درمان قارچ‌های پوستی

قارچ‌های پوستی توسط انواع مختلفی از قارچ‌ها از جمله مخمرها ایجاد می‌شوند، بسیار شایع هستند و ممکن است موجب بثورات تحریک‌کننده شوند. درمان این بیماری نیاز به تخصص پزشک دارد و ممکن است به‌راحتی نتوان آن‌ها را از بین برد. کلینیک سعادت آباد یکی از مراکز معتبر در تهران برای درمان قارچ‌های پوستی محسوب می‌شود. با بررسی انواع قارچ‌های پوستی، اطلاعاتی در مورد نحوه جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های قارچی و انتقال آن‌ها و همچنین درمان آنها پیدا خواهید کرد.

عفونت قارچی چیست؟

از آنجایی که قارچ‌ها می‌توانند استنشاق شوند یا روی پوست زندگی کنند، ایجاد عفونت‌های قارچی در ریه‌ها یا روی پوست شایع است. با این حال، بیشتر عفونت‌ها فراتر از پوست نیستند و سطحی نامیده می‌شوند. این عفونت‌های قارچی سطحی می‌توانند نواحی مختلف مانند ناخن، پوست و مو را تحت تاثیر قرار دهند و ممکن است شامل عفونت‌های قارچی پای ورزشکاران یا نواحی حساس بدن باشند. قارچ‌های پوستی عموما بی‌ضرر هستند و با دارو می‌توان آن‌ها را درمان کرد.

عفونت‌های قارچی شایع پوست

کچلی یک گروه رایج از عفونت‌های قارچی پوست است که می‌تواند نواحی مانند پا، کشاله ران و پوست سر را تحت تاثیر قرار دهد. عفونت کچلی به‌راحتی از فردی به فرد دیگر، از لمس کسی که عفونت دارد یا با لمس سطوحی که قارچ در آن وجود دارد، مانند کف حمام، مناطق اطراف استخرها و رختکن منتقل می‌شود.

برخی از عفونت‌های قارچی توسط نوعی مخمر به نام کاندیدا ایجاد می‌شوند. این مخمر می‌تواند نواحی مانند پوست، دهان، گلو و اندام تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد. به ویژه در مناطقی که گرم و مرطوب است، از جمله زیر بغل، زیر سینه‌ها، پشت زانوها و کشاله ران بروز پیدا می‌کند. در زیر، برخی از قارچ‌های پوستی رایج آورده شده‌اند:

• برفک دهان: عفونت مخمری که باعث ایجاد لکه‌های سفید در دهان یا گلو می‌شود.
  • عفونت قارچی واژن: عفونت خارش‌دار واژن
  • بثورات پوشک: یک عفونت قارچی که پوست کودک را آلوده می‌کند.
  • پای ورزشکار: عفونت قارچی روی پوست پا، به خصوص بین انگشتان پای ورزشکاران
  • خارش جوک: عفونتی در کشاله یا بالای ران
  • عفونت ناخن: عفونت قارچی ناخن‌های دست یا پا که ناخن‌ها ضخیم، زرد یا سفید می‌شوند.

قارچ‌های پوستی معمولا در افراد سالم مشکل جدی به وجود نمی‌آورند و به‌راحتی می‌توان اقدام به درمان قارچ‌های پوستی کرد؛ اما شایع و بسیار آزاردهنده هستند.

درمان عفونت‌های قارچی

اگر مطمئن نیستید که پوست شما دچار قارچ‌های سطحی شده است، می‌توانید با کارشناسان کلینیک سعادت آباد مشورت کنید. پزشک یا داروساز شما می‌تواند درمان‌های ضد قارچی بدون نسخه (معمولا پماد یا کرم) را توصیه کند. اگر عفونت قارچی دارید یا فکر می‌کنید ممکن است به عفونت قارچی مبتلا شده باشید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از قارچ‌های پوستی انجام دهید

هر کسی ممکن است به قارچ‌های پوستی مبتلا شود؛ به خصوص افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. نواحی مرطوب، آلوده، گرم و بدون هوا در بدن ما می‌توانند به زمین‌های حاصلخیز برای ایجاد قارچ‌های پوستی تبدیل شوند. در زیر مواردی وجود دارند که می‌توانید برای جلوگیری از عود قارچ‌های پوستی انجام دهید:

• بهداشت کلی، از جمله بهداشت دهان و دندان (برای کمک به جلوگیری از برفک دهان) را رعایت کنید. پوست خود را خشک و تمیز نگه دارید.
  • پاهای خود را تمیز، خنک و خشک نگه دارید. کفشی بپوشید که به پاهای شما اجازه (نفس کشیدن) بدهد.
  • در مکان‌های عمومی مانند حمام‌ها یا رختکن باشگاه، با پای برهنه راه نروید.
  • ناخن‌های دست و پا را کوتاه کنید تا تمیز و کوتاه بمانند.
  • پس از تماس با افراد یا حیوانات، دست‌های خود را بشویید؛ قارچ‌های پوستی مسری هستند.

