همه چیز درباره مراقبت‌های بعد از جراحی زیبایی فک
خدمات جراحی۰۹-تیر-۱۴۰۳

همه چیز درباره مراقبت‌های بعد از جراحی زیبایی فک

بعد از جراحی زیبایی فک مانند هر عمل دیگر، باید یکسری نکات مهم توسط فرد رعایت شود. دوره بعد از این عمل دوره‌ای است که بلافاصله بعد از به هوش آمدن بیمار شروع می‌شود و مراقبت نیز از همین زمان باید آغاز گردد. علاوه‌بر اثر مراقبت‌های بعد از جراحی بر شکل نهایی فک، رعایت این نکات سبب حفظ سلامتی و بهبود سریع‌تر خواهد شد؛ همچنین این مراقبت‌ها، احتمال بروز عوارضی همچون تورم، مشکل در صحبت کردن و جویدن را بسیار کاهش دهند. مراقبت‌های بعد از جراحی زیبایی فک بسیار ساده است؛ با این حال بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی، ممکن است این نکات را رعایت نکنند.

جراحی زیبایی فک چه مراقبت‌هایی دارد؟

نکات مهمی برای دستیابی به بهترین نتیجه در جراحی زیبایی فک وجود دارد که انجام آنها، شما را از عوارض جراحی به دور نگه می‌دارد و دستاوردی زیبا در صورت شما به همراه خواهد داشت. در کلینیک سعادت آباد این مراقبت‌ها به افراد یادآوری شده و با جزئیات برای افراد بیان خواهد شد. پس از جراحی فک، بهتر است از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنید و به استراحت در خانه بپردازید. استخوان‌های فک پس از عمل هنوز بهبود نیافته‌اند و در جای خود محکم نشده‌اند؛ بنابراین رانندگی، خم شدن یا بلند کردن جسم سنگین ممکن است لخته‌های خون را از بین ببرد و باعث خونریزی شود. توصیه می‌کنیم که به تدریج شدت حرکت خود را افزایش دهید. تا حد امکان صحبت کردن، خوردن و نوشیدن را در روز اول پس از جراحی محدود کنید. به جای اینکه 3 بار در روز غذا میل کنید، غذای خود را به 6 قسمت تقسیم کرده و مطمئن شوید که هر بار وعده‌های غذایی کوچک میل می‌کنید. همچنین بهتر است از تف‌کردن خودداری کنید تا مطمئن شوید که زخم جراحی بدون آسیب می‌ماند. به یاد داشته باشید که بهبودی 8 تا 12 هفته پس از جراحی اتفاق می‌افتد و تا آن زمان، باید از فک خود مراقبت کنید.

جراحی زیبایی فک

مراقب آنچه می‌خورید باشید

پس از جراحی باید انتخاب‌های غذایی خود را محدود کنید تا حرکت فک به حداقل برسد. در 10 روز اول پس از جراحی، رژیم غذایی شما باید به صورت مایع باشد. اگر به خوردن میوه‌هایی مانند سیب و انبه اصرار دارید، برای مصرف آسان آن ها را در مخلوط‌کن بریزید؛ همچنین مصرف مکمل‌های غذایی را برای کمک به افزایش کالری دریافتی توصیه می‌شود. از روز 11 تا روز 21 می‌توانید شروع به خوردن غذاهای نرمی کنید که به حداقل جویدن نیاز دارند. این غذاها شامل تخم مرغ، پوره سیب‌زمینی، تکه‌های کوچک ساندویچ و ماکارونی نرم هستند.

در این دوره بهتر است محتاط باشید؛ چون فک همچنان در حال بهبودی است. می‌توانید با خوردن گوشت‌های نرم مانند مرغ نرم و ماهی 3 هفته پس از جراحی حرکت فک خود را افزایش دهید. در این مرحله ممکن است حس کنید که فک زود خسته می‌شود؛ این یک موضوع کاملاً طبیعی بعد از جراحی زیبایی فک است. 2 تا 3 ماه طول می‌کشد تا ماهیچه‌های فک شما به موقعیت جدید فک عادت کنند پس لقمه‌ها را کوچک نگه دارید.

آنچه بعد از جراحی فک می‌نوشید مهم است

پس از جراحی فک در جایی روی لب‌های خود بی‌حسی همراه با درد و تورم صورت را احساس خواهید کرد که نوشیدن را به یک کار دشوار تبدیل می‌کند، اما باید مطمئن شوید که هر روز 2 تا 3 لیتر مایعات می‌نوشید. آب میوه‌هایی مانند آب سیب و شیر نیز ایده‌آل هستند؛ با این حال باید از نوشیدن از طریق نی خودداری کنید. نیروی ناشی از مکش می‌تواند به زخم آسیب زده و باعث خونریزی شود. به جای نی، از سرنگ با اکستندر لاستیکی استفاده کنید و در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از جراحی از نوشیدن قهوه و نوشابه خودداری کنید.

