مراقبت های بعد از لیپوماتیک چیست؟  + شرایط بعد از عمل لیپوماتیک
خدمات جراحی۱۲-تیر-۱۴۰۳

مراقبت های بعد از لیپوماتیک چیست؟ + شرایط بعد از عمل لیپوماتیک

لیپوماتیک عمل جراحی خروج چربی‌های اضافه است. این عمل یک عمل کم تهاجم برای رفع چربی‌های اضافه موضعی بدن است. این عمل هم مانند عمل‌های دیگر جراحی نیاز به مراقبت دارد. در صورتی که از محل خروج چربی‌های اضافه به درستی مراقبت نشود، ممکن است باعث رشد باکتری‌ها در آن قسمت شود. رشد باکتری و در نهایت ایجاد عفونت از مشکلات مراقبت نکردن بعد از عمل است. افرادی که این عمل را انجام می‌دهند باید مراقبت‌های بعد از عمل را انجام دهند.

مراقبت ها و شرایط بعد از عمل لیپوماتیک

پس از لیپوماتیک کلینیک سعادت آباد خدمات جراحی توصیه‌هایی به بیمار می‌شود که باید به آن‌ها عمل کند. همچنین پزشکان متخصص پس از پایان این عمل توضیحاتی راجع به روند بهبودی به آن‌ها می‌گویند. به صورت کلی روند بهبودی و شرایط پس از عمل به صورت زیر است:

  • یکی از مواردی که ممکن است شما پس از عمل مشاهده کنید خونریزی است. این خونریزی معمولاً برای افراد نگران کننده است؛ اما متخصص به شما داروهایی تجویز می‌کند تا این خونریزی را متوقف کند.
  • بیمار باید پس از خروج از مطب به صورت کامل استراحت کند و از انجام فعالیت‌های سنگین دوری کند. در این صورت دچار خونریزی مجدد نخواهد شد. پس از انجام این عمل ورزش‌هایی مانند دو و وزنه برداری و... هم ممنوع است.
  • در صورتی که پس از عمل مقداری خونابه از محل زخم خارج شود، جای نگرانی وجود ندارد. این خونابه‌ها همان چربی باقی‌مانده است. این چربی‌ها ذوب می‌شود و به دلیل این‌که در کنار رگ‌ها قرار گرفته است، با مقداری خون ترکیب می‌شود. به همین دلیل با رنگ قرمز از محل زخم خارج می‌شود. این مشکل پس از چند روز حل می‌شود و چربی‌ها به صورت کامل از محل جراحی خارج می‌شوند. جذب خونابه‌ها بهتر است با گاز استریل انجام ‌شود.

مراقبت‌های لازم بعد از عمل لیپوماتیک

پس از انجام این عمل باید نکاتی را رعایت کنید. مراقبت‌های لازم بعد از عمل به شرح زیر است:

  • تا ۴۸ پیش از عمل و پس از آن باید از مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید.
  • پس از عمل لیپوماتیک به دلیل اینکه آب از دست رفته بدن بازگردد، باید به مقدار کافی آب بنوشید.
  • تا یک روز پس از عمل اجازه رانندگی به افراد داده نمی‌شود.
  • چند ساعت اول پس از عمل لیپوماتیک فرد باید به طور کامل استراحت کند.
  • پوشیدن گن مخصوص ۷ تا ۱۰ روز پس از عمل الزامی است.
  • اگر پس از عمل لیپوماتیک فرد دچار ضعف شود، باید به سرعت در حالت نشسته یا دراز کشیده قرار گیرد.
  • برای جلوگیری از شل شدگی اولیه پوست بهتر است از نشستن به صورت ۹۰ درجه خودداری کنید.
  • پس از گذشت ۴۸ ساعت از عمل، حمام کردن برای تمیز کردن محل زخم به افراد توصیه می‌شود.
  • بی حالی و از حال رفتن هنگام ادرار کردن پس از عمل لیپوماتیک رخ می‌دهد. به همین دلیل افراد باید بلافاصله به حالت نشسته یا درازکش قرار بگیرند.
  • تا ۴۸ ساعت پس از عمل لازم است محل خروج خونابه را پانسمان کنید و از پد‌های جاذب استفاده کنید.

