10 نکته مهم در مراقبت بعد از عمل بلفاروپلاستی
خدمات جراحی۲۵-دی-۱۴۰۲

10 نکته مهم در مراقبت بعد از عمل بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی این روزها در دسته‌بندی عمل‌های جراحی رایج قرار می‌گیرد. این جراحی زیبایی می‌تواند تغییرات زیادی را روی صورتتان ایجاد کند. در نتیجه اگر فکر می‌کنید که کیس مناسبی برای انجام این کار هستید، تعلل نکنید. راحت‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید تا مطمئن شوید این عمل جراحی برایتان مناسب است یا نه، این است که به پزشک مراجعه کرده و مشاوره بگیرید. ما در این مقاله قصد داریم که راجع به این عمل جراحی بیشتر برایتان صحبت کنیم و مراقبت بعد از عمل بلفاروپلاستی را به طور کامل‌تر برایتان شرح دهیم. اگر نیازمند کسب اطلاعات در این زمینه هستید، این مقاله را از دست ندهید تا بدانید که دقیقاً بعد از جراحی زیبایی پلک باید چگونه از این ناحیه مراقبت کنید. 

بلفاروپلاستی

توضیحات کلی در مورد بلفاروپلاستی 

بلفاروپلاستی یک نوع عمل زیبایی پلک است که با برش؛ مقداری از آن برداشته می‌شود. هرگونه پوست اضافه، چربی یا بافت اضافه را از این قسمت برمی‌دارند و دوباره پشت پلک را بخیه می‌زنند. در نهایت انجام این کار باعث می‌شود که صورت شما شاداب‌تر به نظر برسد.

از طرفی پلک سنگین و افتاده که مانع از دید کافی برایتان شده هم بهبود پیدا می‌کند و مطمئن باشید تغییرات زیادی در شادابی چهره شما دیده خواهد شد. البته به شرطی که نکات مراقبتی بعد از عمل را هم به خوبی رعایت کنید که در ادامه راجع به آنها توضیح خواهیم داد. 

10 نکته مهم برای مراقبت بعد از بلفاروپلاستی 

در این بخش قصد داریم که راجع به نکات مهم مراقبت بعد از عمل بلفاروپلاستی صحبت کنیم. جدا از اینکه یک سری مراقبت‌های قبل و بعد وجود دارد و پزشک در مورد آنها به شما توضیح می‌دهد، یک سری نکات است که حتماً باید آنها را رعایت کنید. در غیر اینصورت، نمی‌توانید به نتیجه درستی از این عمل جراحی برسید. 

1. بعد از اینکه بلفاروپلاستی تمام شد و از بیمارستان بیرون آمدید، حتماً از عینک آفتابی استفاده کنید. این مهم‌ترین کاری است که باید بعد از عمل به انجام برسانید؛ مخصوصاً وقتی که زمان زیادی از جراحی شما نگذشته است. زیرا نور خورشید عامل حساسیت شدید برای اطراف پلک بعد از بلفاروپلاستی است. 

2. نکته بعدی اینکه اگر احساس کردید دید شما بعد از جراحی تار شده، نگران نباشید. این اتفاق طبیعی است و خیلی از افراد آن را بعد از بلفاروپلاستی تجربه می‌کنند. علت هم این است که در طول عمل پمادی را داخل چشم استفاده می‌کنند، کمی طول می‌کشد تا اثر آن به طور کامل از چشم‌هایتان بیرون برود.

فرقی هم ندارد که شما به بلفاروپلاستی پلک بالا یا پلک پایین را انجام داده باشید در هر صورت این پماد مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از خشکی چشم‌ها در طول عمل جلوگیری کند. اگر چند ساعت صبوری کنید، مطمئناً این تاری چشم برطرف خواهد شد. 

3. ۳ الی ۴ روز بعد از بلفاروپلاستی حتماً باید استراحت مطلق داشته باشید. بهترین حالت این است که چند روزی مرخصی بگیرید و به سر کار نروید. در این مدت زمانی که منزل هستید هم فعالیت‌های خود را کمتر کنید و استراحت کافی داشته باشید. بعد از این که به سر کار رفتید، فعالیت سنگین انجام ندهید تا به طور کامل بهبود پیدا کنید. 

