مزوتراپی چیست؟ مزایا، عوارض و هزینه های آن
خدمات زیبایی۱۲-بهمن-۱۴۰۲

مزوتراپی چیست؟ مزایا، عوارض و هزینه های آن

امروزه، انواع مختلفی از خدمات زیبایی در سراسر دنیا وجود دارد که یکی از آن‌ها،استفاده از مزوتراپی است. مزوتراپی نوعی روش غیر جراحی و زیبایی بوده که در آن، مواد توسط سوزن‌های ظریف و نازک به داخل پوست وارد می‌شوند. این روش، به منظور سفت شدن و جوان‌سازی پوست، از بین بردن چربی‌های اضافی، درمان ریزش مو و پیری پوست با استفاده از ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره‌های گیاهی صورت می‌گیرد. در این مطلب، شما را با پاسخ این سؤال که مزوتراپی چیست، انواع مختلف آن، مزایا و بسیاری موارد دیگر آشنا خواهیم کرد.

 مزوتراپی چیست

مزوتراپی چیست و چه عملکردی دارد؟

همان طور که گفته شد، مزوتراپی یکی از روش‌های جوان‌سازی پوست است که در آن، مواد مغذی از طریق تزریق، به لایه‌های عمیق پوست رسیده و موجب ترمیم یا رشد سلول‌های موجود در آن می‌شود. تزریق و انتقال انواع ویتامین‌ها، اسید‌های آمینه، مواد معدنی، هیالورونیک اسید و سایر مواد ضروری برای سلامت پوست، ازطریق مزوتراپی امکان‌پذیر است. انجام مزوتراپی به دو روش تزریق چندگانه یا همان روش نیمه تهاجمی و تزریق با سوزن یا همان مزوتراپی سنتی تهاجمی صورت می‌گیرد.

کاربرد‌های مزوتراپی

امروزه روش مزوتراپی، به عنوان یک روش درمانی به منظور رفع نیاز‌ها و مشکلات افراد مختلف استفاده شده و کاربرد‌های فراوانی دارد. برخی از این کاربرد‌ها عبارتند از:

از بین بردن چربی‌های اضافی در نواحی شکم، پهلو‌ها، باسن، ران، پا‌ها، بازو و صورت

کاهش سلولیت

از بین بردن چروک و خطوط پوست

انسجام بافت پوست‌های شل

فرم دادن به بدن

شفافیت پوست

کاهش ریزش مو

ترکیب مواد در روش مزوتراپی

همان طور که گفته شد، اساس روش مزوتراپی، تزریق ماده‌ای مخصوص یا ترکیبی از چند ماده مختلف، برای حل بسیاری از مشکلات پوستی است. این تزریق، با توجه به اهداف مشخص شده و نیاز‌های افراد مختلف، متفاوت بوده و مواد استفاده شده نیز با یکدیگر فرق دارند. به طور کلی، ترکیب یکسان و ثابتی برای تزریق در مزوتراپی وجود نداشته و پزشکان، با توجه به مورد درمانی و در نظر گرفتن شرایط و ویژگی‌های آن، موادی را به مزودرم تزریق می‌کنند. برخی از این مواد عبارتند از:

دارو‌های تجویزی مانند داروی کاهش فشار خون و آنتی بیوتیک‌ها

هورمون‌هایی مانند کلسیتونین و تیروکسین

آنزیم‌هایی مانند کلاژن و هیلارونیداز

عصاره‌ها و مواد طبیعی

ویتامین‌ها و مواد معدنی

انواع مختلف مزوتراپی

همان طور که گفته شد، مزوتراپی نیز مانند بسیاری از روش‌های زیبایی دارای انواع مختلفی می‌باشد، که افراد با توجه به نیاز‌ها و مشکلات خاص خودشان یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و انجام می‌دهند. در ادامه، به بررسی چند مورد از انواع مختلف مزوتراپی در افراد می‌پردازیم.

مزوتراپی مو

امروزه مزوتراپی مو یکی از انواع مختلف مزوتراپی است که از آن، برای کاهش ریزش مو استفاده می‌شود. در این روش درمانی، عصاره گیاهان دارویی خاص، ویتامین‌ها و برخی دارو‌های دیگر مانند فیناستیراید یا ماینوکسیدیل به لایه‌های پوست سر تزریق می‌شوند. انجام این روش مزوتراپی در مو، دارای فواید بسیاری مانند حفظ تعادل هورمونی اطراف فولیکول مو، رساندن مواد مغذی و معدنی به مو و تقویت گردش خون است. در این نوع از مزوتراپی پس از تزریق دارو، متابولیسم سلول‌های پوست سر دچار برخی تغییرات شده و با از بین رفتن سلول‌های عفونی، بهبود در عملکرد گردش خون پوست سر و تقویت فولیکول‌های مو، سرعت رشد مو چند برابر شده و جلوی ریزش آن نیز گرفته می‌شود.