داروهایی که پس از عمل لیپوماتیک باید استفاده شود

در این دوران ممکن است مشکلاتی مانند تب و حالت تهوع برای افراد به وجود بیاید. داروهایی که افراد مجاز به استفاده از آن در این دوران هستند عبارتند از:

  • پس از عمل لیپوماتیک پزشک متخصص آنتی بیوتیک‌هایی برای فرد تجویز می‌کند. افراد باید برای جلوگیری از عفونت محل زخم، این داروها را مصرف کنند.
  • اگر بیمار دچار تب شود و یا در محل زخم تورم شدید، درد و قرمزی مشاهده شود باید به سرعت به پزشک مراجعه کند.
  • تا حدود یک هفته پس از این عمل ممکن است فرد دچار حالت تهوع شود. برای این دوران اگر پزشک دارویی تجویز کرده باشد، می‌تواند استفاده کند.
  • برای ضدعفونی کردن محل زخم نباید از محلول‌هایی مانند بتادین استفاده شود. این محلول‌ها باعث دیر جوش خوردن می‌شوند.

توصیه‌های پس از عمل لیپوماتیک

پس از انجام این عمل توسط پزشک توصیه‌هایی به شما می‌شود که بهتر است آن‌ها را به خاطر داشته باشید و به دلیل موضوعات طبیعی به پزشک مراجعه نکنید. تعدادی از این توصیه‌ها عبارتند از:

  • معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند که پس از عمل از گن‌های مخصوص استفاده کنید. استفاده از این گن‌ها باعث می‌شود خونابه‌های ناشی از آب شدن چربی‌ها، زودتر خارج شوند. این کار باعث می‌شود شما دیگر دچار درد ناشی از تجمع خونابه ها نشوید.
  • پس از عمل لیپوماتیک داشتن درد یک موضوع طبیعی است. پزشکان معمولا به شما توصیه می‌کنند در آن دوران از استامینوفن کدئین و یا دیگر دارو‌های که تجویز می‌شود استفاده کنید.
  • خارش زخم یکی از عوامل بهبودی آن است. بنابراین اگر در این دوران دچار خارش شدید نگران نباشید. این موضوع به مرور زمان و یا با مصرف دارو حل می‌شود.

تاثیر بستن گن پس از عمل لیپوماتیک

پزشکان پس از عمل لیپوماتیک توصیه می‌کنند که از گن استفاده کنید. این گن‌ها مخصوص هستند و نباید بیش از اندازه تنگ باشند. این گن‌ها باید تا ۲۱ میلی‌متر بر جیوه به بدن فشار وارد کند. اگر این گن‌ها گشاد باشند برای درمان لیپوماتیک مناسب نیستند و اگر تنگ هم باشند باعث بروز مشکل در خون رسانی می‌شوند. بنابراین سعی کنید از گن‌های مخصوص با اندازه مناسب استفاده کنید.

نحوه تعویض پانسمان

پس از انجام عمل لیپوماتیک در کلینیک سعادت آباد زخم شما پانسمان می‌شود. برداشتن پانسمان باید ۲۴ ساعت بعد توسط پزشک متخصص انجام شود. بنابراین بیمار نباید خودش این کار را انجام دهد. این کار نیاز به مهارت دارد.

به دلیل اینکه زخم های این عمل بخیه زده نمی‌شوند، پانسمان آن را باید افرادی که تخصص دارند انجام دهند.

سخن پایانی

عمل لیپوماتیک هم مانند دیگر خدمات جراحی نیاز به مراقبت پس از عمل دارند. در این عمل زخم‌ها بخیه خورده نمی‌شود و امکان عفونت وجود دارد. به همین دلیل مراقبت از آن بسیار اهمیت دارد. شما باید پس از حذف چربی‌های اضافی توسط این عمل، مراقبت‌های لازم را انجام دهید. در قسمت‌های قبل مراقبت‌های لازم برای این عمل را با شما در میان گذاشتیم. همچنین داروهایی که لازم است در این دوران مصرف کنید را در قسمت‌های قبل گفتیم. اکنون شما اطلاعات کافی راجع به اقدامات پس از این دارید. امیدواریم این مقاله برای شما پس از عمل لیپوماتیک مفید واقع شود.

کلینیک سعادت آباد
جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت
با متخصصی جراحی و زیبایی ما تماس بگیرید.
برای مشاوره با دکتر جراحی زیبایی سعادت آباد کلیک کن.

هنوز نظری وارد نشده است!

دیدگاه خود را ارسال نمایید