مراقبت‌های بعد از تزریق چربی به صورت، نحوه شستن صورت بعد از تزریق
خدمات تزریق چربی۱۲-دی-۱۴۰۲

مراقبت‌های بعد از تزریق چربی به صورت، نحوه شستن صورت بعد از تزریق

در میان روش‌های جوانسازی صورت، تزریق چربی یکی از بهترین و دائمی‌ترین روش‌هاست. البته ماندگاری تزریق چربی زمانی افزایش خواهد یافت که افراد تحت درمان پس از انجام آن، مراقبت‌های لازم را انجام دهند. یکی از این موارد، نحوه شستن صورت بعد از تزریق چربی است. صورتی که چربی به آن تزریق شده تا مدتی حساس و تحریک‌پذیر است و برای اینکه بتوان نتایج این عمل زیبایی را دوام بخشید، باید حتما با ملاحظه بیشتری با پوست صورت رفتار کرد. در این مطلب نکات کلیدی در این رابطه را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

 تزریق چربی به صورت

روش انجام تزریق چربی به صورت

تزریق چربی به صورت یکی از خدمات زیبایی پوست است که بسیاری از کلینیک‌های پوست و مو آن را ارائه می‌کنند. تزریق چربی به صورت به این جهت انجام می‌شود تا افراد بتوانند از شر چین و چروک‌ها و خطوط اضافی پوست خود رهایی یابند. همچنین مشکلاتی نظیر کم حجم شدن و یا گود شدن و فرورفتگی پوست از جمله مواردی هستند که با روش تزریق چربی قابل درمانند. 

در این روش پزشک جراح ابتدا معاینه‌ای دقیق از پوست مراجع دارد و سپس با توجه به مشکلات پوستی، نواحی موردنظر را برای تزریق چربی مشخص می‌کند. چربی که در این روش درمانی استفاده می‌شود، از بدن خود مراجع استخراج خواهد شد. این مهم‌ترین مزیت روش تزریق چربی است که باعث می‌شود عوارض آن نسبت به دیگر روش‌های جوانسازی برای زیباجویان کمتر باشد. 

این چربی را معمولا از بخش‌های خاصی از جمله شکم، ران‌ها، پهلوها و باسن می‌گیرند و به نواحی موردنظر صورت تزریق می‌کنند. در این روش پزشک جراح با توجه به شرایط مراجع از بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی استفاده می‌کند.

مراقبت‌های بعد از تزریق چربی به صورت

پس از تزریق چربی به صورت، نواحی تحت جراحی حساسیت بیشتری دارند. بخصوص تا زمانی که این چربی با بافت صورت کاملا سازگاری پیدا نکند، نمی‌توان طبق عادت معمول رفتار کرد. یک سری مراقبت‌هایی برای بعد از تزریق وجود دارند که لازم است زیباجویان از آن‌ها مطلع بوده و حتما خود را نسبت به رعایت آن‌ها موظف بدانند. اینگونه می‌توان انتظار داشت که نتایج پس از تزریق ماندگاری بیشتری داشته باشند. 

قبل از هر چیزی باید بدانید که برای حصول نتیجه دلخواه، لازم است تزریق چربی به صورت را در یک کلینیک معتبر و شناخته شده انجام دهید. مکانی که بتوان نسبت به کیفیت خدمات آن اطمینان کامل داشت. کلینیک زیبایی سعادت آباد یکی از همین مراکز معتبر درمانی است که بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات زیبایی درمانی پوست را به مراجعین ارائه می‌کند. 

این مجموعه از بهترین و مجرب‌ترین پزشکان متخصص برخوردار است که فرایند تزریق چربی را با مهارت و ظرافت فوق العاده بالایی انجام می‌دهند. اطمینان از مهارت و تخصص پزشک جراح تا حدی به شما این تضمین را می‌دهد که نتایج خوبی از جراحی دریافت خواهید کرد. اما اگر مراقبت‌های بعد از آن نباشد مسلما تلاش پزشک جراح نیز بی‌تاثیر خواهد بود. بیایید با چند نمونه از این موارد آشنا شویم.

