مراحل رشد مو بعد از کاشت چگونه است؟
خدمات کاشت۱۷-دی-۱۴۰۲

مراحل رشد مو بعد از کاشت چگونه است؟

اینکه مراحل رشد مو بعد از کاشت چگونه است، یکی از سوالات مهمی است که ذهن بسیاری از زیباجویان را به خود مشغول کرده است. کاشت مو یکی از بهترین راهکارها برای درمان کم پشتی موست که می‌تواند روی افزایش اعتماد بنفس افراد نیز تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. در صورتی که این عمل توسط یک پزشک ماهر و باتجربه انجام شود، نتایج آن بسیار موفقیت‌آمیز خواهند بود. اما در خصوص رشد مو پس از کاشت، باید بدانید که این موضوع می‌تواند کمی زمانبر باشد و شما باید در این خصوص کمی صبورانه رفتار کنید. در این مطلب بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

 کاشت مو

کاشت مو برای چه کسانی مناسب است؟ 

پیش از اینکه مراحل رشد مو بعد از کاشت را مورد بررسی قرار دهیم، می‌خواهیم ببینیم اصلا این نوع عمل زیبایی برای چه افرادی مناسب است؟ این روزها خدمات زیبایی مو در کلینیک‌های پوست و مو به یکی از پرطرفدارترین کارها در دنیا تبدیل شده‌اند. افراد زیادی هستند که از کم پشتی یا طاسی سر خود رنج می‌برند و این موضوع را دلیلی بر منزوی شدن خود می‌دانند. البته که در دنیای مصرف گرای امروز، نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که همه افراد به نوعی می‌خواهند با استفاده از خدمات زیبایی، بهترین ورژن را از نظر ظاهری از خود به نمایش بگذارند. 

موی سر نیز تاثیر بسیار زیادی روی ظاهر ما دارد. خوشبختانه تکنولوژی در همه حوزه‌های صنعت از جمله صنعت پزشکی راه یافته است. پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا علم پزشکی نیز بتواند برای درمان بسیاری از مشکلات راهکارهای جدیدی معرفی کند. کاشت مو، کاشت ریش و کاشت ابرو از جمله خدماتی هستند که در میان روش‌های مختلفی زیبایی، به محبوبیت زیادی دست یافته‌اند. 

با وجود این راهکارهای درمانی، دیگر هیچ فردی از کم مویی یا بی‌مویی خود رنج نخواهد برد. معمولا تمام آقایان و خانم‌ها می‌توانند برای مشکل کم مویی خود اقدام به کاشت مو کنند. اما لازم است حتما در این مورد به دو نکته زیر توجه داشته باشید:

•برای تامین موی موردنیاز جهت کاشت مو فرد باید حتما در بانک موی خود به قدر کافی موی سالم و قابل استفاده داشته باشد.

•قسمت‌هایی که در بانک مو از آن مو برداشت شده و نازک شده، باید قابلیت رشد مجدد را داشته باشند.

مراحل رشد مو بعد از کاشت

کاشت مو برخلاف بسیاری از عمل‌های زیبایی، در همان ابتدای امر نتایج خود را به صورت تمام و کمال نشان نمی‌دهد و یک پروسه طولانی دارد تا نهایتا افراد به آن چه که مدنظرشان بوده است دست یابند. این پروسه در حالت عادی می‌تواند تا یک الی دو سال نیز به طول بینجامد. به همین علت است که مراجعین باید در این مورد صبر زیادی داشته باشند. 

همچنین برای کسب نتیجه دلخواه نباید تنها به تخصص، تجربه و مهارت پزشک جراح اکتفا کرد. البته که توانمندی پزشک در موفقیت‌آمیز بودن کاشت مو بسیار موثر و مهم است، اما کافی نیست. این یعنی زیباجویان هم باید پس از کاشت مو، مراقبت‌های لازم را انجام دهند و نکات ارائه شده از سوی پزشک را به دقت و مو به مو رعایت کنند تا نهایتا پس از گذشت دوره نقاهت و پروسه در نظر گرفته شده، موی آن‌ها به بهترین شکل ممکن رشد کند. 