مزوتراپی لاغری یا سلولیت

یکی دیگر از انواع رایج مزوتراپی، مزوتراپی لاغری یا سلولیت است، که به عنوان یک روش درمانی به منظور کاهش وزن و از بین رفتن چربی‌های بدن از آن استفاده می‌شود. استفاده از این روش، در کاهش چربی‌های زیر پوست بسیار مؤثر بوده و موجب سفت شدن پوست‌های شل نیز می‌شود. لازم است بدانید، برخی ذخایر چربی در بدن مانند نواحی چانه و زیر فک به شکلی هستند که تنها با تزریق آنزیم‌های خاص تجزیه شده و به مرور از بین ‌می‌روند. در این شرایط، با استفاده از مزوتراپی لاغری، آنزیم‌هایی به این نواحی تزریق شده که در نتیجه غشای سلول‌های چربی باز و چربی‌ها آزاد می‌شوند. این چربی‌ها نیز، به وسیله سیستم لنفاوی جمع‌آوری شده و از بین خواهند رفت. از روش مزوتراپی لاغری در برخی از قسمت‌های بدن مانند شکم و پهلو‌ها نیز استفاده شده که با تزریق مواد به صورت سطحی، می‌توان چربی‌های این نواحی را شکست و از بین برد. در نتیجه، مسیر عبور جریان خون بهبود پیدا کرده و روند لاغری آغاز خواهد شد.

مزوتراپی چیست

مزوتراپی صورت

از روش مزوتراپی صورت برای کاهش لکه‌های پوستی نیز می‌توان استفاده کرد. لکه‌های پوستی در افراد مختلف، به دلیل فعالیت سلول‌های پوستی خاصی با نام ملانوسیت‌ها به وجود آمده که برخی از مواد موجود در سرم مزوتراپی، موجب کنترل فعالیت‌های مربوط به ملانوسیت‌ها خواهد شد. به همین دلیل می‌توان گفت مزوتراپی صورت، یکی از راهکار‌های مؤثر در بهبود برخی لکه‌های صورت ناشی از آفتاب و ملاسما می‌باشد. هم چنین از مزوتراپی، برای از بین بردن و محو کردن جای زخم و آثار باقی مانده از آکنه در صورت افراد مختلف نیز استفاده می‌شود. در برخی موارد که جای آکنه فرو رفته باشد، استفاده از هیالورونیک اسید موجود در کوکتل‌ها، موجب می‌شود پوست، حجم پیدا کرده و سایر مواد مانند آنتی اکسیدان‌ها و آمینو اسید‌ها نیز، پوست را تحریک و ترمیم خواهند کرد. در صورت‌هایی با پوست سوخته نیز، استفاده از مزوتراپی موجب بهبود در ظاهر پوست صورت خواهد شد. در افرادی که نسبت به درد حساسیت زیادی دارند، استفاده از کرم‌های بی‌حس‌کننده گزینه مناسبی می‌باشد.

مزوتراپی زیر چشم

به طور کلی باید گفت، عوامل مختلفی مانند وراثت، عوامل محیطی مانند بی‌خوابی، خستگی، وجود مشکلاتی در گردش خون و غیره در ایجاد تیرگی زیرچشم مؤثر می‌باشند. یکی از انواع مختلف مزوتراپی، انجام این روش به منظور رفع تیرگی و چروک‌های زیر چشم است. در این نوع از مزوتراپی، مواد با استفاده از یک سوزن بسیار ظریف، به عمق ۲ تا ۴ میلیمتری پوست نفوذ کرده که اغلب در ۴ یا ۵ جلسه، منجر به رفع مشکلاتی مانند پف زیر چشم خواهد شد. در مواردی که تیرگی زیر چشم با بالا رفتن سن یا بروز تغییرات هورمونی در دوران بارداری و نیز داشتن رژیم‌های سخت و غیر اصولی اتفاق می‌افتد، انجام مزوتراپی زیر چشم و تزریق مواد به پلک و اطراف آن، موجب رفع تیرگی زیر چشم و از بین بردن چروک و پف این ناحیه نیز خواهد شد.