نوشیدن آب

یکی از موارد مهمی که در مراقبت‌های بعد از تزریق چربی به صورت باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، تلاش برای هیدراته کردن بدن است. از جمله عوارض شایع پس از تزریق چربی به صورت، کبودی و ورم در نواحی تحت درمان است. شما می‌توانید با نوشیدن مرتب و به اندازه آب، شدت این کبودی و ورم‌ها را کاهش دهید و دوران نقاهت خود را نیز کوتاه‌تر کنید. بنابراین به جای اینکه برای درمان التهابات و ورم‌ها خود را به مصرف انواع داروی شیمیایی وابسته کنید، بهتر است نوشیدن آب زیاد را در دستور کار خود قرار دهید. 

عدم استعمال دخانیات

دخانیات از جمله سیگار، قلیان، پیپ و همچنین مصرف مشروبات الکلی حداقل یک ماه قبل و یک ماه بعد از تزریق چربی به صورت ممنوع است. مصرف هر کدام از این موارد می‌تواند روی نتایج عمل تاثیرات منفی زیادی داشته باشد. همچنین با مصرف این عوامل شما دوران بهبودی خود را طولانی‌تر خواهید کرد. حتی ممکن است دود حاصل از دخانیات و الکل موجود در مشروبات علائم ورم، کبودی و درد را افزایش دهند.

شستن صورت بعد از تزریق چربی

در مورد شستن صورت بعد از تزریق چربی نکات مهمی وجود دارند که در این بخش به طور کامل به آن‌ها می‌پردازیم. اولین نکته این است که شما در روز اول پس از تزریق نباید صورت خود را بشویید. در واقع نه استحمام کنید و نه به طور جداگانه اقدام به شستن صورت کنید. اما پس از گذشت یک روز (۲۴ ساعت) پس از تزریق، امکان استحمام و شستن صورت وجود دارد. 

برای شستن صورت بعد از تزریق چربی نیز باید به این موضوع توجه داشته باشید که نباید طبق عادت همیشه این کار را با اعمال فشار زیاد انجام دهید. باید با پوست صورتتان به آهستگی رفتار کنید و آن را محکم فشار ندهید. می‌توانید برای شستشو از یک شوینده ملایم با آب تقریبا ولرم استفاده کرده و پس از آن نیز با یک حوله نرم و تمیز، به آرامی پوست صورت را خشک کنید. 

برای دوش گرفتن نیز به همین ترتیب، باید حواستان باشد که زمانی که نوبت به شستن صورت رسید، این کار را به آرامی انجام دهید. بهتر است حمام بخار نکرده و از آب خیلی داغ برای شستن صورت استفاده نکنید. شستن صورت بعد از تزریق چربی می‌تواند تا حداکثر روزی سه مرتبه انجام شود. البته با احتیاط کامل و رعایت تمام نکاتی که ارائه شد. این کار نه تنها برای صورت بد نیست، بلکه از ایجاد عفونت پوستی نیز جلوگیری می‌کند.

استراحت کردن

درست است که عمل‌های غیر تهاجمی یا نیمه تهاجمی دوران نقاهت کمتری دارند. اما برای کسب بهبودی کامل، شما باید حداقل چند روزی را به استراحت بپردازید و از انجام کارهای سنگین نیز خودداری کنید. بعد از تزریق چربی به صورت بهتر است برای دو الی سه روز استراحت کامل داشته باشید. شما فقط برای تزریقی که در ناحیه صورت انجام شده نیاز به استراحت ندارید. در واقع بخشی از بدن که چربی از آن استخراج شده هم نیاز به ترمیم و بهبودی دارد و از این جهت است که شما نباید در روزهای ابتدایی پس از جراحی فعالیت چندانی داشته باشید.