4. استفاده از لنزهای تماسی حداقل تا دو هفته بعد از عمل ممنوع است. به جای آن می‌توانید از عینک استفاده کنید و هیچ محدودیتی هم برای استفاده از عینک وجود ندارد. 

از دیگر نکات مهم مراقبت بعد از عمل بلفاروپلاستی این است که حداقل تا دو هفته بعد از اینکه عمل جراحی به اتمام می‌رسد، نباید هیچگونه لوازم آرایشی در اطراف چشم مورد استفاده قرار بگیرد. 

5. حداقل تا دو هفته بعد از عمل، حواستان باشد که زیاد خم و راست نشوید. خم شدن در این دوران عامل آسیب به پلک شما خواهد بود. 

6. لوازمی که وزن آنها بیشتر از دو کیلوگرم است را نباید جابجا کنید. در غیر این صورت احتمال آسیب به پلکتان وجود خواهد داشت. 

7. حداقل تا دو هفته قبل و بعد به سراغ سیگار و قلیون نروید، زیرا به شدت آسیب زننده است. مشروبات الکلی هم در این دوران کاملاً ممنوع است،  زیرا اختلالات زیادی را به وجود می‌آورد و روند بهبودی را به تاخیر می‌اندازد. 

8. یکی از عوارض رایج در بلفاروپلاستی پلک پایین و بالا خشکی چشم است که برای همه اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی پزشک قطره اشک مصنوعی برایتان تجویز می‌کند. حتماً باید آن را به موقع استفاده کنید. در غیر این صورت خشکی چشم شما را کلافه می‌کند. 

9. تا وقتی که پانسمان جراحی روی چشمان‌تان است، حمام نکنید.  اطراف پلک و چشمتان نباید خیس و مرطوب شود. تا یک هفته بعد از جراحی یعنی تا زمانی که بخیه‌ها را به طور کامل نکشیده‌اید، حتماً باید صبر کنید تا دوباره به حالت اول و طبیعی خودتان برگردید.

10. معمولا پزشک یک هفته بعد از عمل که شرایط را بررسی می‌کند، اجازه رفتن به سر کار را برایتان صادر خواهد کرد اما باز هم تاکید داریم که بعد از کسب اجازه از پزشک باز هم فعالیت‌های سنگین را در محل کار انجام ندهید. 

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

علائم هشدار دهنده بعد از بلفاروپلاستی 

بعد از اینکه بلفاروپلاستی به اتمام رسید و به منزل برگشتید، یک سری علائم مانند ورم، کبودی و قرمزی را ممکن است در این ناحیه احساس کنید که طبیعی هستند؛ اما بعضی علائم هستند که باید آنها را علامت هشدار بدانید. در واقع شما باید حواستان به این علائم باشد و حتماً آنها را جدی بگیرید تا مطمئن باشید که خطرناک نیستند. علائم هشدار دهنده بعد از بلفاروپلاستی شامل موارد زیر می‌شود: 

هر گونه درد شدیدی که با استفاده از مسکن‌های تجویزی پزشک بهبود پیدا نمی‌کند و به صورت مداوم وجود دارد.

هر گونه ورم و کبودی که از میزان آنها کاسته نمی‌شود و حتی افزایش هم پیدا می‌کند که حتماً باید جدی گرفته شود.

در بعضی از شرایط ممکن است که ورم و کبودی نشان دهنده آسیب یا از بین رفتن بافت پوستی اطراف چشم باشد که حتماً باید درمان شود.

