خدمات کاشت۰۳-بهمن-۱۴۰۲

علائم عفونت بعد از کاشت مو

کاشت مو یکی از روش‌هایی است که می‌توان به کمک آن دارای موهایی زیبا و پرپشت شد. این روش برای آن دسته از افرادی که دچار کم پشتی مو هستند و یا در نواحی از سر دچار طاسی شده‌اند، بسیار کاربردی عمل می‌کند. بنابراین اگر حس می‌کنید کم مویی باعث کاهش اعتماد بنفستان شده، می‌توانید به کمک این روش، تغییر چشمگیری در ظاهر خود ایجاد کنید. اما همه این امتیازات زمانی حاصل می‌شوند که کاشت مو کاملا بهداشتی و اصولی انجام شود. در غیر اینصورت شاهد عوارض جبران ناپذیر آن خواهید بود. عفونت یکی از عوارض جدی کاشت موی غیر اصولی است که اگر سریعا درمان نشود، می‌تواند مشکل ساز گردد. در این مطلب با علائم عفونت بعد از کاشت مو آشنا خواهیم شد.

مراقبت های بعد از کاشت مو

دلیل عفونت بعد از کاشت مو

پیش از اینکه به علائم عفونت بعد از کاشت مو اشاره کنیم، می‌خواهیم ببینیم اصلا عفونت به چه دلیلی بروز می‌کند و چه اتفاقی باعث به وجود آمدن این عارضه می‌شود؟ کاشت مو یکی از جذاب‌ترین خدمات زیبایی مو در تمام دنیاست که به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و نتایج آن در حالت کلی بسیار ماندگار و بادوام هستند.

این روش به دلیل همین ماندگاری بالایی که دارد، به عنوان راهکاری برای درمان قطعی ریزش موها شناخته شده است. این موضوع کمی نیست که بتوان طی یک فرایند چند ساعته مشکل کم پشتی مو و ریزش شدید مو را به طور کل درمان و حل کرد. به همین دلیل طبیعی است که میزان تقاضا برای انجام این عمل بسیار بالا باشد.

اما موضوعی که برخی از افراد را نگران کرده این است که آیا انجام کاشت مو، عوارضی در پی دارد؟ پاسخ ما به این سوال قطعا مثبت است. هر نوع عمل زیبایی عوارض خاص خود را دارد. اما این عوارض در حالت عادی و معمول تنها چند روز با شما هستند و پس از رسیدگی و مراقبت به راحتی درمان می‌شوند.

عفونت از آن دست عوارضی است که باید کاملا جدی گرفته شود. دلایل متعددی وجود دارند که باعث می‌شوند افراد پس از کاشت مو دچار عفونت شوند. یعنی این موضوع تنها یک دلیل واحد و مشخص ندارد. از جمله رایج‌ترین دلایل عفونت بعد از کاشت مو عبارتند از:

•‌عدم رعایت بهداشت در فرایند برداشت و کاشت فولیکول مو

•استریل نبودن تجهیزات عمل

•مراقبت نکردن درست و اصولی پس از کاشت

•‌عدم شستشوی سر به اندازه کافی

•مشکلات نقص و ضعف سیستم ایمنی در افراد

•مهارت نداشتن پزشک جراح و…

علائم عفونت بعد از کاشت مو

قبل از هر چیزی باید به این موضوع اشاره کنیم که عفونت بعد از کاشت مو، یک امر رایج نیست و برای تمامی زیباجویان اتفاق نمی‌افتد. در صورتی که کلینیک کاشت مو از نظر بهداشتی شرایط خوب و معقولی نداشته باشد و از لوازم غیر بهداشتی برای کاشت مو استفاده کند، احتمال عفونت چندین برابر افزایش خواهد یافت.

