آشنایی با عوارض تزریق چربی و تاثیرات آن در طولانی مدت
خدمات تزریق چربی۱۱-دی-۱۴۰۲

آشنایی با عوارض تزریق چربی و تاثیرات آن در طولانی مدت

این روزها تعداد زیباجویانی که برای انجام عمل‌های زیبایی و جوانسازی پوست به کلینیک‌های زیبایی مراجعه می‌کنند بسیار افزایش یافته است. پوست همه ما پس از مدت زمانی بر اثر دلایلی همچون افزایش سن، کاهش ناگهانی وزن و عدم رسیدگی درست دچار افتادگی و چین و چروک می‌شود. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی زیبایی ما را تحت الشعاع قرار دهد. به همین دلیل اغلب افراد برای حل این مشکل به سراغ راهکاری می‌گردند تا بتوانند شادابی و زیبایی از دست رفته پوست خود را به آن بازگردانند. یکی از این روش‌ها، تزریق چربی به پوست است. اما اگر این روش به شکل کاملا اصولی انجام نشود، می‌توانند پیامدهای منفی زیادی به همراه داشته باشد. در این مطلب قصد داریم در خصوص عوارض تزریق چربی به صورت صحبت کنیم.

 عوارض تزریق چربی

همه چیز درباره تزریق چربی به صورت

شاید بهتر باشد پیش از اینکه در خصوص عوارض تزریق چربی به صورت صحبت کنیم، کمی با این روش جوانسازی پوست آشنا شویم. خدمات زیبایی پوست این روزها بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته‌اند. کلینیک‌های زیبایی در طول روز پذیرای صدها مراجع هستند که برای دریافت خدمات زیبایی به آن‌ها مراجعه می‌کنند. تزریق چربی به صورت یکی از خدماتی است که متقاضی زیادی برای آن وجود دارد. 

در این روش قرار است به نواحی خاصی از صورت که دچار افتادگی و چین و چروک شده‌اند، مقدار مشخصی چربی تزریق شود. این چربی معمولا از بدن خود مراجع گرفته می‌شود که بیشترین سازگاری را با بدن او دارد. این انتقال چربی باعث می‌شود تا صورت حجم بیشتری گرفته و اینگونه شاداب‌تر و جوان‌تر به نظر برسد. معمولا چربی موردنیاز برای تزریق به صورت از نواحی خاصی همچون پهلوها، شکم، ران و باسن افراد گرفته می‌شود. تزریق چربی با توجه به مشکل هر فرد در نواحی خاصی از صورت انجام می‌شود.

نواحی هدف در تزریق چربی به صورت

تزریق چربی به صورت برای نواحی مختلفی قابل انجام است. اگر با مشکلاتی نظیر کم حجم بودن صورت، پیر شدن پوست صورت، افتادگی، چین و چروک، خط خنده، خط اخم و… دست و پنجه نرم می‌کنید می‌توانید از خدمات تزریق چربی برای حل این مشکلات بهره ببرید. به طور کلی تزریق چربی به صورت برای نواحی زیر انجام می‌شود:

•تزریق چربی به گونه‌هایی که حجم خود را از دست داده‌اند.

•تزریق چربی به لب‌های کم حجم و باریک

•تزریق چربی در امتداد خط فکی که در طول زمان یا بر اثر کاهش وزن حجم خود را از دست داده است.

•تزریق چربی به پیشانی و بخصوص نواحی شقیقه‌ها که حجم آن‌ها از دست رفته است.

•تزریق چربی برای درمان فرو رفتگی و گود شدن پوست اطراف چشم

•تزریق چربی برای از بین بردن چین و چروک‌های ایجاد شده در بخش‌های مختلف پوست صورت بخصوص ناحیه پیشانی

•تزریق چربی به گوشه‌های دهان که به خطوط ماریونت معروف هستند و عمده دلیل به وجود آمدن این خطوط کهولت سن است.

