سن مناسب برای جراحی بینی گوشتی چقدر است؟
خدمات جراحی۲۶-دی-۱۴۰۲

سن مناسب برای جراحی بینی گوشتی چقدر است؟

جراحی بینی به عنوان یکی از رایج‌ترین جراحی‌ زیبایی شناخته می‌شود‌. سن و سال مناسب برای انجام این عمل، موضوعِ به شدت پر اهمیتی است، چراکه اگر شما بینی خود را در سن مناسب جراحی نکنید، ممکن است به نتیجه دلخواهتان نرسید یا آسیب‌هایی اتفاق بیفتد یا اینکه تغییر شکل‌ زیادی را بعد از عمل جراحی (در سنین بالاتر) متوجه نشوید؛ انگار که با قبل عمل تفاوتی نکرده‌اید. به خاطر همین است که توصیه می‌شود حتماً سن جراحی بینی گوشتی و بینی استخوانی را بدانید تا متوجه شوید که آیا در بازه سنی مناسبی برای این جراحی هستید یا خیر. در این مقاله قصد داریم که راجع به سن و سال برای جراحی بینی اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. همچنین برایتان توضیح دهیم که برای جراحی بینی گوشتی چه سنی مناسب‌تر است.

سن مناسب جراحی بینی

هر آنچه که لازم است درباره رشد بینی بدانید

قبل از اینکه راجع به سن مناسب برای جراحی بینی گوشتی صحبت کنیم، باید دید که بینی تا چه سنی رشد می‌کند. معمولاً بینی خانم‌ها تا سن ۱۶ سالگی و بینی آقایان تا سن ۱۸ سالگی رشد می‌کند. بعد از این سن و سال بینی شما حالت تثبیت شده پیدا خواهد کرد. به خاطر همین است که معمولاً جراحی بینی باید بعد از این سن و سال انجام شود و افراد در دهه سوم زندگی بینی خود را عمل کنند تا بتوانند شکل زیباتری را روی بینی خود تجربه کنند. 

در حقیقت بینی مدام در حال رشد است و ممکن است بعد از عمل، دوباره کمی افت پیدا کند. البته که هیچ گاه شبیه به قبل از عمل نمی‌شود اما به هر حال این آمادگی را داشته باشید که کمی حالت آن از روزهای اول بعد از عمل تغییر پیدا کرده باشد و‌ این اتفاقی است که نمی‌توان جلوی آن را گرفت. یعنی اگر عمل بینی را در مناسب‌ترین سن هم انجام داده باشید، باز احتمال برگشت وجود دارد. برای اینکه بتوانید راحت‌تر این مشکل را پشت سر بگذارید، حتماً حواستان باشد که سن مناسب را پیدا کنید و عمل بینی را زیر سن ۱۸ سال انجام ندهید. 

سن مناسب برای جراحی بینی 

سن در هر دو جراحی بینی گوشتی و بینی استخوانی اهمیت دارد. تا زمانی که بینی شما در حال رشد است، نباید آن را جراحی کنید که همان سن زیر ۱۸ سال است. از طرفی در سن بالای ۴۰ سال هم دیگر بینی حالت قبلی را ندارد؛ یعنی کمی افتادهتر می‌شود. در چنین شرایطی جراحی سخت‌تر شده و ممکن است به نتیجه دلخواه خود نرسید. معمولاً بازه سنی مناسب برای جراحی بینی بین ۱۸ تا ۴۰ سال است. در این دوران شما به بلوغ جسمی کامل رسیده‌اید، پوست هم حالت ارتجاعی و کشسانی دارد و می‌تواند پاسخ خوبی نسبت به عمل نشان دهد. به خاطر همین است که در این سن و سال عمل جراحی بینی اشکالی ندارد و شما را به نتیجه خوبی می‌رساند. 