همچنین اگر مراجعین پس از کاشت رسیدگی‌های لازم را نیاموخته باشند، احتمال عفونت در ناحیه برداشت و کاشت فولیکول مو وجود دارد. علاوه بر این، باید بدانید که عفونت تنها مربوط به کاشت موی سر نمی‌شود. حتی در کاشت ریش و کاشت ابرو هم اگر اصول بهداشتی رعایت نشوند و به خوبی از محل موردنظر مراقبت نشود، احتمال بروز عفونت وجود دارد. اما اگر نمی‌دانید با چه علائمی باید به وجود عفونت پی ببرید با ما همراه باشید. در ادامه علائم عفونت بعد از کاشت مو را یک به یک شرح خواهیم داد.

سوزش و خارش بیش از حد

ممکن است پس از کاشت مو و از بین رفتن اثر بی‌حسی، علائمی همچون سوزش و خارش را داشته باشید. این علائم در صورتی که خفیف باشند قابل چشم پوشی هستند. اما در صورتی که سوزش و خارش بیش از حد تحمل بوده و به نحوی شدید و ناراحت کننده باشند، باید آن را جدی گرفت. این می‌تواند یکی از علائم عفونت بعد از کاشت مو باشد. اگر احساس کردید سوزش و خارش مدت زمان زیادی طول کشیده باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا قبل از تشدید عفونت، درمان‌های لازم برای آن انجام شوند.

خروج ترشحات عفونی از محل زخم

به وجود آمدن زخم در هر دو محل برداشت و کاشت مو تا حدی طبیعی است. به هر حال این نواحی برای برداشت فولیکول و کاشت آن در پوست سر، تحریک و سوراخ شده‌اند. به همین دلیل احتمال این هست که پس از پایان کاشت، زخم‌هایی ایجاد شوند. اما اگر این زخم‌ها شدت گرفته و از آن‌ها ترشحات عفونی مشاهده کنید، قطعا باید برای درمان به پزشک مراجعه نمایید.

ترشحات عفونی واضح‌ترین علائم عفونت بعد از کاشت مو هستند که به شما می‌گویند یک جای کار می‌لنگد. گاهی اوقات حتی با اینکه افراد برای کاشت مو به سراغ یک کلینیک معتبر می‌روند، اما با چنین عارضه‌ای روبرو می‌شوند. دلیل آن هم مسائل بهداشتی در مطب نیست. اغلب علت عفونت در چنین شرایطی می‌تواند خود فرد باشد.

برخی از افراد با حس خارش وسوسه می‌شوند که کمی محل موردنظر را بخارانند یا دستکاری کنند. این عمل باعث می‌شود تا زخم‌ها شدیدتر و بازتر شده و دچار خونریزی و عفونت شوند. کلینیک زیبایی سعادت آباد یکی از مراکز معتبر در حوزه خدمات کاشت مو است که در آن تمام فرایند کاشت مو زیر نظر متخصصین مجرب و حرفه‌ای انجام می‌شود و در پایان هر عمل کاشت، تمامی توصیه‌های بهداشتی و مراقبتی به مراجعین ارائه می‌شوند.

کبودی و درد شدید در ناحیه پشت سر

یکی دیگر از علائم عفونت بعد از کاشت مو، کبودی و درد شدید است. در واقع می‌توان گفت همه این علائم در حالت خفیف پس از پایان دوره نقاهت برطرف می‌شوند. اما اگر شدت پیدا کنند، می‌توانند نشان دهنده عفونت در محل عمل باشند. بنابراین اگر پس از گذشت دوران نقاهت، همچنان کبودی‌ها از بین نرفته باشند و درد شدیدی همراهتان باشد، باید سریعا برای معاینه و درمان به کلینیک مراجعه کنید.

علائم عفونت کاشت مو

دیگر علائم عفونت بعد از کاشت مو

علائم دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند نشان دهنده عفونت بعد از کاشت مو باشند. یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که لزوما تمامی افراد علائم مشترک ندارند. عفونت می‌تواند در هر فردی متفاوت ظاهر شود. از دیگر علائم عفونت عبارتند از:

•تجمع مایع سفید رنگ زیر پوست

•آبسه کردن پوست

•عرق کردن بیش از اندازه

•التهاب، قرمزی و تورم بسیار شدید در پوست سر

•مشاهده خونریزی از محل برداشت فولیکول‌ها و یا محل کاشت آن‌ها

•ایجاد چرک در اطراف فولیکول‌های مو

•استشمام بوی بد از ترشحات خارج شده از زخم‌ها

پیشگیری از عفونت بعد از کاشت

خوشبختانه این روزها برای هر مشکلی می‌توان راه حلی یافت. اما چه بهتر که به جای پیدا کردن راهکار برای درمان یک مشکل خاص، از قبل اقدامات پیشگیرانه را برای آن انجام دهیم. برای پیشگیری از عفونت بعد از کاشت مو، راهکارهایی وجود دارند که ما در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

•کاشت ابرو در یک کلینیک معتبر

قطعا انجام کاشت ابرو در یک کلینیک معتبر تا حد زیادی ریسک مبتلا شدن به عفونت بعد از کاشت را کاهش می‌دهد. مطب‌ها و کلینیک‌های معتبر و شناخته شده از کادری حرفه‌ای برخوردار هستند و صفر تا صد کاشت مو را با استانداردهای بالا انجام می‌دهند. محیط کلینیک کاملا تمیز و بهداشتی است و به هیچ عنوان از تجهیزات غیر بهداشتی در آن استفاده نمی‌شود.

همچنین مهارت و توانمندی بالای پزشک تاثیر بسزایی در نتایج نهایی کار دارد. یک پزشک ماهر و مجرب با استفاده از تجهیزات کاملا بهداشتی و با ظرافت و دقتی که در کار دارد، می‌تواند عملیات برداشت فولیکول مو و کاشت آن در محل موردنظر را به شکلی کاملا اصولی انجام دهد تا کمترین آسیب به پوست سر برسد. کلینیک زیبایی سعادت آباد از معتبر ترین کلینیک ها برای کاشت مو به حساب می آید.

این موضوع قطعا از بروز عفونت پس از کاشت جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، مشاورین تمامی توصیه‌ها و نکات بعد از عمل را در اختیار افراد قرار می‌دهند تا با مراقبت و رسیدگی، احتمال بروز عفونت به صفر برسد.

•دستکاری نکردن پوست سر بعد از کاشت

یکی از اشتباهات رایجی که اغلب زیباجویان مرتکب آن می‌شوند که احتمال بروز عفونت را افزایش می‌دهد، دستکاری کردن پوست سر است. پس از کاشت مو به دلیل حفره‌های کوچک و بسیار ریزی که در پوست سر ایجاد شده، زخم و جراحاتی شکل می‌گیرند که با رسیدگی قابل درمان هستند.

اما گاهی افراد وسوسه می‌شوند که این جراحات را لمس کرده و یا حتی زخم ایجاد شده را با دست از پوست جدا کنند. چنین عملی راه نفوذ انواع باکتری و آلودگی به پوست سر را چندین برابر می‌کند. نتیجه آن هم می‌شود عفونت شدیدی که اگر به سرعت درمان نشود می‌تواند خطرساز باشد.

•عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی

کاشت مو یک دوره نقاهت دارد که معمولا یک الی دو هفته طول می‌کشد. در صورتی که افراد مراقبت‌های لازم را طی این مدت به خوبی انجام ندهند، انتظار می‌رود تا نواحی تحت عمل دچار عفونت شوند. یکی از بدترین کارهایی که افراد می‌توانند در این زمان انجام دهند، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی است.

در مراقبت‌های بعد از کاشت، توصیه شده حداقل یک ماه قبل و بعد از کاشت مو از مصرف سیگار، قلیان، پیپ و مشروب خودداری شود. استفاده از آن‌ها می‌تواند فرایند بهبودی را به تاخیر انداخته و سبب ظاهر شدن علائم عفونت در سر شوند. پس راهکار عقلانی این است که تا دستیابی به بهبودی کامل، افراد به هیچ عنوان سمت دخانیات و مشروب نروند.