آشنایی با عوارض تزریق چربی و تاثیرات آن در طولانی مدت

تزریق چربی به صورت با اینکه می‌تواند مزایای زیادی به دنبال داشته باشد و جوانی از دست رفته پوست را مجددا به آن بازگرداند، اما یک سری عوارض کوتاه مدت و بلند مدت نیز دارد که زیباجویان باید کاملا از این موضوع مطلع باشند. به هر حال ایجاد تغییراتی در پوست صورت یک سری پیامدها دارد که آگاهی از آن‌ها می‌تواند در تصمیم گیری بهتر به شما کمک کند. 

وقتی از عوارض تزریق چربی به صورت صحبت می‌کنیم، در واقع این موضوع را از دو منظر نگاه کرده‌ایم. تزریق چربی هم دارای عوارض کوتاه مدت است که معمولا در مورد این عوارض نگرانی چندان زیادی وجود ندارد و تقریبا برای اکثر زیباجویان اتفاق می‌افتد. اما عوارضی نیز هستند که بلند مدت و دائمی بوده و در واقع می‌توانند نشان دهنده درست انجام نشدن تزریق چربی باشند. در اینگونه مواقع باید مشکل پیش آمده را جدی گرفت و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام داد. در ادامه به صورت مجزا با عوارض موقتی و دائمی تزریق چربی به صورت آشنا می‌شویم.

عوارض تزریق چربی

عوارض موقت تزریق چربی به صورت

عوارض تزریق چربی به صورت معمولا پس از اینکه اثرات داروی بی‌حسی یا بیهوشی از بین می‌روند، پدیدار می‌شوند. البته نگران نباشید. در حالت عادی این عوارض چندین روز بیشتر همراه شما نخواهند بود و با انجام یک سری مراقبت‌ها از بین خواهند رفت. همچنین باید این موضوع را در نظر داشته باشید که لزوما تمامی این عوارض برای همه مراجعین یکسان نیستند. شدت آن نیز می‌تواند برای برخی از افراد بیشتر و برای برخی کمتر باشد. در این خصوص باید حتما اطلاعات تکمیلی را از پزشک خود دریافت کنید. عوارض جانبی موقتی معمول خفیف هستند. از مهم‌ترین این عوارض می‌توانیم به لیست زیر اشاره کنیم:

•کبودی در نواحی تزریق شده

•ورم و التهاب در نواحی تحت درمان

•مقداری درد خفیف که معمولا با از بین رفتن اثر بی‌حسی می‌توان آن را حس کرد.

•از بین رفتن یا جذب بخشی از چربی صورت در بدن که این موضوع می‌تواند باعث نامتقارن شدن شکل ظاهری ناحیه تحت درمان شود که البته برای حل آن، افراد می‌توانند بنا به نظر پزشک یک یا دو جلسه دیگر برای تزریق چربی به مطب مراجعه کنند.

•پف کردن کل صورت

عوارض طولانی مدت تزریق چربی به صورت

اما عوارض تزریق چربی که اثرات آن در طولانی مدت نیز باقی می‌مانند، جزء مهم‌ترین مواردی هستند که زیباجویان باید در صورت مشاهده این علائم حتما در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنند. توجه داشته باشید که درصد زیادی از این عوارض زمانی پدیدار می‌شوند که تزریق چربی به صورت به شکل غیر اصولی و غیر بهداشتی انجام شده و پزشک موردنظر از تجربه و مهارت کافی برخوردار نبوده است. 

گاه این عوارض تنها مشکلات و نقص‌های ظاهری نیستند و حتی ممکن است سلامت مراجعین را تهدید کنند. بنابراین بهتر است از همان ابتدا برای تزریق چربی به صورت، تحقیقات کافی را انجام داده و این کار را به دست افراد ماهر و متخصص بسپارید. 

کلینیک زیبایی سعادت آباد یکی از مجموعه‌های معتبر و شناخته شده در حوزه خدمات زیبایی از جمله تزریق چربی به صورت است که از بهترین متخصصین زیبایی بهره‌مند بوده و خدمات خود را با استانداردهای بالایی به زیباجویان ارائه می‌کند. حال می‌خواهیم برای آگاهی‌رسانی بیشتر، شما را با مهم‌ترین عوارض طولانی مدت تزریق چربی به صورت آشنا کنیم.

