راهکارهای پیشگیری از بروز قارچ های پوستی و درمان های نوین
خدمات درمانی۲۸-مهر-۱۴۰۳

راهکارهای پیشگیری از بروز قارچ های پوستی و درمان های نوین

بیماری قارچ پوستی یکی از بیماری‌های شایع در جهان است که در اثر عفونت قارچ‌ها که در واقع نوعی میکروب هستند، به وجود می‌آید. قارچ پوستی بیشتر خود را به به صورت ضایعات التهابی و همچنین زخم، ترشحات و خارش در افراد بروز پیدا می‌کند. از آن جایی که قارچ‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب بیشترین سرعت رشد را دارند، این بیماری در نواحی که عرق می‌کند، شایع‌تر است. در این مطلب قصد داریم در مورد پیشگیری از قارچ پوستی و راهکار‌های درمانی آن صحبت کنیم. اگر در این زمینه نیازمند آگاهی هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

 

علائم و نشانه‌های قارچ پوستی

قبل از این که راهکار‌های لازم در مورد درمان ‌های نوین قارچ پوست را برای شما شرح دهیم، بهتر است شما را با نشانه‌های این بیماری آشنا کنیم. علائم و نشانه‌های قارچ پوست به نوع قارچ و ناحیه درگیر شده بستگی دارد. بثورات یا همان جوش‌های قارچی گاهی ممکن است با سایر بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس اشتباه گرفته شوند. عفونت‌های قارچی می‌توانند بثوراتی را روی پوست ایجاد کنند که بعضی از آن‌ها باعث ایجاد قرمزی، پوسته پوسته شدن پوست و خارش می‌شود. برخی از آن‌ها هم فقط باعث می‌شوند تا پوست خیلی خشک به نظر برسد. قارچ‌ها می‌توانند یک منطقه خاصی از بدن را درگیر کنند و یا در کل سطح بدن پخش شوند. معمولاً افرادی که سر ان‌ها دچار عفونت‌های قارچی می‌شود، ریزش موی شدیدی دارند.

قارچ پوستی

علت قارچ پوستی چیست؟

قبل از اینکه درمان قارچ‌ های پوستی را آغاز کنید، بد نیست علت بروز آن را بشناسید. بروز قارچ پوستی علل مختلفی دارد که در این بخش به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

سیستم ایمنی ضعیف که باعث از بین رفتن تعادل طبیعی بین ارگانیسم‌های پوست می‌شود. در نتیجه قارچ‌ها می‌توانند روی پوست به سرعت رشد کنند و تکثیر یابند.

در اثر مصرف کردن طولانی مدت آنتی بیوتیک باکتری‌های زنده مفید و کنترل‌کننده رشد قارچ‌ها از بین ‌می‌روند که این خود باعث عفونت قارچی خواهد شد.

برخی از افراد به لحاظ ژنتیکی استعداد ابتلا به قارچ پوستی را دارند.

چاقی و اضافه وزن زیادی می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. چون این افراد چین‌های پوستی بیشتری دارند که محل مناسبی برای رشد قارچ است.

عفونت یا آسیب دیدگی‌های قبلی روی پوست و ناخن ممکن است باعث رشد قارچ شود.

بعضی از افراد بهداشت پوست و بهداشت فردی را رعایت نمی‌کنند.

 

سریع‌ترین روش‌های درمان نوین قارچ پوستی

درمان ‌های نوین قارچ پوست از اهمیت زیادی برخوردار هستند و اگر به موقع فرد درمان را شروع نکند، ممکن است بیماری پیشرفت کند و سلامتی پوست را تحت تاثیر قرار دهد. پیشگیری از قارچ پوستی شستشو نواحی مختلف بدن با آب و صابون و خشک کردن آن، یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین راه‌های است.

برای درمان سریع این بیماری پماد، ژل، لوسیون، دارو‌های ضد قارچی خوراکی و غیره در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. استفاده از پماد‌های ضد قارچ کمک می‌کند تا قارچ‌های موجود روی سطح پوست کشته شوند و رشد قارچ هم متوقف شود. البته ناگفته نماند که استفاده سر خود و بدون تجویز پزشک این دارو‌ها که دارای استروئید هستند، می‌تواند موجب تشدید قارچ پوستی شود. دراین صورت قطعاً درمان سخت‌تر خواهد بود.

