درمان لک و خال‌های پوستی

عارضه‌های پوستی، مشکلات فراوانی برای سلامت و زیبایی انسان ایجاد می‌کنند. خال‌های گوشتی، آکنه، کک مک، زگیل و منگوله جزء رایج‌ترین انواع عارضه پوستی به شمار می‌آیند. در کلینیک سعادت آباد، 9 روش اصلی و تعدادی روش دیگر جهت درمان لک و خال‌های پوستی ارائه می‌شود.

درمان لک و خال‌های پوستی

درمان قطعی لک صورت و انواع خال در کلینیک سعادت آباد

کلینیک سعادت آباد، با بیش از 29 هزار مراجعه و درمان موفق طی 19 سال سابقه خدمت‌رسانی، توانسته است رضایت 100% همه مراجعه‌کنندگان را جلب کند. درمان لک و خال‌های پوستی جزء پرطرفدارترین خدمات این مجموعه است. برترین متخصصان کشور در این زمینه در کلینیک سعادت آباد فعالیت می‌کنند.

انواع لکه های پوستی

خال‌ها و انواع لکه های پوستی به دو دسته کلی اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند. انواع لکه های پوستی اولیه، به دلیل کارکرد سیستم بدن خود فرد ایجاد می‌شوند. خال‌ها و لکه های ثانویه، به دلیل عوامل بیرونی مانند ضربه، خاراندن، مالش، نیش حشرات یا عفونت به وجود می‌آیند.

آکنه

آکنه، یکی از رایج‌ترین انواع لک پوست است. این عارضه، هنگامی به وجود می‌آید که منافذ پوست به دلیل وجود روغن، غبار یا سلول‌های مرده، بسته می‌شوند. از انواع آکنه می‌توانیم به سرسفید، سرسیاه یا جوش ساده اشاره کنیم.

کک مک

در این عارضه پوستی، قسمت‌هایی از پوست به رنگ قهوه‌ای درمی‌آیند. مهم‌ترین علت کک مک، قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض آفتاب است. ژنتیک یا برخی روش‌های درمانی تابشی، از دیگر علت‌های بروز کک مک هستند.

کراتوز

کراتوز بیشتر در افراد مسن‌تر به چشم می‌خورد. ظاهر آن، به شکل یک کورک برآمده یا صاف است و سطح آن می‌تواند چرب، نرم یا زبر باشد. رنگ کراتوز از زرد و برنز تا قهوه‌ای تیره و سیاه، متغیر خواهد بود.

درمان لک و خال‌های پوستی

زگیل

انواع لکه های پوستی زگیل به این صورت هستند که قسمت‌هایی از پوست به‌صورت سفت و سفیدرنگ درمی‌آیند. زگیل می‌تواند در هر قسمت بدن ایجاد شود؛ اما معمولا روی انگشت‌ها، دست‌ها یا کف پاها بروز می‌کند.

انواع خال پوستی

روش برداشتن خال پوستی، به نوع خال بستگی دارد. در کلینیک سعادت آباد، مواردی چون نوع خال مراجعه‌کنندگان، خصوصیات خال و وضعیت سلامت افراد به‌طور تخصصی موردبررسی قرار می‌گیرند. سپس بهترین روش درمان لک و خال‌های پوستی توسط متخصص پوست، معرفی خواهد شد.

خال معمولی

خال‌های معمولی در همه افراد رایج هستند و معمولا خطر جدی برای سلامتی به شمار نمی‌آیند. علت اصلی ایجاد آنها، تابش بیش‌ازحد آفتاب است. این خال‌ها در افراد با پوست بسیار سفید یا موی روشن بیشتر دیده می‌شوند.

خال گوشتی

خال‌های گوشتی، نوعی رشد پوستی نابهنجار هستند. این خال‌ها، به دلیل رشد بیش‌ازحد و خوشه‌ای سلول‌های یاخته پدید می‌آیند. ظاهر آن‌ها معمولا به‌صورت دانه‌های برآمده قهوه‌ای‌رنگ روی پوست است. خال‌های گوشتی گاه می‌توانند ازنظر سلامت، خطراتی داشته باشند.

منگوله پوستی

منگوله‌های پوستی، نوعی برآمدگی کوچک، نرم و معلق در پوست هستند. این برآمدگی‌ها معمولا در قسمت‌هایی از بدن به وجود می‌آیند که با اشیایی مانند جواهرات، لباس و پوست دیگر قسمت‌ها تماس دارند.

ملاسما

ملاسما، یک مجموعه از لک‌های پوستی به رنگ قهوه‌ای یا آبی-خاکستری است که به‌دلیل تابش آفتاب، روی صورت ایجاد می‌شود. افراد بین 20 تا 40 سال، بیشتر امکان ابتلا به این عارضه را دارند.

آنژیوما

آنژیوما نوعی نابهنجاری روی پوست است که در اثر رشد غیرعادی رگ‌ها پدید می‌آید.

غده چربی یا لیپوما

لیپوما، یک برآمدگی از جنس چربی است که به‌آرامی زیرپوست رشد می‌کند. این نوع غده‌ها، نرم هستند و می‌توانیم به‌آسانی با دست جابجایشان کنیم.

