سن مناسب کاشت مو چقدر است؟ بررسی حداقل و حداکثر سن مناسب کاشت مو
خدمات کاشت۰۲-بهمن-۱۴۰۲

سن مناسب کاشت مو چقدر است؟ بررسی حداقل و حداکثر سن مناسب کاشت مو

در خصوص بهترین سن کاشت مو باید به این موضوع توجه داشته باشید که این نوع عمل زیبایی یک سری پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. از این رو انجام آن برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است. بنابراین باید بدانید که کاشت مو با محدودیت سنی روبروست و هرکسی واجد شرایط برای انجام آن نیست. اما اینکه دقیقا چه سنی بهترین زمان برای انجام این کار است، سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است. ما در این مطلب به بررسی حداقل و حداکثر سن کاشت مو می‌پردازیم و به شما خواهیم گفت که بهترین سن برای کاشت موی آقایان و خانم‌ها چه سنی است.

بهترین سن کاشت مو

همه چیز درباره کاشت مو

کاشت مو یکی از پرطرفدارترین خدمات زیبایی مو است که به روش‌های مختلفی برای متقاضیان قابل اجراست. کاشت مو تنها محدود به موی سر نمی‌شود. این عمل زیبایی شامل کاشت ریش و کاشت ابرو نیز می‌شود و می‌توان اینگونه از شر کم پشتی مو در این نواحی نیز خلاص شد. با توجه به اینکه این روش نسبت به دیگر روش‌های زیبایی مو ماندگاری بیشتری دارد، معمولا تعداد تقاضا برای انجام آن بالاست. 

اما شما باید بدانید که برای اجرای کاشت مو، یک سری محدودیت‌ها در نظر گرفته شده است. از این رو، همه افراد کاندید مناسبی برای انجام آن نیستند. متاسفانه گاهی اوقات ریزش بیش از حد مو یا کم پشتی مو به دلایل ژنتیکی باعث می‌شود تا افراد اعتماد بنفس حضور در جمع را نداشته باشند. این موضوع خصوصا برای نوجوانان و جوانان بیش از هر فرد دیگری حائز اهمیت است. اما باید بدانید که برای کاشت مو یک بازه سنی تعیین شده و برای گرفتن نتیجه بهتر، افراد باید حتما از نظر سنی، شرایط لازم را داشته باشند. 

نکته مهمی که در خصوص سن کاشت مو وجود دارد و متقاضیان باید به آن آگاه باشند، این است که کاشت مو معمولا زمانی شروع می‌شود که الگوی طاسی و کم مویی در فرد کاملا مشخص شده است. یعنی فرد از نظر سنی و شرایط فیزیولوژیکی در وضعیت کاملا ثابتی قرار گرفته و فرایند ریزش موی او دچار نوسان نیست. به نحوی که می‌توان عمل درمانی را روی او انجام داد. شاید بتوان در برخی مواقع کاشت مو را در سنین ۱۸ سالگی انجام داد. اما معمولا طبق تحقیقات انجام شده، نتایج کاشت مو در این بازه سنی آنچنان که باید رضایت بخش نیست. از این رو توصیه می‌شود در سنین کم افراد اقدام به کاشت مو نکنند.

بهترین سن برای کاشت مو چه زمانی است؟ 

اگر در خصوص بهترین سن برای کاشت مو کمی سرچ و تحقیق کنید، احتمالا با اعداد و ارقام متفاوتی روبرو خواهید شد. این موضوع نشان می‌دهد که کاشت مو یک امر نسبی است و می‌تواند در هر سنی نتایج متفاوتی را به همراه داشته باشد. اگر بخواهیم برای راهنمایی بیشتر به شما یک بازه سنی ارائه دهیم، باید بگوییم بهترین سن برای کاشت مو بین سنین ۲۵ تا ۵۰ سالگی است. 

