تزریق ژل (فیلر)

امروزه انواع مختلفی از اقدامات زیبایی رایج شده‌اند و افراد برای بهبود زیبایی ظاهری خود، به انجام آنها تمایل پیدا کرده‌اند؛ اما درعین‌حال، برخی افراد نگران خطرات آنها نیز هستند. تزریق ژل یا فیلر، یکی از کم‌خطرترین روش‌های زیبایی به شمار می‌رود. در این روش، ماده فیلر با سوزن به زیر پوست صورت وارد می‌شود و ظاهر آن را جوان می‌کند. زمان انجام این روش، 30 دقیقه است و تاثیر آن بلافاصله نمایان خواهد شد.  

تزریق ژل

تزریق ژل (فیلر لب و صورت) چیست؟

تزریق فیلر یا همان ژل، یک عمل زیبایی صورت بدون نیاز به جراحی است. ماده فیلر می‌تواند از جنس مواد طبیعی یا مصنوعی مختلف باشد. این ماده با استفاده از یک سوزن، با فاصله کم، درست به زیر پوست تزریق می‌شود. در نتیجه، رفع چین و چروک صورت در قسمت‌های موردنظر مانند دور چشم اتفاق خواهد افتاد. همچنین خطوط اضافی از بین می‌روند و چهره فرد حجم پیدا می‌کند. در بعضی مواقع، این مواد را برای زیباسازی دست نیز به کار می‌گیرند.

زمان تزریق فیلر

یکی از بهترین روش‌ها برای جوانسازی صورت و زیبایی پوست، تزریق فیلر (ژل) است. عمل تزریق ژل معمولا زیر 30 دقیقه طول می‌کشد؛ اما گاهی ممکن است تا یک ساعت نیز به طول انجامد. بعد از پایان عمل زیبایی، افراد نیاز به استراحت طولانی‌مدت ندارند. اثرگذاری مواد مورداستفاده در این عمل، بلافاصله بعد از عمل اتفاق می‌افتد. ماندگاری اثر آن‌ها نیز حداقل 6 ماه تا 2 سال خواهد بود که زمان دقیق آن، بستگی به نوع ماده و روش تزریق دارد.

تزریق ژل

خطرات تزریق Filler

تزریق فیلر جزء کم‌خطرترین عمل‌های زیبایی به حساب می‌آید. بااین‌حال، ممکن است برخی عوارض جانبی جزئی در این عمل روی دهند که عمدتا شامل درد جزئی، ورم کوتاه‌مدت و خارش می‌شود. در بعضی موارد بسیار نادر، احتمال خونریزی و عفونت وجود خواهد داشت.

انواع فیلر در مراکز زیبایی معتبر یافت می‌شوند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. بهتر است جهت انتخاب بهترین نوع فیلر، با یک متخصص پوست مشورت کنید تا کمترین میزان خطر و بیشترین اثرگذاری را متناسب با وضعیت پوست خود تجربه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید به وب سایت کلینیک سعادت آباد مراجعه فرمایید.

کلینیک سعادت آباد
به دنبال تغییر اساسی در چهره‌ات با تزریق ژل هستی؟
اول با چند متخصص پوست و مو مشورت کن.
برای مشاوره با دکتر پوست سعادت آباد کلیک کن.

کاربرد تزریق ژل صورت

کلاژن، یک ماده مهم در بدن انسان است که در همه قسمت‌ها مانند پوست، عضلات، استخوان‌ها و بافت‌ها وجود دارد. این ماده در جوان نگه‌داشتن اعضای بدن، نقش مهمی ایفا می‌کند. با افزایش سن، مقدار کلاژن در بدن کاهش می‌یابد. کاهش کلاژن سبب می‌شود همه اعضا، به‌خصوص پوست، دچار افتادگی و پیری شوند و حجمشان کاهش پیدا کند. در اثر کمبود کلاژن، پوست نازک می‌شود و خاصیت کشسانی‌اش را از دست می‌دهد.

ژل‌ها به قسمت‌هایی از پوست که با کاهش کلاژن مواجه شده‌اند، تزریق می‌شوند و حجم آن قسمت‌ها را افزایش می‌دهند. درنتیجه، بلافاصله پس از تزریق ژل، افتادگی‌ها و خطوط از بین می‌روند و رفع چروک صورت اتفاق می‌افتد. البته ژل‌ها، خاصیت‌های مهم دیگری نیز دارند. برای مثال، بسیاری از انواع فیلر، باعث می‌شوند بدن کلاژن بیشتری تولید کند. همچنین بعضی فیلرها خاصیت آب‌رسانی به پوست را دارند که به جوان ماندن بافت‌های آن کمک خواهد کرد.