استفاده از لباس مناسب

شاید با خود بگویید انتخاب لباس چه ارتباطی به پوست صورت دارد. به هر حال اگر لباسی که می‌پوشید تنگ، چسبان و غیر راحت باشد، می‌تواند تمام بخش‌های بدن را به نوعی تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین اگر از این طریق فشاری به پوست صورت وارد شود، احتمال تکان خوردن و جابجایی چربی زیر پوست افزایش پیدا می‌کند. نتیجه این اتفاق این است که ظاهر صورت حالتی نامتقارن و نازیبا به خود می‌گیرد و شما ناچار خواهید بود برای رفع مشکل، مجددا به کلینیک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید.

استفاده از کمپرس آب یخ

همیشه یکی از راهکارهای موثر برای درمان و کاهش اثرات کبودی و ورم، استفاده از کمپرس آب یخ بوده است. در لیست مراقبت‌های بعد از تزریق چربی به صورت نیز می‌توان این روش را مشاهده کرد که تاثیرگذاری خوبی دارد و می‌تواند اثرات کبودی را زودتر درمان کند. 

برای این روش هم نباید آب سرد یا یخ را به صورت مستقیم روی پوست قرار دهید. چرا که این کار سبب سرمازدگی پوست شده و التهابات، ورم و کبودی را شدیدتر خواهد کرد. برای کسب نتیجه بهتر، یخ را درون کیسه فریزر یا پارچه‌ای تمیز قرار دهید و به شکل غیر مستقیم آن را روی نواحی متورم قرار دهید. همچنین نباید کمپرس سرد به مدت طولانی روی پوست قرار داشته باشد. بهتر است هر ۲۰ دقیقه یک بار، یک استراحت ۳۰ دقیقه‌ای به پوست خود بدهید و مجددا این عمل را تکرار کنید.

رعایت رژیم غذایی

قطعا یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از تزریق چربی به صورت، رعایت رژیم غذایی است. ورم، کبودی، درد و التهاب از عواملی هستند که با رعایت رژیم غذایی سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنند. بهتر است حداقل برای یک الی دو هفته اول بعد از عمل، از خوردن غذاهای شور، چرب، غذاهای فرآوری شده، غذاهای فاقد کربوهیدرات، نوشابه و چربی‌های مضر خودداری کنید. در این مدت به مصرف سبزیجات و مایعاتی همچون آب و آب میوه روی بیاورید. همچنین مصرف پروتئین، روغن‌های گیاهی، آجیل و غلات سبوس دار نیز پیشنهاد می‌شود.

مصرف داروهای تجویز شده

بر طبق شرایط هر فرد، پزشک متخصص داروهایی را به جهت کاهش علائم کبودی، ورم و درد تجویز می‌کند. مصرف این داروها به صورت مرتب و سر ساعت کمک می‌کند تا نشانه‌های بهبودی زودتر نمایان شوند. بنابراین در این مورد سهل انگاری نکنید. 

 عواقب تزریق چربی به صورت

عدم استفاده از لوازم آرایشی

یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید بعد از تزریق چربی به صورت انجام دهید، استفاده از لوازم آرایشی است. به طور کلی روز اول جراحی به هیچ عنوان نباید از محصول خاصی روی پوست صورتتان استفاده کنید. برای استفاده از لوازم آرایشی بهتر است حداقل یک الی دو هفته به پوستتان فرصت ترمیم و بازسازی بدهید. پس از گذشت این مدت زمان، در صورتی که بهبودی کامل حاصل شد، استفاده از محصولات آرایشی منعی ندارد. با این شرط که این محصولات نیز از کیفیت خوبی برخوردار باشند و همچنین تاریخ مصرف گذشته نباشند.

استفاده از کرم ضدآفتاب

استفاده از کرم ضدآفتاب یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از تزریق چربی به صورت است. این کرم نقش درمانی و مراقبتی دارد. بنابراین نه تنها استفاده از آن هیچ منعی ندارد، بلکه کاملا ضروری است. خصوصا اگر ناچار باشید برای انجام کاری به بیرون از خانه مراجعه کنید. توجه داشته باشید که قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید یکی از کارهایی است که می‌تواند برای پوست صورت شما بسیار مضر باشد. پس بعد از تزریق چربی تا حد امکان از قرار گرفتن در برابر نور خورشید پرهیز کنید. 