در کاشت ریش و کاشت ابرو، ممکن است مدت زمان لازم برای رشد موها کمی متفاوت باشد. در هر صورت همه ما می‌دانیم که شرایط هر فردی متفاوت از دیگری است. رژیم غذایی و در کل سبک زندگی هر فردی متفاوت بوده و در نتیجه، این تفاوت‌ها در نتایج بعد از کاشت بی‌تاثیر نیستند.

مراقبت های بعد از کاشت مو

سه فاز کلی رشد مو بعد از کاشت

در حالت کلی روند رشد موی ما در سه فاز اصلی زیر اتفاق می‌افتد:

•فاز آناژن

 پس از اتمام کاشت، مو در اولین مرحله وارد فاز آناژن می‌شود. در این فاز، فولیکول مو کاملا فعال بوده و فیبر موردنیاز برای رشد موی جدید را تولید می‌کند. اما متوسط سرعت رشد موها در این فاز نهایتا هر ماه نیم اینچ الی یک سانتی متر است. این مرحله بسیار زمانبر بوده و بسته به شرایط هر فرد بین دو تا هفت سال طول خواهد کشید.

•فاز کاتاژن

رشد موها در این مرحله بسیار کند شده و نهایتا متوقف خواهد شد. البته در این فاز ریزش مو اتفاق نمی‌افتد. فاز کاتاژن نهایتا تا ۶ ماه به طول می‌انجامد و پس از آن موها وارد فاز بعدی می‌شوند. این فاز در واقع مرحله قبل از ریزش موهاست.

•فاز تلوژن

 این مرحله آخرین فاز از کاشت مو به شمار می‌رود. فولیکول مو در این مرحله وارد فاز استراحت می‌شود و دیگر فعالیتی ندارد. با متوقف شدن فعالیت فولیکول‌ها، فرایند ریزش موها آغاز می‌شود. البته این میزان ریزش خیلی قابل توجه و زیاد نیست. این فاز نیز بین دو تا سه هفته به طول می‌انجامد.

مراحل رشد مو پس از کاشت به چهار مرحله اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از: مرحله تطبیق، ریزش مو، رشد اولیه مو و رشد نهایی مو. در ادامه به بررسی هر کدام از این مراحل می‌پردازیم.

مرحله اول: تطبیق‌پذیری

در پروسه کاشت مو، گراف‌ها معمولا از ناحیه پشت سر برداشت شده و به نواحی کم پشت انتقال داده می‌شوند. پس از پایان کار نیز، محل کاشت مو بانداژ و بسته می‌شود. اولین مرحله از مراحل رشد مو پس از کاشت، مرحله تطبیق‌پذیری است. مرحله‌ای که در آن باید گرافت‌های پیوند داده شده با پوست محل کاشت مو کاملا تطبیق داده شوند. تطبیق فولیکول موی جدید به حداقل یک هفته زمان نیاز دارد. در این مرحله به هیچ عنوان افراد نباید محل پیوند مو را دستکاری کرده یا بخارانند. این عمل باعث تحریک‌پذیری بیشتر پوست شده و فرایند رشد مو را به تعویق می‌اندازد.

 

مرحله دوم: ریزش مو

نگران نباشید. ریزش مو پس از پیوند امری طبیعی است. این موضوع نشان دهنده این است که رشد مو پس از کاشت، پروسه طبیعی خود را طی می‌کند. مرحله ریزش مو ممکن است تا یک ماه نیز به طول بینجامد. یعنی دقیقا یک ماه بعد از پیوند و کاشت کامل موها. طی این یک ماه، تمام موهای پیوندی خواهند ریخت.

مرحله سوم: رشد اولیه مو

پس از ریزش کامل موهای پیوند داده شده، حال زمان آن رسیده که منتظر رشد موهای جدید باشید. برای مشاهده موهای تازه رشد یافته باید بعد از کاشت مو، به مدت سه الی شش ماه منتظر بمانید. یعنی ورود به مرحله رشد اولیه حداکثر شش ماه می‌تواند زمان ببرد. پس اگر برای کسی چنین سوالی پیش آمد که رشد مو بعد از کاشت پس از چه مدتی اتفاق می‌افتد، باید بگوییم حداقل سه ماه و حداکثر شش ماه بعد از پیوند. طی این مدت موها حدودا ۴۰ تا ۶۰ درصد رشد خواهند داشت. البته در این مرحله ضخامت تار مو چندان زیاد نیست. در این مرحله موها نازک و شکننده هستند و نباید خیلی نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهید.