داروهای ضد قارچ چگونه عمل می‌کنند؟

داروهای ضد قارچ می‌توانند قارچ را از بین ببرند یا ممکن است مانع از تکثیر یا رشد آن شوند. برای درمان قارچ‌های پوستی انواع مختلفی از داروهای ضد قارچ وجود دارند. به هیچ عنوان نباید بدون تجویز پزشک از این داروهای قارچی استفاده کرد. برخی از داروهای ضد قارچ به شرح زیر هستند:

• فلوکونازول: ضد قارچ‌های مصنوعی که از رشد قارچ‌ها جلوگیری می‌کنند.
  • اکینوکاندین ها: ضد قارچ‌های نیمه مصنوعی جدیدتری هستند که به دیواره قارچ حمله می‌کنند و به آن آسیب می‌رسانند.
  • پلی ین ها: درمان‌های آلی (طبیعی) ضد قارچی که سلول‌های قارچ را از بین می‌برند.

چه مدت به مصرف داروهای ضد قارچ نیاز دارید؟

طول درمان با توجه به نوع قارچ و عفونت قارچی، متفاوت است. برخی از عفونت‌های قارچی پوست مانند کرم حلقوی، در عرض چند هفته از بین می‌روند. اما ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا برخی از عفونت‌های قارچی ناخن، خون و ریه برطرف شوند.

درمان قارچ‌های پوستی

چه کسانی نباید داروهای ضد قارچ مصرف کنند؟

ایمنی دارو به نوع داروی ضد قارچ بستگی دارد. شیرخوارانی که به برفک دهان (عفونت مخمری دهان) مبتلا می‌شوند، می‌توانند قطره‌های ضد قارچی دهان دریافت کنند. مادران آن‌ها نیز نیاز به درمان دارند؛ معمولا آن‌ها با کرم ضد قارچ پوستی می‌توانند به‌راحتی درمان شوند. پزشک پس از انجام معاینه می‌تواند تشخیص دهد که آیا مصرف داروی ضد قارچ برای شما مناسب است یا خیر.

به دنبال تغییر اساسی در پوستت با درمان قارچ های پوستی هستی؟
اول با چند متخصص پوست و مو مشورت کن.
برای مشاوره با دکتر پوست سعادت آباد کلیک کن.

عوارض جانبی احتمالی ضد قارچ‌ها چیست؟

عوارض جانبی ضد قارچ‌ها، متفاوت هستند. نتایج به نوع دارو، دوز و نوع قارچ بستگی دارد. اغلب افراد عوارض غیر طبیعی را تجربه نخواهند کرد. اما به‌طور کلی، ممکن است با موارد زیر روبه‌رو شوید:

• درد شکم، ناراحتی معده و اسهال
  • خارش پوست، احساس سوزش یا بثورات پوستی

اگر بدون نسخه پزشک اقدام به درمان قارچ‌های پوستی کنید، ممکن است مشکلاتی مانند آسیب‌های کبدی،  آلرژی‌های شدید مانند آنافیلاکسی و تاول‌های خطرناک پوستی را تجربه کنید.

مقاومت ضد قارچی چیست؟

مقاومت ضد قارچی به این معنی است که یک قارچ، دیگر به درمان پاسخ نمی‌دهد. این عدم پاسخ، درمان عفونت قارچی را سخت‌تر می‌کند. برخی از قارچ‌ها به طور طبیعی در برابر برخی از ضد قارچ‌ها مقاوم هستند. در صورت استفاده طولانی مدت از داروهای ضد قارچ، قارچ‌ها نیز ممکن است مقاومت کنند. نادیده گرفتن دوزها، توقف خیلی زود درمان یا دریافت دوز بسیار کم نیز می‌تواند منجر به مقاومت ضد قارچی شود.

داروهای ضد قارچ عفونت‌های قارچی را که بر پوست، ناخن‌ها، ریه‌ها و سایر اندام‌ها تاثیر می‌گذارند، درمان می‌کنند. برخی از عفونت‌های قارچی در عرض چند هفته از بین می‌روند. برخی دیگر ممکن است به ماه‌ها درمان نیاز داشته باشند. مصرف داروهای ضد قارچ برای مدت طولانی یا عدم تکمیل درمان تجویز شده، ممکن است منجر به مقاومت ضد قارچی شود. برای درمان قارچ‌های پوستی بهتر است از متخصصان کلینیک سعادت آباد مشاوره دریافت کنید. آن‌ها از به‌روزترین روش‌ها برای درمان بیماری شما استفاده می‌کنند.

1. برای درمان قارچ های پوستی باید چه کرد؟

اولین کاری که باید انجام دهید، مراجعه به پزشک متخصص برای بررسی وضعیت شما است.

1. آیا قارچ های پوستی خطرناک‌ هستند؟

به‌طورکلی، قارچ های پوستی برای افراد سالم خطر جدی ایجاد نمی‌کنند. با این حال، باید به‌سرعت برای درمان آن‌ها اقدام کرد.

1. چه کسانی بیشتر در معرض قارچ های پوستی قرار دارند؟

تمامی افراد ممکن است به قارچ پوستی مبتلا شوند. افرادی که مشکلات سیستم ایمنی دارند، بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند.

1. برای جلوگیری از ابتلا به قارچ های پوستی باید چه کرد؟

مهم‌ترین نکته، رعایت بهداشت فردی است. نباید در مکان‌های عمومی مانند رختکن باشگاه با پای‌برهنه راه رفت. بهتر است همیشه ناخن‌های دست‌وپا تمیز و کوتاه بمانند و پس از لمس حیوانات، دست‌ها شسته شوند.