مزوتراپی غبغب

برجستگی زیر چانه یا همان غبغب، در افراد مختلف به دلایل متفاوتی اتفاق می‌افتد. مواردی مانند تجمع چربی در زیر چانه، پیری و افتادگی پوست، وجود ضعف در ماهیچه‌ها، ژنتیک و بسیاری عوامل دیگر در ایجاد غبغب در افراد مؤثر هستند. یکی از انواع مختلف مزوتراپی، انجام مزوتراپی غبغب است. از آن جایی که ترکیبات و مواد موجود در تزریق مزوتراپی، موجب از بین بردن چربی ها‌ی سرسخت در نقاط مختلف بدن شده که انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی نیز در این زمینه ناتوان هستند، می‌توان گفت راهکار مؤثر از بین بردن چربی‌های جمع شده در زیر چانه نیز، استفاده از مزوتراپی غبغب است. این روش، نوعی راهکار غیر جراحی بوده که شامل تزریق چند‌گانه مواد مختلف به چربی‌های زیر جلدی است. این تزریق با ایجاد لیپولیز، سلول‌های چربی را هدف قرار داده و موجب از بین رفتن چربی‌های موضعی مانند غبغب خواهد شد. برخی از مزایای مزوتراپی غبغب، شامل کاهش چربی در ناحیه زیر چانه، افزایش قابلیت ارتجاعی پوست، روشن شدن پوست، جلوگیری از ایجاد لکه‌های پوستی، از بین بردن چین و چروک پوست می‌باشد.

مزوتراپی ابرو

به طور کلی باید گفت، عوامل مختلفی مانند ژنتیک، استرس، افزایش سن، بیماری‌های مختلف، کمبود مواد مغذی و بسیاری موارد دیگر موجب ریزش ابرو یا ضعیف شدن تار‌های آن می‌شود. یکی از انواع مزوتراپی که در این شرایط کاربرد فراوانی دارد، مزوتراپی ابرو می‌باشد. مزوتراپی ابرو روشی مؤثر برای تقویت ریشه‌های ابرو و رشد آن و نیز جلوگیری از ریزش ابرو‌ها است، که در آن از ویتامین‌ها، دارو‌های تقویتی، املاح معدنی و غیره استفاده می‌شود. این مواد پس از بی‌حس کردن ناحیه مشخص شده، توسط سوزن‌های مخصوص و ظریف، در قسمت‌های مختلفی از فولیکول‌های ابرو تزریق خواهند شد. مواردی مانند افزایش گردش خون، تعادل هورمون‌ها، تغذیه فولیکول‌ها، عوارض کم، اصلاح مشکلات ابرو، قطع ریزش ابرو، رویش مجدد ابرو و غیره از مزایای استفاده از مزوتراپی ابرو می‌باشد.

چگونگی فرآیند مزوتراپی

اولین قدم برای انجام مزوتراپی، انتخاب یک کلینیک زیبایی معتبر و پزشک متخصص و ماهر است. پزشک، جزییات انجام مزوتراپی را برای بیمار شرح داده تا آمادگی لازم را در او ایجاد کند. لازم است ۱ هفته قبل از انجام مزوتراپی، از مصرف برخی دارو‌ها مانند آسپرین، دارو‌های غیر استروئیدی و ضد التهاب خودداری شود. استفاده از دارو‌های مسکن و ضد درد نیز موجب افزایش خون‌ریزی و کبودی خواهد شد. در هر جلسه از مزوتراپی، ممکن است از دارو‌های بی‌حس‌کننده استفاده شود و تزریق، توسط سرنگ‌های مخصوص انجام شود. این تزریق‌ها در سطوح ۱ تا ۴ میلیمتری پوست انجام شده که عمق تزریق، با توجه به وضعیت بیمار مشخص خواهد شد. برای رسیدن به نتایج مطلوب، ممکن است مزوتراپی در جلسات مختلفی ادامه پیدا کند. در اوایل درمان با این روش، فاصله بین تزریق‌ها بین ۷ تا ۱۰ روز می‌باشد.

ماندگاری مزوتراپی

به طور کلی، ماندگاری مزوتراپی به عوامل مختلفی بستگی دارد، که شامل موارد زیر می‌باشد:

نوع مشکلات درمانی: از فاکتور‌های مؤثر بر ماندگاری مزوتراپی، نوع مشکلات در افراد مختلف است. مواردی مانند چین و چروک‌ها، لک‌های پوستی، جوان‌سازی، لیفت صورت و غیره از جمله مشکلاتی هستند که برای درمان هر کدام از آن‌ها، می‌توان از مزوتراپی استفاده کرد. ماندگاری این درمان به نوع، شدت و واکنش بدن بستگی دارد.

تکنیک‌های درمانی: در مزوتراپی از تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی مانند میکرونیدلینگ، پر‌کننده‌ها، ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر استفاده شده که نحوه ترکیب مواد و استفاده از این تکنیک‌ها، در میزان ماندگاری مزوتراپی بسیار مؤثر هستند.

شرایط بیمار: ویژگی‌های بیمار نیز از عوامل مؤثر بر ماندگاری مزوتراپی می‌باشد. مواردی مانند مشکلات پوستی زیاد، عملکرد متفاوت سیستم ایمنی در افراد مختلف، همراهی با درمان‌های دیگر و غیره، از جمله ویژگی‌های مختلف بیماران هستند که در میزان ماندگاری مزوتراپی مؤثر می‌باشند.