اهمیت سن و سال در جراحی بینی گوشتی 

موضوعِ پرداختن به اهمیت سن جراحی بینی گوشتی دلایل مختلفی دارد. بخشی از این مسئله به خاطر شرایط جسمانی افراد است اما بخشی دیگر  بستگی به حالات افراد، شرایط روحی، روانی و وضعیت عقلی و هوشی آنها دارد. در واقع این موارد است که مسئله سن و سال را پر اهمیت می‌کند. اگر بخواهیم دلایل اهمیت سن جراحی را برایتان توضیح دهیم، باید به موارد زیر اشاره کرد:

کنترل انتظارات از جراحی 

رینوپلاستی عمل جراحی است که باعث تغییر شکل بینی می‌شود اما به این معنا نیست که شما بعد از جراحی هیچگونه عیب و نقصی را در قسمت بینی پیدا نکنید. اگر سن کمی داشته باشید، ممکن است انتظاراتتان از جراحی بینی واقع بینانه نباشد؛ یعنی توقع منطقی نداشته و همین ممکن است باعث شود که منتظر معجزه باشید. در صورتی که اشتباه می‌کنید. هیچ کس با عمل جراحی بینی نمی‌تواند به معجزه برسد.

عمل جراحی بینی می‌تواند نواقص را تا حدی برطرف کند اما نمی‌تواند به شما یک بینی کامل و بدون عیب و نقص را تحویل دهد. به خاطر همین است که توصیه می‌کنیم حتماً با پزشک خود صحبت کنید، راجع به انتظارات و اهداف خود با آنها گفتگو کنید؛ احساساتتان را بیان کنید و تحت تاثیر نباشید تا بتوانید از لحاظ احساسی و جسمی آمادگی خوبی پیدا کنید که معمولاً در سن کمتر از ۱۸ سال این کنترل و مدیریت انتظارات کمی سخت می‌شود. 

سن مناسب جراحی بینی گوشتی

آگاهی از روند جراحی 

بدون شک روند جراحی هم می‌تواند روی نتیجه کارتان تاثیرگذار باشد. جراحی بینی می‌تواند عاملی برای ایجاد نتایج شگفت انگیز روی صورتتان باشد. در واقع این جراحی یک پروسه یا یک فرایند تهاجمی به حساب می‌آید که از قبل؛ باید بتوانید از لحاظ روحی، زمانی و جسمی خودتان را آماده کنید. 

باید بتوانید در مورد ابعاد مختلف جراحی خودتان را آماده کنید و راجع به پروسه جراحی اطلاعاتتان را بالا ببرید، مدت زمان ریکاوری را بسنجید، بدانید که چه مراقبت‌هایی باید از خودتان انجام دهید، چه مدت زمانی باید از محل کار دور باشید؛ چگونه بتوانید شرایط را برای خود و اطرافیانتان راحت‌تر کنید، احساس درد؛ کبودی و ورم را متوجه باشید، از عوارض جانبی با خبر باشید و در کنار همه این‌ها احساسات خود را حفظ کنید. به بیانی شما باید از لحاظ سنی به مرحله‌ای رسیده باشید که ماندن گچ روی بینی را تا در مدت زمان طولانی تاب بیاورید. 

خطرات سن بالا برای جراحی بینی 

برای جراحی بینی گوشتی، اگر سنتان از یک حدی بگذرد، جراحی برایتان خطرناک می‌شود. به خاطر همین است که مسئله محدودیت سنی اهمیت بسیار زیادی دارد. سلامتی جسمی افراد مهم‌ترین عاملی است که باعث می‌شود سن مناسب آنها مشخص شود. بعد از اینکه دوره رشد اولیه بینی شما پشت سر گذاشته می‌شود و این دوره تکمیل می‌گردد، می‌توانید در هر مرحله از زمانی که خودتان آمادگی داشتید، جراحی را انجام دهید اما به شرط اینکه آزمایشات قبل از عمل را به خوبی پشت سر گذاشته باشید. 

اینکه ما تاکید می‌کنیم بعد از ۴۰ سالگی به سراغ جراحی نروید، به خاطر این است که بعد از این سن معمولاً افراد بیشتر به بیماری قلبی، مشکلات خونی، مشکلات ریوی و دیابت دچار می‌شوند. پس بسیار مهم است که بتوانید شرایط را مدیریت کنید و مطمئن باشید که مشکلی ندارید و خطری شما را تهدید نمی‌کند. 