•مصرف منظم داروهای تجویز شده

هر پزشک جراح با توجه به روش کاشت مو و شرایط فرد، یک سری داروهای لازم را برای بعد از کاشت تجویز می‌کند. افراد نیز موظف هستند برای دستیابی به بهبودی کامل این داروها را در موعد مقرر به صورت مرتب مصرف کنند. در این مورد آنتی بیوتیک‌ها بیشترین تاثیر را در جلوگیری از عفونت و خونریزی دارند. بنابراین نسبت به مصرف این داروها باید کاملا جدی بود.

•قرار نگرفتن در معرض نور خورشید

نور خورشید اشعه‌های بسیار مضری دارد که پوست سالم را هم می‌تواند به خطر بیندازد. حال تصور کنید برای پوستی که پس از کاشت مو تحریک‌پذیری بیشتری دارد چه اتفاقی خواهد افتاد. این یکی از مهم‌ترین علل عفونت پس از کاشت مو است. بهتر است دو الی سه روز بعد از کاشت مو استراحت کامل داشته باشید. پس از آن هم برای خارج شدن از خانه از کلاه مخصوص استفاده کنید و زیاد در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

•شستشوی صحیح موها

قطعا یکی از مهم‌ترین کارها برای جلوگیری از عفونت بعد از کاشت مو، شستن صحیح پوست و موی سر است. البته در روز اول بعد از کاشت این کار انجام نمی‌شود و حمام کردن نیز ممنوع است. اما پس از آن افراد می‌توانند با استفاده از یک شوینده ملایم و به آرامی سر را شستشو دهند. این کار اگر به درستی انجام شود نه تنها آسیبی به فولیکول مو نمی‌زند، بلکه از ایجاد عفونت و ریزش موها نیز جلوگیری می‌کند.

•تغذیه مناسب

با داشتن یک تغذیه مناسب می‌توانید هم دوره نقاهت را کوتاه‌تر کنید، هم از عفونت جلوگیری کرده و به رشد بیشتر موها کمک کنید. در رژیم غذایی شما باید انواع مایعات به ویژه آب، سبزیجات، میوه‌جات، آجیل، پروتئین‌های بدون چربی، روغن‌های گیاهی و انواع مکمل‌هایی که حاوی ویتامین‌های‌  A، B،C و E هستند را به اندازه کافی مصرف کنید.

نتیجه گیری

علائم عفونت بعد از کاشت مو می‌توانند برای هر فردی متفاوت باشند. اما باید شما با تمامی این علائم آشنا باشید تا در صورت مشاهده هر کدام سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید. عفونت شدید اگر به خون برسد می‌تواند سبب تشنج و مشکلات عصبی شده و حتی فولیکول موی شما را بسوزاند. از جمله این علائم عبارتند از: سوزش و خارش شدید، درد شدید، خونریزی، ترشحات بدبو و چرکین از زخم‌های سر، آبسه کردن پوست و التهاب و قرمزی بیش از اندازه

1. عفونت بعد از کاشت مو به چه دلیلی اتفاق می‌افتد؟

از دلایل بروز عفونت بعد از کاشت مو عبارتند از: بی‌تجربگی پزشک جراح، نامعتبر و غیر بهداشتی بودن کلینیک کاشت مو، عدم رسیدگی لازم بعد از کاشت مو، استفاده از تجهیزات غیر استریل و نقص سیستم ایمنی که برخی افراد به آن دچار هستند.

2. علائم عفونت بعد از کاشت مو چه مواردی هستند؟

علائم عفونت می‌توانند برای هر فردی متفاوت باشند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خونریزی، ترشحات چرکی اطراف فولیکول مو، التهاب و درد شدید، زخم‌های دردناک، سوزش و خارش شدید اشاره کرد.

3. برای درمان عفونت چه باید کرد؟

برای درمان عفونت باید به یک پزشک متخصص مراجعه کرد تا با توجه به شرایط موجود بهترین داروها تجویز شوند.

جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت
با متخصصی جراحی و زیبایی ما تماس بگیرید.
برای مشاوره با دکتر جراحی زیبایی سعادت آباد کلیک کن.

هنوز نظری وارد نشده است!

دیدگاه خود را ارسال نمایید