درمان عارضه‌های پوستی

بیماری‌های پوستی، عارضه‌هایی هستند که پوست فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این بیماری‌ها ممکن است باعث بثورات، التهاب، خارش یا سایر تغییرات پوستی شوند. درمان بیماری‌های پوستی ممکن است شامل استفاده از داروها، کرم‌ها و پمادها یا تغییر شیوه زندگی باشد. یکی از مراکز معتبر در زمینه درمان عارضه های پوستی مجموعه سعادت آباد است. با مراجعه به این کلینیک می‌توانید از شر مشکلات پوستی خود خلاص شوید.

بیماری‌های پوستی چیست؟

پوست شما مهم‌ترین عضو بدن است که به عنوان پوشاننده و محافظ عمل می‌کند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است دچار بیماری‌ها یا مشکلات مختلف پوستی شوید. برخی از بیماری‌های پوستی رایج عبارت‌اند از اگزما، پسوریازیس، کهیر و ویتیلیگو. مشکلات پوستی عموما می‌توانند ناخوشایند اما بی‌ضرر، مسری، خارش‌دار، دردناک یا ترکیبی از این موارد باشند.

علل بیماری‌های پوستی

علل مختلفی برای بیماری‌های پوستی وجود دارند. برخی از آن‌ها آلرژن ها یا محرک‌ها (مانند برخی از فلزات و گیاهان سمی)، ژنتیک، میکروب‌ها (از جمله باکتری‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها) و مشکلات سیستم ایمنی هستند. پزشکان معمولا تاریخچه پزشکی و علائم فیزیکی فرد را برای تشخیص بیماری‌های پوستی در نظر می‌گیرند. ارزیابی اندازه، شکل، محل و رنگ برجستگی‌ها، تاول‌ها و بثورات می‌تواند به پزشکان کمک کند تا علت دقیق را مشخص کنند.

سایر علائم غیر پوستی نیز ممکن است سرنخ‌هایی را ارائه دهند. گاهی اوقات، متخصصین مجبور هستند برای درمان عارضه های پوستی نمونه‌ای از پوست را برای بررسی زیر میکروسکوپ بررسی کنند.

انواع عوارض پوستی

همان‌طور که گفته شد، آلرژی‌ها، محرک‌ها، ساختار ژنتیکی، بیماری‌های خاص و مشکلات سیستم ایمنی می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های پوستی شوند. در نظر داشته باشید که درمان هر یک از عوارض‌ پوستی، متفاوت است.

آکنه‌ها

آکنه یک بیماری شایع است و زمانی بروز پیدا می‌کند که فولیکول‌های مو زیر پوست مسدود شوند. به‌طوری که سلول‌های مرده، منافذ پوست را مسدود می‌کنند و ضایعاتی که اغلب به آن جوش یا آکنه می‌گویند، بروز و رشد می‌کنند. در بیشتر مواقع، شیوع این عارضه در صورت افراد رخ می‌دهد؛ اما در برخی موارد در پشت بدن، قفسه سینه و شانه‌ها هم دیده می‌شوند.

درمان آکنه

درمان آکنه‌ها به چند عامل بستگی دارد، مانند محل ظاهر شدن آکنه، نوع آن و سن فرد مبتلا به آکنه. با این حال، درمان‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تزریق کورتیکواستروئید برای جوش‌های بزرگ و دردناک
  • تغییر رژیم غذایی
  • لیزر یا نور درمانی
  • داروهای موضعی مانند رتینوئیدها یا بنزوئیل پراکسید

سلولیت

به تجمع چربی در زیر پوست، سلولیت گفته می‌شود. این عارضه بی‌ضرر در میان بسیاری از بانوان رایج است و در نواحی بازو، ران، باسن و شکم دیده می‌شود. فشار چربی به بافت همبند پوست باعث بروز چین و چروک می‌شود و ظاهر پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

درمان سلولیت

برای درمان عارضه های پوستی مانند سلولیت می‌توان از روش‌هایی مانند لیپوساکشن و لیزر درمانی بهره گرفت. گرمای لیزر باعث شکسته شدن چربی‌ها و پیوند میان آن‌ها می‌شود. با از میان رفتن نوارهای فیبری پیوند دهنده چربی، پوست به حالت قبل بازمی‌گردد.

به دنبال تغییر اساسی در چهره‌ات با درمان عارضه های پوستی هستی؟
اول با چند متخصص پوست و مو مشورت کن.
برای مشاوره با دکتر پوست سعادت آباد کلیک کن.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری مزمن است که در آن، سیستم ایمنی بیش از حد فعال می‌شود و باعث می‌شود سلول‌های پوست خیلی سریع تکثیر شوند. بر اثر این بیماری، بخشی از پوست ملتهب و پوسته‌پوسته می‌شود. این نواحی اغلب روی پوست سر، آرنج یا زانو هستند؛ اما سایر قسمت‌های بدن نیز می‌توانند تحت تاثیر قرار گیرند. دانشمندان به طور کامل نمی‌دانند که چه چیزی باعث پسوریازیس می‌شود، اما می‌دانند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی باعث بروز این بیماری است.