4 مورد از انواع فیلر لب و صورت

چند نوع ژل تزریقی وجود دارند که نوع ماده تشکیل‌دهنده و نحوه اثرگذاری هرکدام متفاوت است. برای انتخاب بهترین نوع، توصیه می‌شود با یک متخصص پوست مشورت کنید.

ژل هیالورونیک اسید (فیلر HA)

ماده اصلی تشکیل‌دهنده این فیلر، اسید هیالورونیک (Hyaluronic acid) است. این ماده به‌صورت طبیعی در بدن انسان وجود دارد. به‌خصوص، میزان بالاتری از آن در بافت‌های پیوندی بدن و دور چشم یافت می‌شود. مفاصل، غضروف‌ها و پوست انسان، به‌طور طبیعی حاوی درصد بالایی از آن هستند.

متخصصان موفق شده‌اند این ماده را از بدن بیرون بکشند و فرمول آن را کشف کنند. این محصول اکنون به‌عنوان یکی از رایج‌ترین انواع فیلر برای جوانسازی پوست مورداستفاده قرار می‌گیرد. هیالورونیک اسید یک ماده طبیعی است و بدن انسان پس از مدتی آن را جذب خواهد کرد. به همین دلیل، اثرگذاری‌ تزریق ژل هیالورونیک اسید، موقت است و بعد از 6 تا 12 ماه از بین می‌رود.

کاربرد هیالورونیک اسید

اسید هیالورونیک (HA)، به‌عنوان یک ماده درمانی به بیماران آرتروز نیز تزریق می‌شود تا درد آن‌ها را در قسمت مفاصل کاهش دهد و خاصیت نرمی ایجاد کند. بی‌شک، این ماده، ظاهر پوست را بسیار زیبا می‌سازد و هرگونه نابهنجاری ناشی از زخم، آسیب یا چروک را از بین می‌برد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای این ماده (Hyaluronic acid) عبارت‌اند از:

  • بهبود اثر جوش
  • بهبود فرورفتگی گونه‌ها
  • ترمیم چروک چشم
  • بهبود خط لبخند که از بینی تا کناره‌های دهان کشیده می‌شود.
  • بهبود خط اخم بین ابروها
  • ترمیم خطوط عمودی روی لب
  • تغییر مرز لب‌ها
  • بهبود خطوط گوشه دهان
  • ترمیم زخم صورت
  • ترمیم خطوط پیشانی

تزریق ژل

فیلر CaHA یا کلسیم هیدروکسیل آپاتایت

کلسیم هیدروکسیل آپاتایت، یک ماده معدنی است که به‌طور طبیعی در استخوان انسان وجود دارد. تولید تجاری آن برای تزریق ژل به‌صورت بیوسنتز انجام می‌شود؛ یعنی هیچ موجود زنده‌ای در فرآیند تولید مورداستفاده نیست. درنتیجه، احتمال ایجاد حساسیت پوستی ناشی از این ماده در مقایسه با دیگر انواع فیلر، بسیار پایین‌تر خواهد بود.

یک مزیت بزرگ فیلر CaHA، این است که از نظر ظاهری، تاثیری بسیار طبیعی بر صورت می‌گذارد؛ یعنی چهره افراد را مصنوعی نخواهد کرد. همچنین احتمال حرکت این ماده درون صورت پایین است و عوارض جانبی‌ آن نیز نسبتا ناچیز هستند. کلسیم هیدروکسیل آپاتایت در گذشته در دندانپزشکی به‌طور گسترده استفاده می‌شد و ایمنی آن مدت‌ها است که مورد تایید متخصصان قرار دارد. اثر این ماده برای زیباسازی پوست، موقت است.

کاربرد CaHA

از میان مهم‌ترین کاربردهای CaHA، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاخوردگی متوسط یا شدید ناحیه دهان و بینی، خطوط گوشه دهان و خط اخم
  • افزایش حجم گونه و دیگر قسمت‌های صورت
  • افزایش حجم قسمت‌هایی از صورت که تحلیل رفته‌اند؛ مانند آنچه در بیماران HIV پس از مصرف دارو روی می‌دهد.

تزریق ژل با فیلر PLLA یا پلی لاکتیک اسید

اسید پلی لاکتیک، نوعی ماده مصنوعی است که به درون صورت تزریق می‌شود و بدن را تحریک می‌کند تا کلاژن بسازد. درواقع، تاثیر اصلی پلی لاکتیک اسید (PLLA) همین تحریک کلاژن سازی است. این ماده، غیرسمی و قابل‌تجزیه زیستی به شمار می‌رود و از 40 سال پیش تاکنون در بخیه‌ها استفاده می‌شود.