هر گونه سر درد یا حالت تهوع و تب بالای ۳۸ درجه 

هرگونه خونریزی یا خارج شدن ترشحات سبز یا زرد از محل زخم یا برش روی پلک 

روند کاهش ورم و کبودی پلک 

از عوارض طبیعی بلفاروپلاستی که به احتمال زیاد تجربه خواهید کرد؛ ورم و کبودی پلک است. در بعضی از موارد تاری دید هم برای افراد اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی می‌توانید یک سری اقدامات انجام دهید که به عنوان مراقبت بعد از عمل بلفاروپلاستی هم شناخته می‌شود. این مراقبت‌ها باعث می‌شود ورم، تاری و کبودی بعد از بلفاروپلاستی کاسته شود که شامل موارد زیر هستند: 

حتماً به اندازه کافی استراحت کنید و شب‌ها به موقع بخوابید. خواب به موقع و کافی عاملی برای از بین بردن ورم مخصوصاً بعد از جراحی است. 

برای رفتن به سر کار و انجام فعالیت‌های سنگین هرگز عجله نکنید.

از کمپرس سرد استفاده کنید که معمولاً پزشک دستورالعمل لازم را برایتان توضیح می‌دهد. اغلب توصیه می‌شود که هر بار به اندازه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه کمپرس سرد را روی چشم و پلک قرار دهید تا مطمئن باشید که ورم آن از بین رفته است.

سعی کنید از داروهایی که پزشک برایتان تجویز می‌کند به موقع استفاده کنید تا هر گونه ورم و التهاب به طور کامل از بین برود. 

استفاده از گریس چشمی را جدی بگیرید که می‌تواند رطوبت پلک را حفظ کند و از آن محافظت کرده و عاملی برای جلوگیری از تاری دید باشد.

سعی کنید که پلک را کاملا تمیز نگه دارید و دستورات پزشک را به درستی رعایت کنید.

اگر نیاز باشد پزشک برایتان مواد ضدعفونی کننده تجویز می‌کند که بعد از تمیزی محل عمل باید آن را استفاده کنید تا احتمال عفونت به حداقل برسد.

حتماً عینک آفتابی بزنید؛ حتی اگر داخل منزل هستید هم؛ تا زمانی که پزشک دستور داده عینک آفتابی را استفاده کنید.

قبل از اینکه هر اقدام جدیدی برای پلک خود انجام دهید یا هر غذای خاصی را بخورید، حتماً باید به پزشک خود اطلاع رسانی کنید. 

تغذیه بعد از بلفاروپلاستی 

از جمله نکات مهم مراقبت بعد از بلفاروپلاستی باید به تغذیه اشاره کرد. شما یک جراحی انجام داده‌اید و در نتیجه تغذیه‌تان هم با یک فرد عادی و معمولی نباید یکسان باشد. تغذیه‌ای که بعد از بلفاروپلاستی باید داشته باشید، یک سری نکات و اصول دارد که در این قسمت راجع به آنها توضیح خواهیم داد. 

اول از همه اینکه مانند هر عمل جراحی دیگری سعی کنید که بعد از آن به اندازه کافی مایعات استفاده کنید. مایعات جریان خون را در بدن بهبود می‌بخشد و از ایجاد لخته خون جلوگیری می‌کند. البته که بلفاروپلاستی عمل سنگینی نیست که باعث لخته خون شود اما به هر حال مصرف مایعات می‌تواند تا حد زیادی روند بهبودی را تسریع کند.

از مصرف غذاهای سفت به شدت خودداری کنید. لقمه‌های بزرگ استفاده نکنید. زیرا جویدن چنین غذاهایی؛ آن هم با حجم زیاد به نواحی مختلف صورت از جمله پلک فشار وارد می‌کند که نتیجه جراحی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. حتماً به سراغ لقمه‌های کوچک و غذاهای نرم بروید. 

برای اینکه سیستم گوارشی شما بیش از حد تنبل نشود و اثرات داروی شیمیایی هم به طور کامل از بین برود، از میوه تازه و سبزیجات استفاده کنید. 