سن قانونی برای عمل جراحی زیبایی بینی 

جراحی زیبایی بینی باید از لحاظ سن قانونی هم بررسی شود. از نظر قانونی شرایطی در این موضوع در نظر گرفته شده است. عمل بینی به عنوان یک جراحی متداول انجام می‌شود و شما می‌توانید در سن و سال‌های مختلف این کار را انجام دهید اما قانون این تبصره را در نظر گرفته که جراح باید اجازه عمل را صادر کرده باشد. 

بعضی از افراد ممکن است در سن ۱۶ سالگی طبق صلاحدید پزشک اجازه عمل جراحی داشته باشند اما فرد دیگر به خاطر شرایط خاصی که دارد؛ این اجازه برایش صادر نشود. معمولا قانون از سن ۱۵ سالگی به بعد انجام این کار را بدون اشکال می‌داند اما باز هم همه چیز منوط به نظر پزشکی متخصص شماست.

اقدامات بعد از جراحی در سنین مختلف 

سن و سال مدت زمان نقاهت را تغییر میدهد. ریکاوری بعد از جراحی تا حد زیادی با سن و سال افراد مرتبط است. بعد از اینکه عمل زیبایی را انجام می‌دهید، ممکن است در یک دوره کوتاه و موقتی ورم و کبودی را در اطراف چشم ببینید. این موضوع باعث می‌شود که تنفس از راه بینی برایتان سخت شود و به خاطر همین؛ برخی از مشکلات و عوارض جانبی اتفاق می‌افتد. در صورتی که اگر سنتان پایین‌تر باشد، خیلی راحت‌تر این مشکلات برطرف می‌شود. به طور کل باید گفت که دوره ریکاوری در سنین پایین‌تر خیلی بهتر و راحت‌تر انجام خواهد شد. 

خطرات جراحی بینی در سن زیر ۱۸ سال 

جراحی بینی گوشتی برای افراد زیر ۱۸ سال ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد. از آنجایی که در دوران جوانی و نوجوانی پوست به اندازه کافی مستحکم نشده و ممکن است در بعضی از افراد شل هم باشد، ممکن است استخوان به خوبی جوش نخورد. جوش نخوردن استخوان باعث ایجاد ورم و کبودی می‌شود یا حتی ممکن است شرایط تنفس را سخت کند. البته که ورم و کبودی در همه افراد بعد از عمل بینی اتفاق می‌افتد و بعد از مدتی برطرف می‌شود اما منظور ما ورم و کبودی است که به این راحتی‌ها برطرف نخواهد شد.

به خاطر همین توصیه می‌شود که زیر سن ۱۸ سال عمل بینی مخصوصاً بینی گوشتی را انجام ندهید، زیرا رشد هنوز ادامه دارد و در نتیجه ممکن است بینی دوباره بازگشت داشته باشد. پس باید عاقلانه تصمیم گرفت. اگر قرار است سختی عمل جراحی بینی را به جان بخرید، پس چه بهتر زمانی این کار را انجام دهید که مطمئن هستید نتیجه رضایت بخشی از آن می‌گیرید و فرم بینی شما بر نخواهد گشت. 

عوارض عمل بینی در سن بالا 

اینکه ما تاکید داریم سن جراحی بینی گوشتی را بدانید و طبق آن عمل کنید، به خاطر این است که عوارض عمل بینی در سن بالا بیشتر است‌‌. البته که نمی‌توان یک سن دقیق را نام برد اما به هر حال بعد از ۴۰ سالگی عوارض شدید می‌شود. اگر می‌خواهید در سن بالاتر از ۴۰ سال عمل جراحی را انجام دهید، باید بدانید که عوارض در این سن و سال بیشتر خودش را نشان می‌دهد؛ عوارضی که شامل موارد زیر هستند: 

  • ورم و کبودی که به این راحتی‌ها برطرف نمی‌شود.
  • جای زخم و بخیه‌ها که در طولانی مدت باقی می‌ماند.
  • خطر و ریسک بیهوشی 
  • واکنش نامناسب بدن به دارو 
  • سخت شدن روند جراحی
  • تشدید بیماری‌های زمینه‌ای