اثر PLLA به‌خصوص برای نیمه پایینی صورت بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود. البته این ماده یک تفاوت اساسی با دیگر انواع فیلر صورت دارد: نتایج آن بلافاصله نیستند؛ زیرا باید بدن را برای ساخت کلاژن کافی تحریک کند و این فرآیند می‌تواند حداقل 4 تا 6 هفته طول بکشد. همچنین برای تزریق ژل پلی لاکتیک اسید، به 3 بار تزریق در ماه نیاز است تا تولید کلاژن‌ها مکررا انجام بگیرد. دوام تاثیر PLLA نیمه دائمی به شمار می‌رود و در مقایسه با هیالورونیک اسید و CaHA، ماندگاری بیشتری دارد.

کاربرد فیلر پلی لاکتیک اسید

  • ترمیم خط لبخند
  • افزایش حجم لب
  • درمان تاخوردگی‌های عمیق دهان و بینی

تزریق ژل

فیلر PMMA یا ژل پلی متیل متاکریلات

اگر به دنبال جوانسازی دائمی پوست صورت خود هستید، PMMA بهترین گزینه شما است. این ماده برای رفع چروک صورت متوسط و عمیق و ترمیم گودی و تاخوردگی به‌ویژه در قسمت لب و دهان به کار می‌رود. همچنین می‌تواند جای زخم‌های کهنه را پر کند و راهکاری خوب برای افزایش حجم لب باشد. زمان ماندگاری اثر پلی متیل متاکریلات معمولا تا 5 سال یا بیشتر خواهد بود.

PMMA سال‌ها است که در عمل های جراحی مورداستفاده قرار می‌گیرد و سلامت آن مورداطمینان پزشکان است. برای تزریق ژل PMMA، احتمالا چند نوبت تزریق نیاز خواهد بود. بنابراین، برای مشاهده تاثیر کامل آن، باید حدودا 3 ماه صبر کنید. در برخی موارد، این ماده کمی از زیر پوست قابل‌مشاهده می‌شود که برای برخی بیماران مطلوب نیست. جهت جلوگیری از پیش آمدن چنین مشکلاتی، تکنیک به‌کاررفته برای تزریق فیلر پلی متیل متاکریلات باید اصولی باشد و به دست متخصصان ماهر صورت گیرد. جهت مشاوره بیشتر دراین‌باره، می‌توانید به کلینیک سعادت مراجعه فرمایید. 

مراحل تزریق ژل

تزریق فیلر درواقع فرآیند ساده‌ای دارد، بسیار کم‌خطر است و زمان آن کوتاه خواهد بود. ملاحظات ویژه‌ای وجود دارند که پیش از عمل، هنگام عمل و پس از عمل، باید به آن‌ها توجه داشته باشیم.

تزریق ژل

پیش از عمل

پیش از هر چیز، گفتگو با یک متخصص پوست یا مشاور معتبر ضروری خواهد بود. در این جلسات مشاوره، صورت شما و نوع پوستتان توسط متخصص مربوطه بررسی می‌شود. همچنین متخصص از شما سوال می‌کند که هدفتان از این عمل چیست و می‌خواهید صورتتان چگونه تغییر کند.

ممکن است متخصص با یک قلم، نواحی تزریق و تغییر را روی صورت مشخص کند. سپس او از صورت شما عکس می‌گیرد. یک مسئله مهم موردبحث در جلسات مشاوره، انتخاب بهترین نوع فیلر متناسب با شرایط شما است. متخصص مربوطه کمک می‌کند بهترین نوع ژل را با توجه به عوارض جانبی احتمالی، زمان استراحت موردنیاز، زمان اثرگذاری و زمان ماندگاری، انتخاب کنید.

گفتگو درباره سلامت بیمار

در طی جلسات، پیشینه پزشکی مراجعه‌کننده موردبررسی قرار می‌گیرد. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا بیماری زمینه‌ای دارید، باید حتما پیش از عمل زیباسازی صورت، آن را به اطلاع متخصص مربوطه برسانید. همچنین موارد زیر را در صورت وجود، اطلاع دهید:

  • هرگونه آلرژی و حساسیت
  • سابقه التهاب و خونریزی هنگام تزریق ژل یا دیگر عمل‌های زیبایی
  • بیماری‌های عصبی
  • بیماری‌ها و ناراحتی‌های پوستی

هنگام عمل

در کلینیک زیبایی، تزریق ژل در یک اتاق مخصوص انجام می‌شود. متخصص مربوطه، ابتدا پوست شما را تمیز و پاک می‌کند و سپس به قسمت‌های موردنظر، ماده بی‌حسی می‌زند. با تزریق بی‌حس‌کننده، دیگر احساس هیچ‌گونه سوزش یا دردی طی عمل نخواهید داشت.  