سفت شدن چربی زیر پوست

یکی از عوارض تزریق چربی به صورت، سفت شدن چربی در نواحی تزریق شده است. در حالت کلی اگر این کار را زیر نظر یک فرد متخصص انجام دهید، بعید است که دچار چنین مشکلی شوید. مخصوصا که چربی انتقال یافته به صورت از بدن خودتان گرفته شده باشد. اما در مواقعی نیز نتایج عمل آنچنان که باید موفقیت‌آمیز نیستند. از مهم‌ترین دلایل سفت شدن چربی زیر پوست عبارتند از:

•سانتریفیوژ اشتباه که باعث می‌شود فرایند خالص‌سازی چربی از مواد اضافی ناقص انجام شود.

•‌عدم تسلط و تجربه کافی پزشک در تزریق کردن چربی به صورت

•تزریق کردن چربی بیش از حجم موردنیاز

•دست زدن زیباجو به محل‌های تحت درمان و دستکاری مداوم آن

•از بین رفتن سلول‌های چربی زیر پوست 

این سفت شدن می‌تواند به شکل گوله گوله شدن نیز روی صورت مشخص شود که ظاهر ناخوشایندی را ایجاد می‌کند. بنابراین در این زمان شما باید ابتدا یک پزشک ماهر و متخصص را پیدا کرده و برای حل مشکل به کلینیک مراجعه کنید.

عفونت 

عفونت یکی دیگر از عوارض تزریق چربی به صورت است که باز هم حاصل دست رنج پزشکان نابلدی است که در این زمینه مهارت کافی ندارند. البته در مواقعی این عفونت آنچنان شدید و حاد نیست که نگران کننده باشد و با رعایت یک سری نکات قابل درمان است. اما اگر عفونت حاد و جدی باشد، قطعا می‌تواند عروق و دیگر نواحی پوستی را تحت تاثیر قرار داده و خطرآفرین شود. بنابراین در صورت مشاهده هرگونه عفونت چه خفیف و چه حاد باید سریعا به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام شده و در صورت نیاز داروهایی برای درمان این موضوع تجویز شوند.

اختلال در گردش خون

وقتی پزشک جراح در تزریق چربی به صورت، مراحل کار را به درستی انجام نداده یا مرتکب خطای پزشکی شود، احتمال این که به شریان‌های خونی آسیب و صدمات جدی وارد شود وجود دارد. این موضوع قطعا روی وضعیت گردش خون تاثیر می‌گذارد و اختلالاتی در آن به وجود می‌آورد.

آمبولی چربی

یکی از شایع‌ترین و متاسفانه خطرناک‌ترین عوارض تزریق چربی به صورت، آمبولی چربی است. این موضوع نیز کاملا به دلیل ‌عدم مهارت و توانایی پزشک جراح است که اتفاق می‌افتد. آمبولی چربی یعنی زمانی که به اشتباه چربی استخراج شده در زمان تزریق وارد جریان خون شود. این موضوع خطر انتقال چربی به قلب را افزایش می‌دهد که نهایتا نتیجه آن سکته قلبی خواهد بود. البته آمبولی چربی علائم و نشانه‌های دیگری نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به حالت تهوع شدید و استفراغ، تپش قلب شدید، تنگی نفس و احساس خفگی اشاره کنیم.

آسیب دیدن بافت پوست صورت

تصور کنید شما به عنوان زیباجو تصمیم دارید برای جوانسازی صورت خود یک عمل زیبایی انجام دهید، اما در پایان کار نه تنها زیبا نشده‌اید، بلکه بافت پوستی صورتتان نیز تخریب شده یا به هر شکلی آسیب دیده است. البته آسیب دیدن بافت پوست صورت از نادرترین عوارض تزریق چربی به صورت است. اما به هر حال باید با این مورد نیز کاملا آشنا باشید که در نتیجه بی‌تجربگی پزشک به وقوع می‌پیوندد. تنها راه حل درمان این مشکل نیز انجام جراحی است.

