درمان زگيل تناسلی

زگیل تناسلی، عارضه‌ای است که به دلیل عفونت خفیف HPV به وجود می‌آید. این عارضه به شکل برآمدگی‌های زبر و غیرعادی در ناحیه تناسلی رشد می‌کنند. از بهترین روش های درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان، می‌توانیم به داروهای موضعی، عمل جراحی و لیزر برای برداشتن زگیل اشاره کنیم.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی، یکی از رایج‌ترین انواع «عفونت با انتقال جنسی» (STI) است. بیشتر افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، در طول عمر خود یک‌بار به یکی از انواع ویروس HPV یا ویروس پاپیلوما انسانی (human papillomavirus) دچار می‌شوند. انواع HPV6 و HPV11 از این ویروس به‌عنوان عامل اصلی زگیل تناسلی شناخته شده‌اند.

زگیل‌های تناسلی معمولا در مرطوب‌ترین قسمت ناحیه تناسلی رشد می‌کنند. این زگیل‌ها به شکل برآمدگی‌های کوچک با رنگ گوشتی هستند یا ظاهری شبیه به گل‌کلم دارند. در بسیاری از موارد، برای تشخیص و درمان زگیل تناسلی به معاینه دقیق نیاز خواهد بود؛ زیرا ممکن است اندازه‌شان آن‌قدر کوچک باشد که به چشم نیایند. زنان بیشتر در معرض HPV و عوارض آن قرار دارند. این نوع از عفونت واژن، در بیشتر موارد سرطانی نیست؛ اما جهت تشخیص دقیق، حتما باید به پزشک مراجعه شود.

علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان

مهم‌ترین راه انتقال زگیل تناسلی، از طریق روابط جنسی است. این زگیل معمولا در ناحیه تناسلی پدیدار می‌شود، اما می‌تواند روی لب، دهان، زبان یا گلوی بیمار نیز باشد. در برخی موارد، بروز نخستین علائم ممکن است تا چند هفته یا حتی چند ماه پس از رابطه به طول انجامد. زگیل‌ها همیشه لزوما با چشم قابل‌مشاهده نیستند؛ زیرا گاه سایز کوچکی دارند یا ازنظر رنگ، به پوست شبیه هستند. گاه روی سر زگیل، برآمدگی‌هایی مانند گل‌کلم مشاهده می‌شود.

زگیل‌های تناسلی می‌توانند به‌صورت تکی یا چندتایی و خوشه‌ای روی پوست ظاهر شوند. روش تشخیص و درمان زگیل تناسلی مردان تا حدودی با زنان تفاوت خواهد داشت. برای مردان، زگیل‌ها روی آلت تناسلی، کیسه بیضه، کشاله ران، ران یا مقعد پدیدار می‌شوند. در زنان، زگیل‌ها می‌توانند داخل واژن یا مقعد، خارج واژن یا مقعد و روی دهانه رحم ایجاد شوند. دیگر علائم HPV در زنان می‌توانند شامل ترشحات واژنی، خارش، خونریزی و سوزش باشند.

6 راه درمان زگیل تناسلی در کلینیک سعادت آباد

زگیل‌های تناسلی ناشی از ویروس HPV، معمولا خفیف هستند و با مراقبت‌های اولیه پزشکی، پس از چند روز از بین می‌روند. البته خود ویروس HPV تا مدت‌ها روی پوست باقی می‌ماند. ویروس‌های باقی‌مانده که علت زگیل تناسلی هستند، می‌توانند بارها و بارها در طول زندگی فرد، او را به زگیل دچار کنند. ضمنا، حتی اگر خود زگیل هرگز در فرد مبتلا به HPV ظاهر نشده باشد، باز هم امکان انتقال آن به شریک جنسی وجود دارد.

به دلایل گفته‌شده، پیگیری برای درمان زگیل تناسلی حتی درصورت رفع علائم، ضروری است. درمان‌های خانگی برای رفع زگیل تناسلی در زنان یا مردان، چندان کارآمد نیستند. بنابراین، تنها راه مطمئن این است که به یک پزشک متخصص مراجعه کنیم. گروهی از باتجربه‌ترین پزشکان ایران در کلینیک سعادت آباد فعالیت می‌کنند و تاکنون به تعداد زیادی از بیماران HPV خدمات موفقی را ارائه کرده‌اند. جهت اطلاعات بیشتر و رزرو جلسه معاینه، می‌توانید با کلینیک سعادت آباد تماس بگیرید.

داروی زگیل تناسلی به‌صورت موضعی

در این روش، یک پماد یا محلول شیمیایی برای بیمار تجویز می‌شود. فرد مبتلا باید این مواد را هر چند روز یک‌بار به محل زگیل بمالد. داروهای موضعی معمولا انتقال خون به زگیل را متوقف می‌کنند و باعث خشک شدن آن می‌شوند. استفاده از بعضی از مواد شیمیایی، دستورالعمل‌های خاصی دارد و باید با راهنمایی متخصص انجام گیرد.

عمل جراحی برای درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان

زگیل‌هایی که اندازه بزرگ یا ساختار نامتعارفی دارند، گاه برای حذف به عمل جراحی نیاز خواهند داشت. طی عمل جراحی، زگیل‌ها به‌طور فیزیکی از محل بریده می‌شوند.

الکتروکاتری

در این روش، زگیل‌ها با جریان الکتریکی سوزانده می‌شوند.