علت این امر آن است که ابتدا باید پزشک تشخیص دهد و مطئمن شود که بیماری منشأ قارچی دارد. سپس نوع قارچ و شدت بیماری را تشخیص دهد و درمان را شروع کند. در بسیاری از موارد زمانی که شدت بیماری بالا است روش‌های موضعی مانند استفاده از انواع کرم و پماد پاسخ گو نیست و پزشک مجبور می‌شود دارو‌های خوراکی و یا حتی آمپول‌های وریدی و عضلانی تجویز کند. بنابراین به بلافاصله بعد از مشاهده اولین نشانه‌های قارچ پوستی سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا درمان ‌های نوین قارچ پوست را شروع کند.

قارچ پوستی

چگونه می‌توان از قارچ پوستی پیشگیری کرد؟

علاوه بر مصرف دارو‌های ضد قارچ با تجویز پزشک، می‌توانید در خانه هم کار‌هایی انجام دهید تا از شر عفونت قارچی راحت شوید و از گسترش بیماری جلوگیری کنید. در ادامه نکاتی در این باب به شما گوشزد می‌کنیم:

همیشه پوست خود را تمیز و خشک نگه دارید و اگر عرق کردید استحمام کنید.

لباس‌های گشاد و پنبه‌ای یا نخی بپوشید تا پوست شما راهی برای تنفس داشته باشد.

برای خود حداقل دو کفش تهیه کنید و یک روز در میان کفش‌های خود را تعویض کنید تا رطوبت کفش قبلی خشک شود.

بهداشت پوست یکی از مهم‌ترین نکات برای پیشگیری از این بیماری است. حتماً بهداشت را رعایت کنید.

لباس، حوله و ملحفه‌های خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

هر روز لباس‌های جدید بپوشید و لباسی که دچار تعریق شده را مجدداً نپوشید.

تا جای ممکن لباس و کفش تنگ نپوشید.

همیشه تناسب اندام داشته باشید و اضافه وزن زیادی نداشته باشید.

در رختکن‌های ورزشی و باشگاه پا برهنه راه نروید و حتماً صندل یا فلیپ فلاپ بپوشید.

روی سطح مشترک مانند تجهیزات بدنسازی یا تشک‌ها پارچه مخصوص به خود را پهن کنید.

از دست به حیوانات خیابانی خودداری کنید.

 

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

بسیاری از انواع مختلف قارچ پوستی حتی اگر شدید هم باشند در نهایت با درمان‌ های نوین قارچ پوست بهبود خواهد یافت. فقط کافی خدمات درمانی مربوط به این بیماری را از کلینیک‌هایی که مختص بیماری‌های پوستی هستند دریافت کنید. توصیه می‌کنیم در صورتی که با موارد زیر روبرو شدید حتماً هر چه زودتر به کلینیک یا پزشک مراجعه کنید:

دچار عفونت قارچی پوستی باشید که پس از درمان‌های نوین بهبود نیافته باشید، بدتر شده باشید یا بیماری بعد از دوره‌ای مجدداً بازگشت کرده باشد.

متوجه لکه‌های ریزش مو همراه با خارش یا پوسته پوسته شدن در سر خود شده‌اید.

سیستم ایمنی ضعیفی دارید و احساس می‌کنید به تازگی لکه‌های قارچی را روی پوست خود مشاهده می‌کنید.

مبتلا به دیابت هستید و فکر می‌کنید به انواعی از عفونت‌های قارچی با توجه به علائمی که گفتیم، شدید.

 

درمان مشکلات پوستی در کلینیک زیبایی سعادت آباد

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با راهکارهای پیشگیری از قارچ پوستی و درمان‌های نوین قارچ پوست آشنا کنیم. شما می‌توانید در صورت ابتلا به قارچ پوستی یا سایر مشکلات پوست و مو، با ما در کلینیک زیبایی سعادت آباد تماس بگیرید. ما به شما کمک خواهیم کرد تا در سریع‌ترین زمان ممکن به بهترین وجه، مشکل پوستی‌تان را درمان کنید.

 

کلینیک سعادت آباد
جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت
با متخصصی جراحی و زیبایی ما تماس بگیرید.
برای مشاوره با دکتر جراحی زیبایی سعادت آباد کلیک کن.

هنوز نظری وارد نشده است!

دیدگاه خود را ارسال نمایید