مرحله پایانی: رشد نهایی مو

در مرحله نهایی انتظار می‌رود موها حداکثر تا ۸۵ درصد رشد داشته باشند. البته این موضوع به روش و تکنیک کاشت مو نیز بستگی دارد. برای مشاهده نتایج نهایی کار، شما باید بعد از پیوند بین ۹ تا ۱۲ ماه صبر داشته باشید و منتظر بمانید. البته رشد مو با اندازه استاندارد و طبیعی (یک تا دو سانتی متر در ماه) می‌تواند تا یک و نیم الی دو سال نیز زمان ببرد. این موضوع به شرایط پوست، مو و تغذیه هر فرد بستگی دارد. بنابراین سعی کنید خیلی به این اعداد و ارقام بسنده نکنید و اجازه دهید حداکثر دو سال از کاشت و پیوند مو بگذرد تا نتایج نهایی خود را نشان دهند. پس از گذشت دو سال موها تراکم لازم را بدست خواهند آورد.

 کاشت مو و مراحل رشد بعد از آن

مراقبت‌های بعد از کاشت مو برای پیوند بهتر

کاشت مو نیز مثل هر عمل زیبایی دیگری نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. همانطور که اشاره کردیم، دقت، توجه و تخصص پزشک جراح فقط قسمتی از ماجراست و بخش دیگر آن وابسته به این است که زیباجویان تا چه اندازه توصیه‌های پزشک را رعایت کنند. یک سری نکات وجود دارد که افراد باید حتما بعد از کاشت مو آن‌ها را در نظر داشته و رعایت کنند. در واقع با رعایت کردن این نکات می‌توانید سرعت رشد موهای خود را افزایش داده و زودتر به نتیجه دلخواهتان برسید. این نکات به شرح زیر هستند:

•برای ۲۴ ساعت بعد از کاشت مو بهتر است استراحت کامل داشته باشید و از انجام فعالیت‌های اضافی خودداری کنید.

•بعد از گذشت ۲۴ ساعت، می‌توانید امور روزانه خود را انجام دهید. اما باید حداقل برای دو هفته بعد از کاشت استراحت بیشتری نسبت به روزهای عادی خود داشته باشید.

•هر نوع داروی تجویز شده را باید در موعد مشخص مصرف کنید.

•از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی حداقل برای یک الی دو هفته پرهیز کنید.

•بهتر است برای خواب از دو بالش استفاده کرده تا سر در زاویه ۴۵ درجه قرار داشته باشد.

•فعالیت و تعریق زیاد از استحکام و تقویت فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کند. بنابراین برای چند روز انجام هر نوع ورزشی را کنسل کنید.

•تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری کنید و در صورت نیاز به بیرون رفتن از خانه حتما از کلاه مخصوص استفاده نمایید.

•از خارش سر جددا خودداری کنید.

•برای شستشوی موی سر طبق توصیه‌های پزشک خود عمل کنید.

•برای دریافت نتایج بهتر، از یک رژیم غذایی سالم بهره ببرید.

مصرف مکمل‌های تقویت مو

یکی از اقداماتی که می‌توانید در جهت تقویت رشد موهای خود انجام دهید این است که با نظر و مشورت پزشک، مصرف مکمل‌های دارویی را آغاز کنید. ویتامین‌ها و داروهای تقویتی می‌توانند سرعت رشد موی شما را دوبرابر کنند. از جمله ویتامین‌های موثر در این مورد می‌توانیم به ویتامین‌های A، B، C  و E اشاره کنیم. همچنین مکمل‌های اسید فولیک و روی نیز در این مورد بسیار موثر هستند. مصرف این مکمل‌های دارویی در افزایش میزان کلاژن سازی، افزایش خون‌رسانی به پوست سر، افزایش اکسیژن و درمان شوره سر بسیار موثر است.