درمان لک و خال‌های پوستی

دیگر انواع خال و لک پوستی

به‌جز مواردی که بالاتر ذکر شدند، دیگر عارضه‌هایی که فرآیند درمان لک و خال‌های پوستی در کلینیک سعادت آباد روی آن‌ها انجام می‌گیرند، عبارت‌اند از:

  • کراتوز آکنه ای
  • باون (Bowen’s Disease)
  • Neurofibroma
  • کلوئید
  • جای آبله
  • جای جوش و کورک
  • Dermatofibroma

9 روش درمان لک و خال‌های پوستی

بیش از 15 روش برای درمان قطعی لک صورت، لک پوست و خال وجود دارد که 9 مورد از آن‌ها پرکاربردتر هستند.

روش‌های موضعی و سرم

در این روش، انواع پماد و داروهای تقویتی از نوع سرم و غیره به فرد پیشنهاد می‌شود. هیدروکینون، ویتامین A، ویتامین C و آربوتین جزء مواد رایج در این روش هستند.

لایه‌برداری شیمیایی

درمان پوست با مواد شیمیایی، به‌منظور حذف لایه‌های رویی پوست و امکان رشد سلول‌های جدید، انجام می‌گیرد. این روش برای آسیب‌های پوستی ناشی از عوامل بیرونی، مناسب‌تر خواهد بود. در این روش، هر جلسه 10 دقیقه طول می‌کشد و فاصله هر جلسه با جلسه بعد، حدود 3 هفته است.

پوست خراشی یا درم آبریژن (Dermabrasion)

در این روش، لایه‌های رویی پوست توسط یک فرد متخصص و با استفاده از یک دستگاه، خراشیده می‌شوند. پس از حذف لایه‌های رویی، سلول‌های جدید و جوان، رشد خواهند کرد. تاثیر این روش، طولانی‌مدت خواهد بود.

پوست خراشی میکرو (Microdermabrasion)

این روش، نوع ملایم‌تری از پوست خراشی به‌کمک دستگاه است. درمان انواع لکه های پوستی با این روش، طی جلسات 30 دقیقه‌ای انجام می‌گیرد.

درمان لک و خال‌های پوستی به روش PRP

برای درمان پوست با PRP، خون از بدن فرد گرفته می‌شود و تحت فرآیند سانتریفیوژ قرار می‌گیرد. این خون دوباره به پوست فرد تزریق می‌شود و درمان لک اتفاق می‌افتد. در این روش، 3 تا 4 جلسه با فاصله 3 هفته نیاز خواهد بود.

درمان پوست با لیزر

انواع لیزر مانند دستگاه Q سوئیچ و پیکو، برای برداشتن خال پوست و درمان انواع لکه های پوستی بسیار موثر هستند. لیزرها می‌توانند لایه‌های رویی پوست را بردارند و ترشح کلاژن را تحریک کنند.

درمان لک و خال‌های پوستی

سرما درمانی یا کرایوتراپی (Cryotherapy)

در روش سرمادرمانی، عارضه های پوستی با استفاده از نیتروژن سرد مایع، فریز و حذف می‌شوند. درد این روش بسیار پایین و تاثیرگذاری آن بالا است. همچنین زمان جلسات کوتاه خواهد بود.

مزوتراپی

در این روش، مواد مختلف جهت درمان لک و خال‌های پوستی به پوست تزریق می‌شوند.

دیگر روش های درمان لک صورت و خال پوستی

  • پالس نوری شدید (IPL)
  • میکرونیدلینگ
  • لایه‌برداری آنزیمی
  • عمل جراحی
  • تراشیدن
  • تزریق ژل (تزریق فیلر)
  • تزریق بوتاکس

 

کلینیک سعادت آباد
به دنبال تغییر اساسی در چهره‌ات با رفع لک صورت و پوست هستی؟
اول با چند متخصص پوست و مو مشورت کن.
برای مشاوره با دکتر پوست سعادت آباد کلیک کن.

انتخاب بهترین روش رفع لک صورت و پوست

روش‌های لازم برای رفع هر یک از انواع لکه های پوستی و خال‌ها، متفاوت هستند. توصیه می‌شود جهت انتخاب بهترین روش درمان لک پوستی، از خدمات مشاوره تخصصی پوست در کلینیک سعادت آباد استفاده فرمایید.

جمع‌بندی

آکنه، کک مک، کراتوز، زگیل، خال گوشتی، منگوله پوستی و ملاسما، برخی از رایج‌ترین انواع لکه های پوستی و خال پوستی هستند. پرکاربردترین روش های درمان لک و خال‌های پوستی عبارت‌اند از: روش‌های موضعی، لایه‌برداری شیمیایی، پوست خراشی، PRP، لیزر و سرمادرمانی.

سوالات متداول

  1. کدام لکه های پوستی خطرناک هستند؟

بیشتر خال‌ها و انواع لک صورت، خطرناک یا سرطانی نیستند. خال‌ها و لکه‌ها با شکل عجیب، درد نامتعارف یا رنگ ناشناخته، جهت تشخیص 100%، باید توسط یک متخصص پوست بررسی شوند.  

  1. علت لکه‌های ناگهانی روی پوست چیست؟

قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض نور خورشید مستقیم، رایج‌ترین علت لکه های ناگهانی روی پوست است.

  1. چگونه سریع ترین راه از بین بردن لک قهوه ای صورت را پیدا کنیم؟

راه‌های مختلفی مانند لیزردرمانی پوست، سرمادرمانی، مزوتراپی و غیره وجود دارند. جهت انتخاب سریع‌ترین روش درمان قطعی لک صورت، حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید.

  1. پیشگیری از لکه های صورت و پوست، چگونه ممکن است؟

دوری از مواد حساسیت‌زا، رعایت بهداشت کامل و استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی که منافذ پوست را نمی‌بندند، بهترین راه‌های جلوگیری از بروز لک‌های پوستی هستند.