عوارض مزوتراپی

در صورت تزریق مزوتراپی توسط پزشک غیر متخصص و نابلد، احتمال بروز برخی عوارض و خطرات وجود دارد. چند مورد از این عوارض شامل موارد زیر می‌باشند:

مسموم شدن بافت پوست به دلیل استفاده از ترکیبات غیر استاندارد دارو‌های مزوتراپی

احتمال عفونت پس از تزریق

ایجاد حساسیت و ضعف سیستم ایمنی به دلیل جلسات متعدد مزوتراپی

افزایش فشار خون در برخی بیماران قلبی و عروقی

ایجاد زخم‌های مختلف در بیماران دیابتی

اختلال در روند شیمی درمانی افراد مبتلا به سرطان

ایجاد گوشت اضافه در بیماران حساس و با سابقه تشکیل زائده پوستی

نکات مهم در زمینه کاهش عوارض مزوتراپی

لازم است برای پیشگیری از عوارض و خطرات احتمالی مزوتراپی، نکات زیر را رعایت کنید:

پس از انجام مزوتراپی، از قرار گرفتن در معرض خورشید خودداری کنید.

مصرف سیگار و الکل را تا مدت زمان مشخصی قطع کنید. الکل، موجب تحریک عروق و جریان طبیعی خون شده و اثرات منفی و مخربی بر مزوتراپی دارد.

از شنا کردن به مدت چند روز پرهیز کنید.

پس از تزریق مزوتراپی نواحی تزریق شده را ماساژ ندهید، تا زمانی که بافت پوست ترمیم شود.

به منظور کاهش تورم، از کمپرس یخ استفاده کنید.

دارو‌های تجویز شده پزشک را به طور منظم مصرف نمایید.

به مدت ۲۴ ساعت پس از تزریق، از مصرف دارو‌های ضد التهاب مانند ایبوپروفن و استامینوفن خودداری کنید.

در صورت ایجاد برآمدگی غیر طبیعی در محل تزریق، با پزشک تماس بگیرید.

تا ۴۸ ساعت پس از مزوتراپی از انجام فعالیت‌های ورزشی بپرهیزید.

در زمان خواب رو به بالا خوابیده و سر خود را در سطحی بالاتر از بدن قرار بدهید.

هزینه مزوتراپی

هزینه مزوتراپی با توجه به عوامل مختلف، متغیر می‌باشد. برخی از این عوامل عبارتند از:

مارک کوکتل مزوتراپی

میزان مهارت پزشک و اعتبار کلینیک

تعداد جلسات درمان

وسعت ناحیه تزریق

میزان آسیب پوستی افراد

روش‌های به کار رفته در مزوتراپی هر فرد

نتیجه‌گیری

در این مطلب با مزوتراپی، انواع مختلف آن، مزایای هر کدام از آن‌ها و برخی عوارض انجام این روش آشنا شدید. همان طور که گفته شد، این روش درمانی در بسیاری موارد کاربرد‌های مختلفی داشته و نسبت به سایر روش‌ها مقرون به صرفه‌تر نیز می‌باشد. به این ترتیب، دیگر می‌دانید مزوتراپی چیست و چگونه انجام می‌شود. نکته مهم در این زمینه، مراجعه به کلینیک‌های زیبایی و پزشکی معتبر است. کلینیک زیبایی سعادت آباد، از جمله مراکز مهمی است که با داشتن پزشکان متخصص و ماهر، تمامی خدمات مربوط به مزوتراپی را برای افراد مختلف انجام داده و نتایج مطلوبی را کسب کرده‌اند.

سؤالات متداول

هزینه هر جلسه مزوتراپی چقدر است؟

به طور کلی، نمی‌توان هزینه مشخص و ثابتی برای هر جلسه مزوتراپی در نظر گرفت. این هزینه با توجه به عوامل مختلفی، متغیر است.

آیامزوتراپی درد دارد؟

خیر، در روش مزوتراپی به دلیل استفاده از سوزن‌های ظریف و بسیار نازک و هم چنین دارو‌های بی‌حس‌کننده، میزان درد بسیار کم و ناچیز است.

کاربرد‌های مزوتراپی چیست؟

مواردی مانند جوان‌سازی، لیفت پوست، رفع تیرگی و پف زیر چشم، رفع غبغب، درمان ریزش مو و بسیاری موارد دیگر، از کاربرد‌های مزوتراپی می‌باشد.

 

کلینیک سعادت آباد
جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت
با متخصصی جراحی و زیبایی ما تماس بگیرید.
برای مشاوره با دکتر جراحی زیبایی سعادت آباد کلیک کن.

هنوز نظری وارد نشده است!

دیدگاه خود را ارسال نمایید