همه چیز درباره مراقبت های بعد از جراحی گوش + تصویر
خدمات جراحی۱۰-تیر-۱۴۰۳

همه چیز درباره مراقبت های بعد از جراحی گوش + تصویر

جراحی زیبایی گوش از جمله اقدامات حساس پزشکی محسوب می‌شود که با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد. اگرچه که میزان مهارت جراح نقش مؤثری در موفقیتآمیز بودن عمل دارد؛ اما نباید از میزان اهمیت رعایت نکات مراقبتی پس از انجام جراحی گوش غافل شد. از جمله مراقبت‌های بعد از جراحی گوش می‌توان به مصرف غذاهای نرم، صحیح خوابیدن، عدم مصرف سیگار و الکل، استفاده از هدبند، داشتن پوشش مناسب همچون پوشیدن لباس‌های گشاد یقه گرد و... اشاره کرد. رعایت این نکات کمک می‌کند تا شما پروسه بهبودی را سریع‌تر پیش ببرید‌.

بعد از جراحی گوش باید چه نکات مراقبتی را رعایت کرد؟

یک‌سری افراد به‌منظور بهبود مشکلات ظاهری، برجستگی و بزرگ بودن گوش مایل هستند از خدمات جراحی بهره‌مند شوند. اگرچه که این جراحی، یک عمل کم‌تهاجم به‌حساب می‌آید‌ و دارای دوره نقاهت کوتاهی است؛ اما شما همچنان باید یک‌سری نکات مراقبتی را رعایت نمایید تا بهبودی سریع‌تر اتفاق افتد و درد کمتری را متحمل شوید. این نکات مراقبتی شامل موارد زیر می‌‌شود. پس از دریافت خدمات جراحی، نکات مراقبتی زیر را رعایت نمایید تا بهترین نتیجه از عمل جراحی برای شما حاصل شود:

  • داشتن تغذیه مناسب: از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید.
  • صحیح خوابیدن پس از انجام جراحی گوش: پس از جراحی طاق باز بخوابید.
  • مصرف دارو پس از جراحی گوش: داروهایتان را مرتب میل نمایید.
  • ترک استفاده از سیگار و الکل: سیگار و دخانیات را ترک کنید.
  • محدودسازی فعالیت‌های بدنی: از فعالیت‌های سنگین بدنی بپرهیزید.
  • به‌کارگیری هدبند بعد از عمل گوش: با بستن هدبند به تثبیت وضعیت گوش خود کمک کنید.
  • داشتن پوشش مناسب برای گوش: از پوشدن لباس‌های تنگ و یقه‌دار خودداری کنید.
  • تماس نداشتن آب با گوش: برای جلوگیری از عفونت، مراقب عدم تماس آب با گوش خود باشید.
  • عدم وارد کردن فشار به گوش: به هیچ عنوان گوش خود را تحت فشار قرار ندهید تا از حالت خود خارج نشود.

تغذیه مناسب بعد از جراحی گوش

افرادی که جراحی زیبایی گوش انجام داده‌اند، از نظر تغذیه‌ای با محدودیت خاصی مواجه نیستند و تنها باید به مقدار سفتی و نرمی غذا توجه داشته باشند؛ از این رو، نخستین و مهم‌ترین مراقبت‌های پس از جراحی گوش را می‌توان عدم جویدن یا خوردن غذای سفت دانست؛ چراکه جویدن غذا منجر به تشدید حرکت‌های فک شده و گوش شخص را تحت فشار قرار می‌دهد. وارد شدن فشار به گوش، موجب ایجاد درد و تورم در ناحیه مدنظر می‌شود. مناسب‌ترین غذا برای دوران نقاهت را می‌توان سوپ دارای سبزیجات تازه و روان یا غذاهای آبکی همچون فرنی دانست. در روز جراحی گوش توصیه می‌شود که تنها مصرف مایعات داشته باشید. در صورت نداشتن تهوع و استفراغ، امکان غذا خوردن بعد از عمل برای شما وجود دارد.

مراقبت های بعد از جراحی گوش

نحوه صحیح خوابیدن بعد از جراحی گوش

در زمان خواب شما باید اصول اولیه را رعایت کنید و خوابیدن به سمت ناحیه گوش جراحی شده ممنوعیت دارد؛ چراکه این مسئله سبب می‌گردد که گوش شما مجبور به تحمل وزن سر شود و در جراحی اختلال ایجاد شود. این مسئله امکان دارد خونریزی بعد از عمل گوش را به‌ همراه داشته باشد. مناسب‌ترین شیوه خوابیدن پس از جراحی زیبایی گوش را می‌توان شیوه طاق‌باز دانست. همچنین در زمان خوابیدن محل قرارگیری سر بیمار باید نسبت‌به بدن بالاتر باشد.