در مرحله بعد، با استفاده از یک سوزن ریز، ماده فیلر به‌طور ذره‌ذره به زیر پوست تزریق می‌شود. این سوزن قاعدتا کمی سوزش و گزش خفیف دارد؛ اما در حقیقت، بیشتر افراد هنگام تزریق فیلر، هیچ‌چیز حس نمی‌کنند. پس از وارد شدن میزان کافی ژل به زیر پوست، عمل به پایان می‌رسد. این فرآیند معمولا زیر 30 دقیقه و حداکثر یک ساعت طول می‌کشد.

پس از عمل

پس از پایان عمل، متخصص دوباره پوست شما را پاک می‌کند. همچنین جهت تسکین دردهای جزئی یا خوابیدن سریع التهاب، یک کیسه یخ روی آن می‌گذارد.

ممکن است بلافاصله بعد از عمل تزریق ژل ورم جزئی یا درد خفیف در صورت خود حس کنید. این عوارض در صورت وجود، طی چند ساعت یا چند روز آینده به‌طور کامل از بین خواهند رفت. تاثیر زیبایی فیلر معمولا بلافاصله روی صورت قابل‌مشاهده است.

مزایای تزریق فیلر صورت

این روزها، بسیاری از افراد، این روش را برای زیباسازی پوست خود انتخاب می‌کنند؛ چراکه مزایای فراوانی در مقایسه با دیگر روش‌های مشابه دارد.

  • جوانسازی صورت با تزریق فیلر، یک روش طبیعی به شمار می‌رود.
  • در بیش از 95% عمل ها، هیچ عوارضی وجود ندارد یا عوارض جانبی بسیار خفیف هستند.
  • زمان عمل حتی می‌تواند به کوتاهی 20 دقیقه باشد.
  • می‌توانید بلافاصله بعد از عمل تزریق ژل زیبا شدن پوست و صورت خود را مشاهده کنید.

امکان تخلیه

در صورت نیاز، می‌توانید هر زمان که مایل بودید، فیلر را از صورت خود تخلیه کنید. نحوه تخلیه فیلر به نوع ماده و تکنیک تزریق آن بستگی دارد. فرآیند تخلیه معمولا ساده است؛ اما در برخی مواقع می‌تواند دشواری‌هایی داشته باشد.

معایب تزریق فیلر و عوارض جانبی

رایج‌ترین عوارض جانبی فیلر، شامل التهاب و ورم می‌شود که تا چند روز پس از عمل از بین خواهند رفت. برخی از دیگر عوارض رایج عبارت‌اند از: قرمز شدن پوست، درد خفیف، خارش و دانه زدن.

برخی عوارض نادر تزریق نیز وجود دارند که معمولا در صورت تزریق غیراصولی فیلر توسط افراد غیرمتخصص اتفاق می‌افتند. این‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • عفونت
  • ایجاد گرانول زیر پوست
  • زخم عمیق
  • بافت ‌مردگی
  • حساسیت

با مراجعه به کلینیک‌های معتبر و استفاده از خدمات متخصصان پوست، هیچ‌یک از عوارض مذکور رخ نخواهند داد.

6 نکته مهم برای تزریق ژل

در تزریق ژل، نکات زیادی وجود دارند که باید رعایت شوند. در این بخش، به مهم‌ترین نکات تزریق فیلر خواهیم پرداخت.

1.    زمان موردنیاز برای استراحت بعد از عمل

زمان دقیق استراحت بعد از عمل زیبایی تزریق فیلر، به 2 عامل بستگی دارد:

  • نواحی صورت که تزریق برای آن‌ها انجام شده است.
  • نوع فیلر

همچنین با توجه به شرایط خاص شما، این زمان می‌تواند متغیر باشد. به‌طورکلی، بیشتر افراد بلافاصله پس از تزریق ژل، به فعالیت‌های روزمره خود ادامه می‌دهند و نیازی به استراحت مطلق نخواهند داشت. البته متخصصان معمولا توصیه می‌کنند طی یک الی 2 روز پس از عمل، از فعالیت جسمی سنگین خودداری شود.