البته این بازه سنی را برای آقایان بین سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی اعلام کرده‌اند. به هر حال آنچه که اهمیت دارد این است که برای کاشت مو باید فرد کاملا به رشد کامل رسیده و الگوی ریزش موی او نیز کاملا مشخص شده باشد. البته باز هم باید به این موضوع اشاره کنیم که برای عمل مهمی همچون کاشت مو نباید خیلی به این اعداد و ارقام بسنده کرد. شرایط هر فردی متفاوت از دیگری است. ممکن است برای فردی کاشت مو در سنین جوانی نتیجه بهتری داشته باشد و برای فردی دیگر نیاز به گذشت زمان بیشتری برای کاشت مو باشد. 

معمولا این موضوع را پزشک می‌تواند به راحتی تشخیص دهد. البته به این شرط که پزشکی که برای کاشت مو انتخاب می‌کنید، از تجربه و مهارت بالایی برخوردار باشد. کلینیک زیبایی سعادت آباد یکی از مجموعه‌های برتر و شناخته شده در حوزه خدمات زیبایی موست که برای کاشت مو از بهترین متخصصین و پزشکان پوست و مو بهره می‌برد.

بررسی حداقل و حداکثر سن کاشت مو

در بخش قبل به این موضوع پرداختیم که بهترین سن برای کاشت مو چه بازه سنی است. اما همیشه استثنائاتی نیز برای کاشت مو وجود دارد. طبق توضیحات گذشته، شرایط افراد برای کاشت مو متفاوت است. به همین جهت ممکن است افرادی نیز وجود داشته باشند که بتوانند در سن کمتر از ۲۵ سال یا بیشتر از ۵۰ سال عملیات کاشت مو را انجام داده و نتایج این عمل هم برای آن‌ها کاملا موفقیت‌آمیز باشد.

بنابراین برای آگاهی از این موضوع که افراد برای کاشت مو تا چه اندازه می‌توانند از این بازه سنی تعیین شده تجاوز کنند، یک شرایط حداقلی و حداکثری در نظر گرفته شده است. درست است که در حالت کلی سن ۱۸ سال، سن مناسبی برای کاشت مو نیست. چرا که هنوز میزان ریزش مو به صورت دقیق قابل ارزیابی و بررسی نیست. اما در مواردی هم این امکان وجود دارد که عمل کاشت مو برای نوجوانان ۱۸ساله انجام شود. 

از آن طرف، افرادی که بالای ۵۰ سال هستند و تمایل دارند اقدام به کاشت مو کنند. این شرایط برای آن‌ها فراهم است. با این شرط که کاملا تحت معاینه پزشک قرار گرفته و وضعیت سلامت جسمانی آن‌ها از نظر عملکرد قلب، فشار خون و… بررسی و تایید شود. در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، افراد تا سن ۶۵ سالگی امکان انجام کاشت مو را دارند. 

پس به طور کلی حداقل سن برای کاشت مو ۱۸ و در شرایط ایده آل‌تر سن ۲۵ سالگی و حداکثر سن برای کاشت مو سن ۶۵ سالگی است. با این حال، باز هم به این موضوع اشاره می‌کنیم که هر متقاضی برای کاشت مو، ابتدا تحت معاینات دقیق قرار گرفته و باید آزمایشاتی را انجام دهد. در این آزمایشات شرایط ژنتیکی، وضعیت تیروئید، میزان املاح و ویتامین‌ها در بدن، وضعیت استرس فرد و سبک زندگی او مورد بررسی قرار می‌گیرند.

چرا توجه به سن برای کاشت مو اهمیت دارد؟ 

وقتی صحبت از بهترین سن برای کاشت مو می‌کنیم، یعنی زمانی که باعث می‌شود فرد بهترین نتیجه را از کاشت مو بگیرد. به هر حال کاشت مو به هزینه قابل توجهی نیاز دارد و همچنین فرد باید دوره‌ای را به عنوان دوره نقاهت سپری کند. بنابراین بهتر است وقتی این زمان و هزینه را صرف کنید که همه چیز در بهترین حالت خود باشد و شما اطمینان کامل داشته باشید که پس از هزینه کردن و سپری کردن دوران درد و نقاهت، نتایج دلخواهتان را مشاهده خواهید کرد. به طور کلی توجه به زمان مناسب کاشت مو، از سه جهت حائز اهمیت است. این سه دلیل به شرح زیر هستند:

•کاشت مو باید در زمانی انجام شود که بانک مو از نظر تراکم، کیفیت و استحکام بهترین شرایط ممکن را داشته باشد. اگر وضعیت بانک مو مشخص نباشد، احتمالا برای پیوند مو، از بخش‌هایی فولیکول گرفته می‌شود که استحکام و مقاومت کافی را ندارند و در نتیجه محل کاشت نیز با موی باکیفیتی پر نمی‌شود. بنابراین احتمال ریزش مو بسیار زیاد خواهد بود.

