تزریق ژل به پیشانی

 

تزریق ژل به پیشانی

کلاژن یک پروتئین مهم و حیاتی در بدن است که موجب استحکام، بازسازی، ترمیم و حفظ کشسانی پوست می‌شود اما با افزایش سن ساخت این پروتئین در بدن کاهش می‌یابد که همین امر موجب بروز چین و چروک، شل و افتادگی پوست می‌شود از این رو فرد با افزایش سن و کاهش تولید کلاژن شادابی و نشاط پوست خود را از دست می‌دهد و دچار پیری پوست می‌شود. پیشانی عضوی از صورت که است که از این قاعده مستثنی نیست و با کاهش کلاژن دچار خطوط عمومی و افقی می‌شود. چین و چروک‌های ناحیه پیشانی موجب می‌شود چهره فرد همواره خسته، ناراحت یا عصبی به نظر برسد از این رو افراد برای رفع این مسئله به درمان‌های خانگی و یا خود درمانی روی می‌آورند. ممکن است برخی از این روش‌ها برای بهبود خطوط سطحی کارساز باشد اما برای خطوط عمیق جوابگو نخواهد بود. تزریق ژل یک روش ایمن و مؤثر برای از بین بردن چین و چروک‌های پیشانی است.

انواع خطوط پیشانی

خطوطی که بر اثر افزایش سن بر روی پیشانی ایجاد می‌شوند به دو دسته ثابت و داینامیک دسته‌بندی می‌شوند. خطوط ثابت به چین و چروک‌هایی گفته می‌شود که حتی بدون حرکت اجزای صورت روی پیشانی دیده می‌شوند اما خطوط داینامیک به چین‌هایی عمودی و افقی گفته می‌شود که با حرکت ماهیچه‌های ناحیه پیشانی بر روی آن ایجاد می‌شوند. حال این سؤال برای شما مطرح می‌شود که آیا تزریق ژل برای از بین بردن کدام یک از این خطوط مناسب‌تر است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت تزریق ژل برای رفع هر دو نوع خطوط ایجاد شده مناسب و مؤثر است فقط افرادی که دچار خطوط کم‌تری در ناحیه پیشانی شده‌اند به تعداد جلسات کم‌تری برای درمان نیاز دارند و افرادی که دچار چین‌ و چروک‌های بیشتر و عمیق‌تر شده‌اند ممکن است بیش از یک الی دو جلسه برای تزریق به کلینیک مراجعه کنند.

آیا تزریق ژل به پیشانی برای همه افراد مناسب است؟

تزریق ژل تحت بی‌حسی موضعی و بدون نیاز به بیهوشی انجام می‌شود و یک روش ایمن و بسیار مؤثر است اما این مسئله بدان معنا نیست که تمام افراد جامعه می‌توانند برای رفع چین و چروک‌های ناحیه پیشانی از آن بهره‌مند شوند. اگر کاندیدهای تزریق ژل به درستی انتخاب نشود ممکن است بیمار دچار عوارض جبران ناپذیر شود. برای مثال عموماً افراد پس از چهل سالگی شاهد کاهش تولید کلاژن و بروز چین و چروک در ناحیه پیشانی می‌شوند بنابراین توصیه می‌شود افراد زیر 40 سال برای تزریق ژل اقدام نکنند؛ زیرا در این افراد می‌توان به کمک برخی داروها تولید کلاژن را تحریک و افزایش داد.

هم‌چنین خانم‌های باردار و بانوانی در دوران شیردهی هستند کاندید مناسبی برای تزریق ژل نیستند؛ زیرا در این دوران حرکت و جذب مواد به کمک خون بسیار پایین است و از طرفی به دلیل اختلالات هورمونی که در این دوران رخ می‌دهد ممکن است بدن واکنش‌های منفی نسبت به تزریق ژل از خود نشان دهد. افراد دیابتیک، افرادی که به عفونت‎های پوستی و یا بیماری‌های انعقادی مبتلا هستند و هم‌چنین کسانی که از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند کاندید مناسبی برای تزریق ژل محسوب نمی‌شوند.

مزایای تزریق ژل به پیشانی برای رفع چین و چروک

همانگونه که پیش‌تر بیان شد تزریق ژل یک روش ایمن و مؤثر است که تحت بی‎حسی موضعی انجام می‌شود از این رو امروزه این روش بسیار پرطرفدار شده است. این روش دارای مزایای بسیاری است که در ذیل به چند مورد بسیار مهم آن اشاره شده است.