نحوه خوابیدن بعد از بلفاروپلاستی 

بلفاروپلاستی روی حساس‌ترین قسمت پوست بدن یعنی پلک انجام می‌شود. به خاطر همین نحوه مراقبت بعد از عمل بلفاروپلاستی اهمیت بسیار زیادی دارد. حتی برای خواب هم باید یک سری اصول مراقبتی را رعایت کنید. نحوه خوابیدن شما با یک فرد معمولی باید کاملاً متفاوت باشد که نکات آن را در این قسمت برایتان توضیح می‌دهیم. 

هنگام خواب حتماً باید سر بالاتر از بدنتان باشد. حتماً در چند هفته اول این موضوع را رعایت کنید تا از ورم، سر درد و کبودی جلوگیری کنید و مطمئناً  زودتر هم پلک شکل اصلی خودش را پیدا می‌کند. 

سعی کنید که شب‌ها طاق باز یا به عبارت دیگر به پشت بخوابید. با انجام این کار نیروی اضافه روی کمر وارد می‌شود و از فشار به پلک‌ها جلوگیری خواهد شد.

حتماً برای جلوگیری از ورم و کبودی از یک قالب یخ استفاده کنید. توصیه می‌شود که آن یخ را روی چشم‌ها بگذارید تا ورم بین برود. معمولاً این کار قبل از خواب توصیه می‌شود و مطمئناً روی زیبایی پلک‌هایتان تاثیرگذار خواهد بود. 

در نهایت اگر قصد انجام کارهای زیبایی و همچنین بلفاروپلاستی را دارید، ما کلینیک زیبایی سعادت آباد را پیشنهاد می‌کنیم. تمامی اقدامات مربوط به زیبایی از جمله تزریق ژل، فیلر، جراحی بینی، جراحی پلک و غیره داخل این کلینیک توسط متخصصان حرفه‌ای و با تجربه انجام شده و مطمئناً از نتیجه کارتان رضایت خواهید داشت. کافی است که وارد سایت شوید و نمونه کارها را ببینید. 

جمع‌بندی 

مراقبت بعد از عمل بلفاروپلاستی تاثیر بسیار زیادی روی نتیجه نهایی کار دارد. اگر شما بتوانید اصول مراقبتی را رعایت کنید، قطعاً نتیجه آن را می‌بینید و بعد از عمل هم رضایت بیشتری خواهید داشت. در این مقاله به طور کامل برایتان توضیح دادیم که باید چه اصول مراقبتی را رعایت کنید تا بتوانید به نتیجه بهتری برسید. ۱۰ مورد از مهمترین نکات و همچنین نحوه خوابیدن و رعایت تغذیه را در این دوران برایتان توضیح دادیم تا با اطلاعات کافی به سراغ این نوع جراحی زیبایی بروید. 

برخی از سوالات متداول 

در این بخش به تعدادی از سوالات متداول در مورد نکات مهم مراقبت بعد از بلفاروپلاستی پاسخ داده خواهد شد. شاید بعضی از آنها سوال شما نیز باشد. 

مهم‌ترین نکته مراقبتی بعد از انجام بلفاروپلاستی چیست؟ 

مهم‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کنید، این است که حتماً بعد از عمل از عینک آفتابی استفاده کنید. زیرا پوست در این دوران به شدت نسبت به نور آفتاب حساس است. 

آیا تغذیه بعد از بلفاروپلاستی متفاوت از حالت عادی است؟ 

بله. بعد از بلفاروپلاستی نباید غذاهای سفت یا لقمه‌های بزرگ استفاده کنید. زیرا جویدن آنها سخت است و بر روی عضلات صورت و پلک فشار وارد می‌کند. 

آیا بعد از بلفاروپلاستی اجازه استفاده از مسکن را داریم؟ 

بعد از این عمل زیبایی پزشک یک سری مسکن‌ها برایتان تجویز می‌کند که فقط باید همان‌ها را استفاده کنید.

 

کلینیک سعادت آباد
جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت
با متخصصی جراحی و زیبایی ما تماس بگیرید.
برای مشاوره با دکتر جراحی زیبایی سعادت آباد کلیک کن.

هنوز نظری وارد نشده است!

دیدگاه خود را ارسال نمایید