•در برخی از روش‌های کاشت مو، پس از کاشت، محل زخم باقی می‌ماند. بنابراین اگر میزان طاسی و کم مویی در سر بیش از حد باشد، محل زخم و اسکارها به راحتی روی پوست سر دیده می‌شوند که این موضوع قطعا از نظر زیبایی روی ظاهر تاثیر منفی خواهد داشت.

•اگر الگوی ریزش مو مشخص نشده باشد. احتمال اینکه پس از کاشت مو، ریزش مو همچنان ادامه داشته باشد وجود دارد. در چنین شرایطی ممکن است نواحی اطراف محل کاشت ریزش داشته و این قطعا ظاهری ناخوشایند را در موی سر ایجاد می‌کند.

سن مناسب خدمات کاشت مو

تفاوت سن کاشت مو در زنان و مردان

اگر بخواهیم وضعیت ریزش مو و همچنین شدت طاسی و کم مویی را در مردان و زنان مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم، باید بگوییم به طور کلی، میزان طاسی یا کم مویی در مردان بیشتر از زنان است. اگر موارد استثناء را در نظر نگیریم، مردان زودتر از زنان دچار کم مویی یا ریزش شدید مو در نواحی خاصی از سر می‌شوند. به همین دلیل حداقل سن کاشت مو در مردان کمتر از زنان است. یعنی مردان از سنین پایین‌تر دچار مشکل کم مویی می‌شوند و احتمالا سریع‌تر نیاز به روش درمانی کاشت مو خواهند داشت. 

در حالی که زنان به واسطه عوامل ژنتیکی و شرایط پوست و مویی که دارند، دیرتر به کاشت مو نیاز خواهند داشت. علاوه بر این، اغلب، ریزش مو در زنان به واسطه مشکلات تیروئید و یا مشکلات هورمونی است و تا زمانی که این مشکلات به طور کامل برطرف نشوند، امکان کاشت مو وجود ندارد. حتی اگر پزشکی کاشت مو برای چنین مواردی را قبول کند، باید افراد در نظر داشته باشند که احتمال ریزش مجدد مو وجود دارد. به همین دلیل معمولا بانوان برای کاشت مو دیرتر از مردان اقدام می‌کنند.

وضعیت بانک مو در چه سنی تثبیت می‌شود؟ 

همانطور که در بخش‌های گذشته اشاره کردیم، یکی از مواردی که به شما می‌گوید بهترین سن برای کاشت مو چه سنی است؟ وضعیت بانک مو است. بانک مو یعنی محلی از سر که از نظر تراکم و کیفیت مو، شرایط بسیار ایده آل و مطلوبی دارد و می‌توان فولیکول موردنیاز مو را از آن برداشت کرد. 

اگر بانک مو شرایط ثابتی نداشته باشد، بنابراین نباید انتظار داشت که عمل کاشت مو نیز نتیجه درخور و قابل توجهی داشته باشد. در خصوص اینکه وضعیت بانک مو در چه سنی تثبیت می‌شود نمی‌توان به طور دقیق اظهار نظر کرد. چرا که شرایط هر فردی متفاوت از دیگری است. اما می‌توان گفت یک بانک موی قوی دارای چه ویژگی‌هایی است و در چه شرایطی آماده برداشت فولیکول مو است. در ادامه با مهم‌ترین ویژگی‌های یک بانک موی قوی آشنا می‌شویم:

•یک بانک موی قوی، تراکم موی بالایی دارد. هر چه منابع مو در این محل بیشتر باشد، می‌توان گرافت‌های بیشتری از آن استخراج کرد و نتایج بهتری دریافت نمود. بهتر است در هر سانتی متر مربع از آن، حداقل۴۰ گرافت وجود داشته باشد.