نکته مهم در کاشت

مراحل رشد مو بعد از کاشت زمانی با موفقیت طی خواهند شد که پروسه کاشت مو کاملا اصولی انجام شده باشد. در واقع اگر پزشک جراح در این زمینه تخصص و مهارت کافی نداشته باشد، طبیعتا نباید انتظار داشت که موها آنچنان که باید رشد کنند. بنابراین نکته مهمی که زیباجویان باید حتما به آن توجه داشته باشند این است که برای انتخاب کلینیک زیبایی حتما تحقیقات کافی را انجام دهند. 

کلینیک زیبایی سعادت آباد یکی از معتبرترین کلینیک‌ها در حوزه خدمات زیبایی پوست و موست که از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا در کاشت مو بهره می‌برد. در این مجموعه بهترین و مجرب‌ترین پزشکان جراح حضور دارند که با تبحر و مهارت خود انواع کاشت مو را برای مراجعین انجام می‌دهند. ابتدا تمامی آزمایشات لازم برای هر فرد انجام می‌شود تا از واجد شرایط بودن مراجع برای عمل کاشت اطمینان حاصل گردد. در نهایت پس از انجام تمامی معاینات، افراد برای شروع پیوند مو آماده می‌شوند.

نتیجه گیری

مراحل رشد مو بعد از کاشت به طور کلی به چهار مرحله تقسیم می‌شوند. مرحله اول تطبیق‌پذیری فولیکول مو با منطقه پیوند داده شده است که نهایتا یک هفته زمان می‌برد. مرحله دوم، مرحله ریزش موهاست که حدودا یک ماه به طول می‌انجامد و در این دوره موهای پیوند داده شده به طور کامل خواهند ریخت. مرحله سوم، مرحله رشد اولیه است که بین سه الی شش ماه طول کشیده و در آن بسته به روش کاشت، حدود ۶۰ درصد موها رشد می‌کنند. مرحله نهایی، رشد کامل موهاست که حدودا یک سال طول می‌کشد. البته رسیدن موها به تراکم موردنیاز می‌تواند تا دو سال هم ادامه داشته باشد. بنابراین می‌توان گفت رشد کامل موها بعد از کاشت به دو سال زمان نیاز دارد.

سوالات متداول

1. رشد مو بعد از کاشت از چه زمانی شروع می‌شود؟ 

حدودا سه ماه بعد از عمل پیوند مو، رشد موها آغاز می‌شود. تا پیش از این فرایند تطبیق‌پذیری و ریزش موها به طور کامل انجام شده و پس از آن، موها کم کم شروع به رشد می‌کنند. در سه ماهه اول تار موها نازک بوده و پس از آن ضخامت بیشتری پیدا می‌کنند. نهایتا بعد از گذشت دو سال موها به تراکم بالایی دست پیدا می‌کنند.

2. پس از کاشت مو، چه مواد غذایی به رشد بیشتر موها کمک می‌کنند؟ 

ویتامین‌ها و مکمل‌ها تاثیر زیادی در تقویت و افزایش رشد موها دارند. از جمله ویتامین A، B، C و E همچنین مصرف روی، منیزیم، سبزیجات و میوه‌جات نیز برای تقویت فولیکول مو موثر هستند.

3. نکات مهم در کاشت مو؟ 

برای اینکه کاشت مو کاملا موفقیت‌آمیز باشد، باید این کار را به دست یک پزشک متخصص و مجرب سپرد. همچنین مراقبت‌های بعد از عمل نیز باید کاملا رعایت شوند تا موها پروسه رشد را سریع‌تر طی کرده و بهبودی زودتر حاصل شود.

 

کلینیک سعادت آباد
جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت
با متخصصی جراحی و زیبایی ما تماس بگیرید.
برای مشاوره با دکتر جراحی زیبایی سعادت آباد کلیک کن.

هنوز نظری وارد نشده است!

دیدگاه خود را ارسال نمایید