فریز یا کرایوتراپی

نیتروژن مایع به محل زگیل‌ها اعمال می‌شود و باعث یخ‌زدگی آن‌ها خواهد شد. سپس زگیل‌ها از بین می‌روند.

عمل برش الکتریکی حلقه‌ای (عمل LEEP)

در این روش، از یک سیم حلقوی دارای جریان الکتریکی برای خشکاندن و حذف زگیل تناسلی استفاده می‌شود. این روش بیشتر برای زگیل دهانه رحم کاربرد دارد.

درمان زگیل تناسلی با لیزر

تابش لیزر می‌تواند رگ‌های خونی کوچکی را که درون زگیل وجود دارد، از بین ببرند. درنتیجه، زگیل خشک می‌شود و از بین می‌رود.

نحوه معاینه و تشخیص HPV در کلینیک سعادت آباد

پزشک متخصص، معمولا ابتدا محل عفونت را با نگاه کردن بررسی می‌کند. درصورتی‌که فرد مشکوک به زگیل تناسلی باشد، احتمالا آزمایش بیوپسی یا بافت‌برداری جهت تایید نهایی برای بیمار تجویز می‌شود. تشخیص زگیل‌های داخلی به بررسی‌های چندباره و طولانی‌تری نیاز خواهد داشت.

در برخی مواقع، آزمایش لگن جهت تشخیص تغییرات دهانه رحم روی بیمار انجام می‌شود. کلپوسکپی و آنوسکپی از دیگر راه‌های تشخیص زگیل تناسلی در زنان به شمار می‌روند.

موارد خاص HPV

عفونت HPV گاه می‌تواند با وضعیت‌های خاصی مانند سرطان یا حاملگی مرتبط باشد.

درمان زگیل تناسلی سرطانی

عفونت HPV گاه به‌طور هم‌زمان با سرطان دهانه رحم، سرطان واژن، سرطان مقعد، سرطان آلت مردانه و سرطان گلو و دهان اتفاق می‌افتد. البته این عفونت معمولا سرطانی نیست؛ اما به‌خصوص برای بانوان، معاینه تخصصی نیاز خواهد بود.

مشکلات HPV در دوران بارداری

گاه پیش می‌آید که در دوران حاملگی، زگیل‌ها بیش‌ازحد رشد می‌کنند و فرآیند ادرار را دشوار می‌سازند. اگر زگیل تناسلی روی دیواره واژن شکل گرفته باشد، می‌توانید کشش بافت‌های واژن و تولد جنین را مختل سازد. پمادها و درمان‌های موضعی رایج معمولا هنگام حاملگی توصیه نمی‌شوند و به روش های دیگری نیاز است.

نحوه پیشگیری از زگیل تناسلی

جهت پیشگیری از عفونت HPV، استفاده از محافظ توصیه می‌شود. تماس پوستی نیز می‌تواند عامل انتقال این عفونت باشد. مراقبت‌های بهداشتی جنسی، از دیگر راه‌های پیشگیری هستند.

واکسیناسیون، یکی از رایج‌ترین راه‌های پیشگیری و درمان زگیل تناسلی به‌صورت زودهنگام است. در کشورهایی مانند انگلیس، واکسن HPV به برخی افراد 12 تا 13 ساله و افراد مبتلا به HIV تزریق می‌شود.

کلینیک سعادت آباد با 2 دهه سابقه درمان HPV

کلینیک سعادت آباد از زمان آغاز فعالیت در سال 1383 تاکنون حدود 30 هزار مراجعه‌کننده را به‌طور موفقیت‌آمیز مورد معاینه و درمان کامل قرار داده است. این کلینیک به دلیل برخورداری از بهترین متخصصان و تجهیزات پزشکی، گزینه‌ای مطمئن برای افراد مبتلا به عفونت HPV خواهد بود.

به دنبال رفع و درمان زگیل تناسلی هستی؟
اول با چند متخصص پوست مشورت کن.
برای مشاوره با دکتر پوست و زیبایی سعادت آباد کلیک کن.

6 راه درمان زگیل تناسلی در کلینیک سعادت آباد عبارت‌اند از: داروی موضعی، عمل جراحی، الکتروکاتری، کرایوتراپی، LEEP و لیزر. این عارضه به شکل برآمدگی‌های پوستی به رنگ گوشت یا با شکل گل‌کلم در ناحیه تناسلی رشد می‌کند. ویروس HPV به‌عنوان علت زگیل تناسلی در زنان و مردان شناخته شده است.

1. از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

علائم زگیل تناسلی مردان و زنان می‌تواند شامل این موارد باشد: خارش شدید و طولانی آلت جنسی، رابطه جنسی پردرد، ادرار پردرد، ترشحات غیرعادی یا بدبو از واژن و آلت تناسلی، سرخی یا ورم واژن و آلت تناسلی.

1. درمان قطعی زگیل تناسلی مردان چیست؟

جهت تشخیص روش درمان این عارضه، چه برای مردان و چه زنان، نظر پزشک متخصص ضروری است. نوع عفونت، میزان پیشرفت آن، سرطانی بودن یا نبودن و وضعیت بیمار، در انتخاب راه درمان HPV تاثیر می‌گذارند.

1. علت زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی به دلیل ویروس HPV به وجود می‌آید و از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود.

1. زگیل تناسلی در چه افرادی بیشتر رخ می‌دهد؟

افرادی که سابقه زگیل تناسلی دارند، تعداد زیادی شریک جنسی داشته‌اند یا سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، بیشتر در معرض این عارضه هستند.