•موهای جدیدی که در بانک مو رشد می‌کنند باید از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار باشند و ریزش زیادی نداشته باشند.

•ضخامت موها در بانک مو نیز باید بسیار بالا باشند و خاصیت شکنندگی نداشته باشند.

•پوست سر در قسمت بانک مو نباید دچار بیماری‌هایی نظیر قارچ، شوره شدید و… باشد. سلامت پوست مو از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر پوست این ناحیه منعطف‌تر باشد، پس از استخراج مو، زخم کمتری در آن بر جای می‌ماند و در نتیجه پروسه بهبودی سریع‌تر طی می‌شود.

روش‌هایی برای تقویت بانک موی سر

اگر احساس می‌کنید ریزش موی سر شما ربطی به مشکلات هورمونی یا خونی ندارد، می‌توانید با انجام یک سری کارها، وضعیت بانک موی سر را تقویت ببخشید و آن را برای عملیات کاشت مو آماده کنید. از جمله این کارها می‌توانیم به لیست زیر اشاره کنیم:

•انجام ورزش روزانه حتی برای چند دقیقه کوتاه هم که شده

•رعایت رژیم غذایی و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات

•کنترل اضطراب و استرس

•رسیدگی به پوست سر و موها از طریق ماساژ درمانی و استفاده از محصولات شوینده مناسب و باکیفیت

نتیجه گیری

بهترین سن برای کاشت مو، بسته به شرایط هر فردی متفاوت است. اما به طور کلی بازه سنی ۲۵ الی ۵۰ سال می‌تواند بهترین زمان برای کاشت مو باشد. چرا که در این بازه سنی، ریزش موی افراد تقریبا الگوی مشخصی پیدا کرده و بانک مو نیز به مقاومت کافی دست یافته است. البته کاشت مو برای سنین بالای ۵۰ سال نیز انجام می‌شود. اما از آن جایی که با افزایش سن، از ضخامت و مقاومت تار موها کاسته می‌شود، احتمالا نتایج کاشت مو به خوبی زمانی که کاشت در سنین پایین‌تر انجام می‌شود نخواهد بود. البته با توجه به اینکه هر فردی شرایط مخصوص به خود را دارد، معمولا تعیین زمان مناسب برای کاشت مو به عهده پزشک متخصص است.

سوالات متداول

1. بهترین سن برای کاشت مو چه سنی است؟ 

افراد می‌توانند در بازه سنی بین ۲۵ سال تا ۵۰ سال، اقدام به کاشت مو کنند. ممکن است کاشت مو در سنین پایین‌تر نیز انجام شود. اما از آن جایی که ریزش مو در سنین ۱۸ تا ۲۵ سالگی، آنچنان که باید به الگوی ثابتی نرسیده، احتمال اینکه پس از کاشت، موها مجددا ریزش داشته باشند وجود دارد. از این رو توصیه می‌شود افراد قبل از کاشت مو با یک پزشک مجرب مشورت نمایند.

2. چه عاملی در انتخاب سن کاشت مو موثر است؟ 

مشخص شدن الگوی ریزش مو و میزان مقاومت بانک مو دو عامل بسیار مهم در تعیین زمان مناسب برای کاشت مو هستند.

3. چگونه می‌توان بانک موی قوی داشت؟ 

با رسیدگی به تغذیه، ورزش کردن، ماساژ دادن سر، استفاده از شامپوهای باکیفیت و مرغوب و کاهش سطح اضطراب و استرس می‌توان تا حد زیادی به افزایش مقاومت بانک مو کمک کرد.

 

کلینیک سعادت آباد
جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت
با متخصصی جراحی و زیبایی ما تماس بگیرید.
برای مشاوره با دکتر جراحی زیبایی سعادت آباد کلیک کن.

هنوز نظری وارد نشده است!

دیدگاه خود را ارسال نمایید