کمپرس سرد و گرم

طبیعی است که صورت شما بعد از جراحی زیبایی فک ورم کرده و کبودی داشته ‌باشد. یک راه موثر برای کاهش تورم این است که یخ را به مدت 30 دقیقه روی فک خود قرار دهید. قبل از استفاده مجدد از کمپرس سرد اجازه دهید فک 15 دقیقه استراحت کند. این کار را برای 24 تا 48 ساعت ادامه دهید. با این حال، اگر متوجه چرک یا تب شدید، ممکن است زخم شما عفونت کرده ‌باشد. در این زمان حتماً با جراح تماس بگیرید. بعد از یک هفته، یخ دیگر موثر نخواهد بود؛ بنابراین به جای آن برای کاهش تورم، کمپرس گرم را روی ناحیه جراحی اعمال کنید.

جراحی زیبایی فک

تمرینات فک را انجام دهید

برای 10 روز اول پس از جراحی زیبایی فک هیچ تمرین خاصی برای فک توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا زخم شما هنوز درد دارد. حرکت خفیف ناشی از جویدن غذا، برای ورزیدن فک در این دوران کافی است.10 روز پس از جراحی، سعی کنید تا جایی که می‌توانید فک خود را باز و بسته کنید. فک خود را به جلو و عقب و پهلو به پهلو حرکت دهید تا به افزایش حرکت آن کمک کنید. در این مرحله، باید بتوانید یک انگشت خود را بین دندان‌های خود قرار دهید. اگر احساس ناراحتی می‌کنید، در طول این تمرینات حرارت مرطوبی روی صورت خود قرار دهید تا به کاهش فشار عضلات کمک کند. در هفته چهارم می‌توانید از انگشت خود برای ایجاد فشار بین دندان‌های جلو استفاده کنید.

جمع بندی

جراحی زیبایی فک یک فرآیند ظریف و پیچیده بوده که نیازمند مراقبت‌های دقیقی از جمله رعایت بهداشت دهان، تمرینات فک، کمپرس گرم و سرد و ... است تا فرد بهترین نتیجه را از جراحی بگیرد. در دوران نقاهت پس از جراحی فک، از دراز کشیدن خودداری کنید. در طول روز برای کمک به حفظ جریان خون مناسب، بنشینید. هنگام شب، از 2 یا 3 بالش استفاده کنید تا سر خود را بالا نگه دارید. حتی پس از جراحی فک نیز باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که زخم جراحی شما تمیز و عاری از عفونت است و همچنین سبب بهبود سریع‌تر آن می‌شود. در 1 تا 2 هفته اول زمانی که دندان‌های خود را تمیز می‌کنید ممکن است مقداری خونریزی مشاهده شود؛ با این حال خونریزی تنها باید چند دقیقه پس از اتمام روال بهداشت دهان خود ادامه داشته باشد.

سوالات متداول

آیا جراحی زیبایی فک درد و عوارض جانبی دارد؟

گاها جراحی‌های فک ممکن است باعث درد، تورم، خونریزی و در صورت عدم رعایت بهداشت باعث ایجاد عوارض دیگری مانند عفونت یا تغییرات جدی شود.

مدت زمان بهبودی عمل جراحی زیبایی فک چقدر است؟

اگر نکات بهداشتی و مراقبتی بعد از عمل فک رعایت شود، بعد از 8 تا 12 هفته می‌توانید انتظار بهبودی داشته باشید.

پس از جراحی زیبایی فک نیاز به چه مراقبت‌هایی داریم؟

پس از جراحی زیبایی فک نیاز به استراحت و مراقبت‌های خاصی مانند استفاده از کمپرس گرم و سرد، ورزش فک، رعایت بهداشت دهان و دندان است.

چه عارضه‌ای بعد از جراحی فک خطرناک است؟

عوارضی مثل تب و ترشح چرک معمولاً نشانه عفونت‌ هستند و باید بلافاصله به جراح اطلاع داده شوند.

 

کلینیک سعادت آباد
جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت
با متخصصی جراحی و زیبایی ما تماس بگیرید.
برای مشاوره با دکتر جراحی زیبایی سعادت آباد کلیک کن.

هنوز نظری وارد نشده است!

دیدگاه خود را ارسال نمایید