درمان پسوریازیس

برای درمان عارضه های پوستی مانند پسوزیاریس از داروهای موضعی، نور درمانی و ... استفاده می‌شود. روش‌های درمانی پس از معاینه بیمار از سوی پزشک تجویز خواهند شد.

اگزما

اگزما یک بیماری پوستی خشک و همراه با خارش است که می‌تواند در هر نقطه از بدن رخ دهد. درماتیت آتوپیک شایع‌ترین نوع ناشی از سیستم ایمنی بیش فعال است و معمولا در دوران کودکی رخ می‌دهد. اگزما می‌تواند عوارض خاصی را نیز ایجاد کند که ممکن است باعث ایجاد تاول شوند. این بیماری احتمال دارد مزمن باشد، اما مسری نیست. افراد مبتلا به اگزما شدید در معرض خطر ابتلا به آلرژی غذایی و آسم نیز هستند.

درمان اگزما

درمان‌های اگزما ممکن است به وسیله آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی که پاسخ سیستم ایمنی را کاهش می‌دهند، نور درمانی و استروئیدها (استفاده کوتاه مدت) باشند. در غیر این صورت، فرد باید به تشخیص پزشک، از داروهای موضعی استفاده کند. اجتناب از محرک‌هایی که باعث شعله‌ور شدن بیماری می‌شوند، بسیار مفید است.

پوست خشک

دلیل اصلی پوست خشک این است که پوست شما آب زیادی از دست می‌دهد. یک فرد ممکن است به دلیل عوامل محیطی، مانند رطوبت کم یا گذراندن زمان زیادی در معرض گرمای زیاد، خشکی پوست را تجربه کند. ممکن است متوجه پوسته‌پوسته شدن یا زبری پوست شوید که ترک می‌خورد یا حس خارش‌ دارد.

درمان خشکی پوست

مرطوب‌کننده‌ها برای التیام و آب‌رسانی پوست شما مفید هستند. همچنین ممکن است نیاز به درمان هرگونه بیماری زمینه‌ای که باعث خشکی پوست می‌شود، مانند اگزما یا پسوریازیس داشته باشید. برای درمان عارضه های پوستی مانند خشکی پوست، بهتر است از متخصصین کلینیک سعادت آباد مشاوره رایگان دریافت کنید.

لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است به این معنی که بدن به بافت‌ها و اندام‌های خود حمله می‌کند. لوپوس می‌تواند بسیاری از قسمت‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین افراد مبتلا به لوپوس می‌توانند علائم مختلفی داشته باشند از جمله:

• حساسیت به خورشید
  • ریزش مو
  • تورم در پاها یا اطراف چشم
  • درد شکم
  • زخم‌های بدون درد در بینی و دهان
  • بثورات گرد و پوسته‌پوسته در هر نقطه از بدن شما
  • لکه‌های قرمز برآمده و دیسک‌شکل در نواحی در معرض آفتاب

درمان لوپوس

برای درمان لوپوس حتما باید به متخصص مراجعه کنید. درمان‌هایی مانند داروهای ضد التهاب، کورتیکواستروئیدها و سرکوب‌کننده‌های ایمنی می‌توانند به مدیریت علائم و جلوگیری از عود این بیماری کمک کنند.

عارضه های پوستی

انواع مختلفی از بیماری‌های پوستی وجود دارند که هرکدام منشا و دلیل خاص خود را دارد. عواملی مانند آب و هوا، تغذیه، ژنتیک و سیستم ایمنی می‌توانند موجب بروز این مشکلات شوند. نکته مهم در درمان عارضه های پوستی، تشخیص علت آن‌ها است. برای این منظور، بهتر است به کلینیک‌های مجهز با کادر حرفه‌ای مراجعه کنید.

1. دلیل بروز عارضه های پوستی چیست؟

موارد مختلفی مانند آلرژی‌ها، محرک‌ها، ساختار ژنتیکی، بیماری‌های خاص و مشکلات سیستم ایمنی می‌توانند باعث ایجاد عارضه های پوستی شوند.

1. برای درمان عارضه های پوستی چه باید کرد؟

پیش از هر اقدامی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. روش‌های مختلف پزشکی، دارویی و لیزر درمانی می‌توانند برای درمان برخی از بیماری‌های پوستی به کار گرفته شوند.

1. چگونه می‌توان آکنه را درمان کرد؟

برای درمان آکنه درمان‌هایی مانند تزریق کورتیکواستروئید، تغییر رژیم غذایی و لیزر درمانی موثر هستند.

1. برای درمان اگزما چه باید کرد؟

برای درمان اگزما پیش از هر چیز باید به پزشک مراجعه کنید تا شرایط شما را بررسی کند. داروهای موضعی، آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، نور درمانی و استروئیدها جزء درمان‌های اگزما به‌حساب می‌آیند.