محدود کردن فعالیت‌های بدنی

پس از عمل گوش، به مدت سه روز شخص باید فعالیت‌های بدنی محدودی داشته باشد و بیشتر به استراحت بپردازد؛ چراکه داشتن تحرک زیاد می‌تواند میزان گردش خون را افزایش دهد و این مسئله موجب آسیب بهگوش شود. بنابراین داشتن تحرک بالا همچون بلند کردن اجسام سنگین و ورزش‌های سنگین برای این افراد به مدت دو هفته توصیه نمی‌شود.

تماس گوش با آب بعد از جراحی

پس از انجام جراحی زیبایی گوش، شما باید از محل موردنظر مراقبت کرده و آن را ضدعفونی نمایید. همچنین گوش نباید در این دوران با آب تماسی داشته باشد. به توصیه پزشکان، افراد باید برای رفتن به حمام و شستن محل جراحی تا زمان کشیدن بخیه گوش یا جذب شدن آن صبر کنند؛ چراکه در غیر این صورت اشخاص دچار عفونت گوش پس از عمل جراحی خواهند شد. همچنین به تعویق انداختن استخر یا سونا تا زمان بهبودی کامل زخم ضرورت دارد. امکان گرفتن دوش برای شخص تا زمانی که دارای پانسمان روی گوش است، وجود ندارد. پس از برداشت پانسمان نیز توصیه می‌شود از آب خیلی گرم یا داغ در زمان دوش گرفتن استفاده نشود.

استفاده از هدبند بعد از عمل گوش

پزشک پس از جراحی اقدام به قرار دادن یک هدبند روی گوش شخص کرده و شخص باید به مدت دو هفته از این هدبند استفاده کند‌. هدبند نقش مؤثری در تثبیت وضعیت شخص در موقعیت جدید داشته و با استفاده از آن، شاهد کاهش تورم تا حد بسیاری هستیم. در شرایطی که شخص در زمان نقاهت با مشکل افت شنوایی مواجه شد، نیازی نیست نگران باشید؛ چراکه افت شنوایی از جمله عارضه‌های موقتی استفاده از هدبند محسوب می‌شود و قدرت شنوایی شخص با گذشت زمان بهبود خواهد یافت. به هنگام شب، استفاده از هدبند ضرورت دارد تا شاهد به عقب و جلو کشیدن گوش نباشیم.

کلام آخر

اگر شما نیز به دلایل متفاوتی مایل به انجام جراحی زیبایی گوش هستید، می‌توانید به کلینیک سعادت آباد مراجعه نمایید تا از خدمات حرفه‌ای این کلینیک بهره‌مند شوید. پس از مراجعه به یک جراح مجرب و انجام عمل جراحی زیر نظر وی، باید به مراقبت‌‌های بعد از جراحی گوش توجه داشته باشید تا بتوانید نتایج دلخواه خود را از عمل جراحی بگیرید. این مراقبت‌ها شامل مصرف غذاهای نرم، محدود کردن فعالیت‌های بدنی، عدم مصرف سیگار و الکل، استفاده از هدبند و... می‌شود. 

سوالات متداول

در چه سنی بهتر است برای انجام عمل زیبایی گوش اقدام کنیم؟

افراد بالغ کاندیدای انجام جراحی گوش محسوب می‌شوند؛ چراکه امکان انجام جراحی زیبایی گوش برای کودکان وجود ندارد و این کار غالباً پس از ۵ سالگی انجام می‌گیرد.

آیا انجام جراحی گوش با درد همراه است؟

در همه عمل‌های جراحی شاهد ایجاد برشی روی پوست هستیم و این مسئله درد و ناراحتی را به ‌همراه خواهد داشت. البته پزشک با مواردی همانند بیهوشی، بی‌حسی موضعی یا داروهای مسکن درد را کنترل می‌کند.

بعد از جراحی گوش باید چه تغذیه ای داشته باشیم؟

پس از جراحی گوش شما با محدودیت غذایی خاصی مواجه نیستید؛ تنها توصیه می‌شود که از مصرف غذاهای سفت خودداری نمایید و غذاهای نرمی همچون سوپ را امتحان کنید.

جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی چقدر هزینه دارد؟

نمی‌توان هزینه ثابتی برای اتوپلاستی در نظر گرفت و فاکتورهای بسیاری همانند میزان تبحر جراح، محل جراحی و نوع جراحی و میزان عارضه هزینه آن‌ را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

کلینیک سعادت آباد
جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت
با متخصصی جراحی و زیبایی ما تماس بگیرید.
برای مشاوره با دکتر جراحی زیبایی سعادت آباد کلیک کن.

هنوز نظری وارد نشده است!

دیدگاه خود را ارسال نمایید