2.    لزوم خرید فیلر لب و صورت از مراجع معتبر

اکیدا توصیه می‌شود از خرید فیلر از افراد ناشناس و فروشگاه‌های غیر معتبر خودداری شود. محصولات این‌چنینی ممکن است تقلبی، آلوده، منقضی یا پرخطر باشند. بهتر است از فیلرهایی که متخصصان معتبر در کلینیک‌های شناخته شده سلامت پوست به شما معرفی می‌کنند، استفاده کنید.

3.    ممنوعیت تزریق توسط خود شخص یا دیگر افراد غیر متخصص

تزریق فیلر به دانش و مهارت ویژه‌ای نیاز دارد. تزریق توسط افراد غیرمتخصص، می‌تواند مخاطرات ناگواری در پی داشته باشد.

4.    انتخاب نوع فیلر و شناخت ویژگی‌های آن

حتما درباره نوع فیلر مورداستفاده خود از متخصص مربوطه سوال کنید. از مواردی چون نحوه اثرگذاری ماده ژل، زمان ماندگاری آن، زمان تاثیر، سازگاری با نوع پوست و عدم ایجاد حساسیت اطمینان حاصل کنید.

5.    اطمینان از ضرورت تزریق ژل و اثرات آن

بررسی کنید که آیا با توجه به اهداف زیبایی شما، عمل تزریق فیلر برایتان مناسب هست یا خیر. ممکن است با توجه به خواسته شما یا شرایط فردی‌تان، روش‌های دیگری چون انجام عمل بوتاکس، عمل زیبایی تزریق چربی، فیشال صورت، مزوتراپی و غیره برایتان مناسب‌تر باشند.

6.    بهترین کلینیک زیبایی در ایران

کلینیک سعادت آباد در سال 1383 فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه ارائه خدمات سلامت پوست و مو آغاز کرد. این کلینیک، با سابقه درمان بیش از 29 هزار مشتری، به یکی از سرشناس‌ترین مراکز زیبایی ایران تبدیل شده است. تزریق فیلر جزء پرطرفدارترین خدمات این مرکز به شمار می‌رود.

کلینیک سعادت آباد
به دنبال تغییر اساسی در چهره‌ات با تزریق ژل هستی؟
اول با چند متخصص پوست و مو مشورت کن.
برای مشاوره با دکتر پوست سعادت آباد کلیک کن.

جمع‌بندی

عمل تزریق ژل برای رفع گودی دور چشم، رفع چروک صورت، جوان سازی پوست، افزایش حجم صورت و افزایش حجم لب کاربرد دارد. 4 نوع فیلر (ژل) رایج شامل هیالورونیک اسید (HA)، کلسیم هیدروکسیل آپاتایت (CaHA)، پلی لاکتیک اسید (PLLA) و پلی متیل متاکریلات (PMMA) هستند. طی یک عمل 30 دقیقه‌ای بدون جراحی، این مواد با سوزن به زیر پوست تزریق می‌شوند.

سوالات متداول

  1. پس از تزریق ژل، به چه مراقبت‌هایی نیاز دارم؟

این عمل، معمولا به مراقبت‌های سنگینی نیاز ندارد. البته ممکن است پزشک مربوطه، توصیه‌هایی درباره نحوه مراقبت از پوست، نحوه استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی و نوع داروها ارائه دهد. 

  1. فرق بوتاکس و فیلر چیست؟

بوتاکس ماده‌ای که پس از ورود به بدن، اجازه سفت شدن به عضلات نمی‌دهد؛ درنتیجه، میزان چروک پوست کاهش می‌یابد. فیلر نوعی ماده طبیعی است که با ورود به زیر پوست، حجم صورت را افزایش می‌دهد و چروک را از بین می‌برد. ضمنا، فیلر به افزایش میزان کلاژن کمک می‌کند.

  1. تفاوت تزریق چربی با تزریق ژل چیست؟

در فرآیند تزریق چربی، به روش لیپوساکشن، چربی از دیگر قسمت‌های بدن خود فرد استخراج می‌شود و سپس به صورت وی تزریق خواهد شد. فرآیند تزریق چربی در مقایسه با فیلر، کمی پیچیده‌تر و طولانی‌تر است. همچنین به یک تا 2 هفته استراحت بعد از عمل نیاز دارد.

  1. چگونه متوجه شوم که عوارض جانبی تزریق فیلر برای من عادی است یا نه؟

عوارضی مانند التهاب جزئی، درد خفیف و خارش، عادی محسوب می‌شوند. اگر با درد شدید، خونریزی، علائم عفونی مانند سرخی بیش‌ازحد و ورم غیرعادی و علائم حساسیت پوستی مواجه شدید، آن را فورا به پزشک اطلاع دهید.