  • تزریق ژل نیاز به جراحی و بیهوشی بیمار ندارد
  • بیمار بلافاصله پس از تزریق از نتایج آن بهره‌مند می‌شود
  • پس از تزریق ژل نیاز به استراحت طولانی مدت وجود ندارد
  • نقاهت تزریق ژل بسیار کوتاه مدت است و در فعالیت روزمره افراد اختلالی ایجاد نمی‌کند
  • امکان اصلاح و ترمیم وجود دارد

عوارض تزریق ژل به پیشانی

اگر ژل در مراکز معتبر و توسط پزشکان با تجربه و متخصص انجام شود عوارض جدی بیمار را تهدید نمی‌کند برای مثال فقط ممکن است بیمار کمی دچار تورم، التهاب و درد شود که این عوارض طبیعی است و پس از مدت بسیار کوتاهی بهبود می‌یابد؛ اما اگر تزریق ژل در مراکز غیرمجاز و توسط افراد غیرحرفه‌ای انجام شود ممکن است فرد پس از تزریق به عوارض بسیاری مانند عدم تقارن، التهاب، عفونت، افتادگی پلک و ابرو، تغییر رنگ پوست، تاری دید و کم بینایی، حساسیت و خارش‌های شدید در ناحیه تزریق شود.

ماندگاری ژل پیشانی چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین سؤالی که برای مراجعه کنندگان تزریق ژل پیش می‌آید این است که نتایج حاصل از تزریق ژل چقدر ماندگاری دارد و آن‌ها چه زمان‌هایی برای تمدید باید مراجعه کنند. در پاسخ به این افراد باید گفت مدت ماندگاری به نوع ژل تزریق شده، نوع بافت پوست افراد و سبک زندگی آن‎ها بستگی دارد؛ اما به صورت میانگین می‌توان این اطمینان را داد که نتایج حاصل تزریق بین 6 الی 12 ماه ماندگاری دارد که البته ممکن است این مدت در برخی افراد بسیار طولانی‌تر باشد.

مراقبت‌های پس از تزریق ژل در ناحیه پیشانی

به افراد توصیه می‌شود پس از تزریق ژل برای بهبود و یا پیشگیری از عوارض احتمالی و افزایش مدت ماندگاری نتایج حاصل از تزریق اقدامات زیر را به خوبی انجام دهند.

  • داروهای تجویز شده توسط پزشک باید طبق دستور و رأس ساعت مصرف شود
  • استفاده از کرم ضد آفتاب و اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید لازم و ضروری است
  • استفاده از کمپرس سرد به مدت 24 ساعت پس از تزریق الزامی است
  • استفاده از مواد دخانی و مشروبات الکی پس از تزریق ممنوع است
  • مواد غذایی حاوی سدیم و زینک پس از تزریق توصیه نمی‌شود
  • باید از ماساژ و دست‌کاری ناحیه تزریق اجتناب شود
  • استحمام طبق دستور پزشک باید انجام شود
  • پس از تزریق خوابیدن به صورت دمر ممنوع است
  • ورزش و فعالیت‌های سنگین بدنی باید با مشورت پزشک آغاز شود
  • مصرف خودسرانه دارو برای تسکین درد و تورم ناشی از تزریق ممنوع است
  • افراد باید مقدار زیادی آب بنوشند
  • نباید از مواد آرایشی در ناحیه پیشانی استفاده کرد

آیا تزریق ژل به پیشانی دردناک است؟

تزریق ژل به پیشانی به خودی خود هیچ گونه دردی ندارد اما پزشک برای پیشگیری از درد احتمالی حین تزریق و فرو رفتن سوزن در پوست از بی‌حس کننده‌های موضعی استفاده می‌کند.

مراحل تزریق ژل به پیشانی

برای تزریق ژل به ناحیه پیشانی ابتدا پزشک از داروهای بی‌حسی موضعی در ناحیه تزریق استفاده می‌کند. پس از اینکه داروهای بی‌حسی تأثیر خود را نشان داد پزشک به کمک سوزن‌های بسیار ظریف یا کانولا تزریق را به آرامی در ناحیه پیشانی انجام می‌دهد. تزریق باید بسیار آهسته و آرام شود تا مواد در زیر پوست تجمع نیابد. پزشک همزمان با تزریق مواد زیر پوست به آرامی پیشانی را ماساژ می‌دهد تا با حرکت آرام مواد نتیجه مطلوب حاصل شود. تزریق ژل برحسب عمق و شدت چین و چروک‌ها و میزان پراکندگی آن ممکن است 30 دقیقه الی یک ساعت به طول بینجامد بنابراین بیماران باید روز قبل از تزریق به خوبی استراحت کنند تا دچار خستگی نشوند. پزشکان برای رفع کامل چین و چروک‌ها ممکن است چندین بار و از نقاط مختلف تزریق را انجام دهند اما چون از داروی بی‌حسی موضعی استفاده شده بیمار هیچ گونه احساس درد و نارضایتی نخواهد داشت. در پایان تزریق نیازی به استفاده از بانداژ وجود ندارد اما بیمار باید مراقب ناحیه تزریق باشد تا دچار آسیب و فشار نشود.