عدم مراجعه به سونا و جکوزی

سونا، جکوزی و استخرهای آب گرم همگی برای افرادی که تزریق چربی به صورت داشته‌اند ممنوع است. بخور صورت و در کل هر عملی که گرمای زیادی به پوست صورت منتقل کند، ممنوعیت دارد. گرمای زیاد باعث آب شدن چربی‌های زیر پوست شده و شکل ظاهری صورت را ناموزون می‌کند. بنابراین حتما از رفتن به سونا، جکوزی و استخر در هفته‌های ابتدایی عمل پرهیز کنید.

خودداری از ورزش و فعالیت‌های سنگین

با اینکه ورزش همیشه برای سلامتی ما مفید است، اما برای افرادی که به تازگی تزریق چربی به صورت داشته‌اند نقش معکوس دارد. چربی که به صورت تزریق شده، هیچ تفاوتی با چربی دیگر بخش‌های بدن ندارد. همه ما هم به خوبی می‌دانیم که ورزش کردن تا چه اندازه در آب کردن چربی‌ها موثر است. بنابراین اگر شما پس از تزریق چربی، اقدام به ورزش یا فعالیت سنگین کنید، خیلی دور از انتظار نیست اگر چربی‌های صورتتان نیز آب شده و از بین بروند.

نتیجه گیری

شستن صورت بعد از تزریق چربی باید با رعایت یک سری نکات انجام شود. اولین نکته این است که به هیچ عنوان در اولین روز تزریق، نباید صورت را به هیچ طریقی شستشو داد. اما پس از گذشت ۲۴ ساعت امکان شستن صورت و استحمام وجود دارد. با این شرط که برای شستن صورت از یک شوینده ملایم استفاده شود و به هیچ عنوان فشاری روی صورت نباشد. خشک کردن صورت نیز باید کاملا آهسته انجام شود. از دیگر نکات مراقبتی بعد از تزریق چربی به صورت عبارتند از: رعایت رژیم غذایی، عدم انجام فعالیت‌های سنگین، ورزش نکردن، ماساژ نگرفتن، عدم مراجعه به استخر، سونا و جکوزی حداقل برای یک ماه، عدم استفاده از محصولات آرایشی برای یک الی دو هفته، قرار نگرفتن در برابر نور مستقیم خورشید، استفاده از کمپرس آب سرد و…

سوالات متداول

1. آیا می‌توان پس از تزریق چربی به صورت، اقدام به شستشوی صورت کرد؟ 

در همان روز اول این کار میسر نیست. بهتر است برای شستشوی صورت حداقل به آن ۲۴ ساعت زمان داد. پس از گذشت این مدت زمان می‌توان روزانه حداکثر سه مرتبه در صورت نیاز صورت را شست. البته با آب ولرم و یک شوینده ملایم بدون اینکه فشار زیادی به پوست صورت اعمال شود.

2. آیا تغییرات وزنی تاثیری رو نتایج تزریق چربی دارند؟ 

قطعا بله. کاهش وزن ناگهانی آن هم به میزان زیاد می‌تواند باعث آب شدن چربی‌های صورت نیز شود. بنابراین اگر تصمیم به لاغری دارید، بهتر است این کار را قبل از تزریق چربی انجام دهید. هر نوع ورزشی که پس از تزریق چربی سبب کاهش وزن شود می‌تواند روی نتایج پس از عمل اثر منفی بگذارد.

3. مراقبت‌های بعد از تزریق چربی به صورت چیست؟ 

از جمله مراقبت‌های مهم بعد از تزریق چربی عبارتند از: رعایت رژیم غذایی، نرفتن به محیط‌هایی با دما و حرارت بالا مثل سونا، استخر آب گرم و جکوزی، ورزش نکردن، عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، استراحت کردن حداقل برای دو الی سه روز و…

 

کلینیک سعادت آباد
جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت
با متخصصی جراحی و زیبایی ما تماس بگیرید.
برای مشاوره با دکتر جراحی زیبایی سعادت آباد کلیک کن.

هنوز نظری وارد نشده است!

دیدگاه خود را ارسال نمایید