 

 

کلینیک مناسب برای جراحی بینی 

وقتی که قصد جراحی بینی دارید، باید به دنبال کلینیک مناسبی باشید که بتواند کارتان را با کیفیت، با دقت و در امنیت کامل انجام دهد. مناسب‌ترین سن جراحی بینی گوشتی در افراد مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد و به همین دلیل؛ مشاوره قبل از عمل اهمیت بسیار زیادی پیدا خواهد کرد. اگر شما به پزشک‍‌های حاذق و با تجربه مراجعه کنید، به خوبی برایتان توضیح می‌دهند که آیا در این سن و سال، کیس مناسبی برای جراحی بینی هستید یا نه. 

بدین منظور کلینیک زیبایی سعادت آباد پیشنهاد می‌شود که افراد زیادی برای جراحی بینی به آنجا مراجعه می‌کنند و موارد مختلفی بررسی می‌شود. آنها می‌توانند به شما توضیح دهند که آیا جراحی در سن مشخصی که دارید، برایتان مناسب است یا دیر شده یا اینکه بهتر است چندین سال بعد دوباره مراجعه نمایید. در نتیجه و با وجود راهنمایی‌های لازم تصمیم می‌گیرید که جراحی انجام دهید یا همچنان باید صبر کنید.

جمع‌بندی 

سن جراحی بینی طبق یک سری شرایط خاص تعیین خواهد شد. ممکن است شما در یک سن اجازه جراحی بینی داشته باشید اما فرد دیگر در سن شما این اجازه را نداشته باشد. به خاطر همین است که توصیه می‌کنیم حتماً از قبل با پزشک خود مشورت کنید و ببینید که آیا کیس مناسبی برای جراحی در این سن هستید یا نه. 

ما در این مقاله به طور کامل راجع به بازه سنی مناسب برای جراحی توضیحات کافی را ارائه دادیم. همچنین گفتیم که چرا نباید در سن خیلی پایین یا در سن بالا جراحی بینی را انجام داد. از طرفی راجع به عوارض جراحی در سنین بالا هم توضیحاتی را برایتان ارائه دادیم. اینکه شما تصمیم بگیرید ریسک و خطرات را بپذیرید و در سنی که مجاز نیستید جراحی را انجام دهید، به عهده خودتان است اما چه بهتر که از قبل با پزشکان حاذق و مجرب مشورت کرده باشید و جراحی را در امنیت کامل پیش ببرید. 

برخی از سوالات متداول 

در این بخش به تعدادی از سوالات متداول شما در مورد سن جراحی بینی پاسخ داده خواهد شد. 

بازه سنی مناسب برای جراحی بینی گوشتی چه زمانی است؟ 

فرقی ندارد که بینی شما استخوانی باشد یا گوشتی. بازه سنی مناسب برای جراحی بینی‌ از ۱۸ تا ۴۰ سال است. 

خطرات جراحی بینی بعد از ۴۰ سالگی چیست؟ 

افراد بعد از ۴۰ سالگی بیشتر از بقیه به دیابت، مشکلات قلبی، فشار خون؛ کلسترول و خطراتی از این قبیل دچار می‌شوند. به خاطر همین توصیه می‌شود برای اینکه جراحی راحت‌تری داشته باشید، قبل از ۴۰ سالگی اقدام کنید. 

آیا بیهوشی در سن بالا خطرناک است؟ 

یکی از دلایلی که توصیه می‌شود جراحی بینی در سن بالا انجام نگیرد،  به خاطر این است که بیهوشی در سن بالا خطرناک‌تر است. به خاطر همین بهتر است که شما در بازه سنی پایین‌تر این نوع جراحی‌ها را انجام دهید و با خیال راحت‌تر و نگرانی کمتر، نتیجه بهتری از عمل جراحی بگیرید. 

 

کلینیک سعادت آباد
جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت
با متخصصی جراحی و زیبایی ما تماس بگیرید.
برای مشاوره با دکتر جراحی زیبایی سعادت آباد کلیک کن.

هنوز نظری وارد نشده است!

دیدگاه خود را ارسال نمایید