نامتقارن شدن شکل ظاهری پوست

صورت ما انسان‌ها در حالت عادی هم تقارن صد در صدی ندارد. اما برای اینکه نتیجه تزریق چربی به بهترین شکل ممکن رقم بخورد، باید پزشک جراح از مهارت کافی برخوردار باشد و بتواند با تجربه‌ای که بدست آورده، حین تزریق چربی، توجه ویژه‌ای به متقارن بودن شکل ظاهری صورت داشته باشد. نامتقارن شدن شکل صورت پس از تزریق چربی یکی دیگر از عوارض انجام این کار است که اگر این کار را یک جراح ناوارد برای شما انجام دهد، ممکن است به دچار آن شوید.

دیگر عوارض تزریق چربی به صورت

در این بخش به صورت گزینه‌ای به چند مورد از دیگر عوارض تزریق چربی به صورت که می‌توانند در مواردی اثراتی دائمی داشته باشند اشاره می‌کنیم:

•تشکیل هماتوم یا خونریزی

•ایجاد کیست چربی در صورت

•دیر خوب شدن زخم‌های بعد از تزریق

•ایجاد اسکار یا زخم در نواحی تحت درمان

•آسیب دیدگی عصب صورت

•ایجاد کیستی از مایعات شفاف 

•بی‌حس شدن پوست برای مدت زمان طولانی که در اثر حساسیت نشان دادن نسبت به ماده بی‌حسی یا بیهوشی اتفاق می‌افتد.

•ادامه دار بودن درد بعد از گذشت مدت‌ها از تزریق چربی

•تغییر کردن رنگ پوست که معمولا در اثر کبودی‌های بعد از عمل روی پوست باقی می‌مانند.

نتیجه گیری

عوارض تزریق چربی به صورت ممکن است به صورت کوتاه مدت و بلند مدت باشند. عوارض کوتاه مدت معمولا برای تمامی مراجعین کمابیش اتفاق می‌افتند و یک امری طبیعی است که در اثر تزریق چربی به صورت به وقوع می‌پیوندد. در این شرایط می‌توان با انجام دستورالعمل‌هایی که پزشک ارائه کرده و مصرف داروهای تجویز شده، دوران نقاهت را به سلامت گذراند. 

اما عوارض بلند مدت اثراتی طولانی دارند و حتی ممکن است جان انسان‌ها را به خطر اندازند. این عوارض زمانی پدیدار می‌شوند که تزریق چربی توسط یک پزشک بی‌تجربه انجام می‌شود. در چنین شرایطی زیباجویان ناچار هستند برای رفع مشکل در اکثر مواقع مجددا جراحی داشته باشند که این نیز خود مستلزم هزینه زیادی است. بنابراین بهتر است از همان ابتدا برای انجام این عمل زیبایی تحقیقات کافی انجام شده و تزریق چربی به یک فرد مجرب و ماهر سپرده شود.

سوالات متداول

1. تزریق چربی به صورت چگونه انجام می‌شود؟

در تزریق چربی، مقداری از چربی موردنیاز از بدن خود مراجع استخراج شده و پس از خالص‌سازی به نواحی موردنظر صورت تزریق می‌شود. در این مورد، چربی را می‌توان از نواحی باسن، ران‌ها و زیر شکم استخراج کرد.

2. تزریق چربی به صورت برای چه نواحی قابل اجراست؟ 

می‌توان برای پر کردن گونه‌های فرورفته، از بین بردن خطوط پیشانی، خط لبخند، پر کردن خط فکی که حجم خود را از دست داده، پر کردن پوست زیر چشمی که گود شده و پر کردن نواحی شقیقه‌ها از روش تزریق چربی استفاده کرد.

3. عوارض تزریق چربی چیست؟ 

ورم، کبودی، التهاب و درد خفیف از عوارض کوتاه مدت و آمبولی چربی، عفونت، خونریزی، نامتقارن شدن شکل ظاهری پوست، آسیب به بافت پوست، اختلال در گردش خون، آسیب به عصب پوست و… از عوارض طولانی مدت و خطرناک این روش هستند.

 

کلینیک سعادت آباد
جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت
با متخصصی جراحی و زیبایی ما تماس بگیرید.
برای مشاوره با دکتر جراحی زیبایی سعادت آباد کلیک کن.

هنوز نظری وارد نشده است!

دیدگاه خود را ارسال نمایید