود را برجسته، چین و چروک‌های آن را برطرف و خطوط اطراف آن را پر کنند.

تزریق ژل یا ایمپلنت چانه

افرادی که از افتادگی شدید چانه رنج می‌برند یا عیوب ناحیه چانه آن‌ها بسیار شدید باشد گزینه مناسبی برای تزریق ژل نیستند و با مشورت پزشک باید کاندید ایمپلنت چانه شوند؛ زیرا تزریق ژل تنها قادر به رفع عیوب سطحی است.

آیا تزریق ژل به چانه دردناک است

بله تزریق ژل به چانه دردناک است اما پزشک برای کاهش درد از بی‌حسی موضعی در ناحیه تزریق استفاده می‌کند تا بیمار متحمل کم‌ترین درد و آزاری باشد. به بانوان توصیه می‌شود در دوران قاعدگی برای تزریق ژل اقدام نکنند زیرا به دلیل حساسیت‌هایی که در این دوران رخ می‌دهد ممکن است آستانه درد افراد کمی کاهش یابد.

مراقبت‎های قبل از تزریق ژل به چانه

به افراد توصیه می‌شود یک هفته قبل از جراحی از مصرف داروهای رقیق کننده خون خودداری کنند و از مصرف مواد دخانی و مشروبات الکی اجتناب کنند؛ زیرا عدم رعایت این موارد ممکن است احتمال برزو کبودی پس از جراحی را افزایش دهد. هم‌چنین توصیه می‌شود افراد به مدت 2 هفته قبل از جراحی از انجام اقداماتی درمانی در ناحیه دهان و دندان از جمله جرم‌گیری، بیوپسی، جراحی و ... خودداری کنند.

مراقبت‌های پس از تزریق ژل به چانه

  • افراد به مدت 48 ساعت باید از انجام ورزش یا فعالیت‌های جسمی سنگین خودداری کنند و به هیچ عنوان ناحیه تزریق را دست‌کاری نکنند
  • استفاده از کمپرس سرد می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند
  • مصرف مواد حاوی کافئین و الکل به مدت 48 ساعت ممنوع است
  • مصرف مواد غذایی دارای قند و سدیم بالا و تند به مدت یک هفته ممنوع است
  • استفاده از لوازم ‌آرایشی تا بهبودی کامل تورم ممنوع می‌باشد