درمان خروج باد واژن

موضوع خروج باد از واژن مشکلی است که بسیاری از زنان با آن مواجه می‌شوند. این مسئله می‌تواند موجب احساس ناراحتی و حتی خجالت شود. خروج باد از واژن به‌طور عمومی توسط جامعه شناخته شده است و گاهی به‌دلایل فرهنگی و اجتماعی، احتمال دارد منجر به احساس ناخوشایند شود. اما باید از روش‌های مختلفی برای درمان خروج باد واژن، کنترل و مدیریت این وضعیت استفاده کرد.

بررسی علت خروج باد از واژن

خروج باد از واژن احتمالا به‌دلیل ورود هوا به داخل واژن اتفاق می‌افتد. این اتفاق معمولا به‌دلیل فشار مثبتی که در داخل واژن ایجاد می‌شود، رخ می‌دهد. هوا از طریق فعالیت‌های روزمره مانند تمرینات ورزشی یا حتی از راه‌های طبیعی مثل حرکات روزانه، رابطه جنسی، نشستن‌های طولانی‌مدت و حتی معاینات لگنی به داخل واژن وارد می‌شود.

خروج باد از واژن احتمال دارد به‌دلایلی مانند گشادشدن واژن پس از بارداری و زایمان، ضعف عضلات کف لگن، نزدیکی به دوره قاعدگی، استفاده از کاپ قاعدگی و وجود فیستول واژینال رخ دهد. عواملی همچون تغییرات هورمونی، تغییرات فشار هوا و حتی مشکلات مرتبط با سلامتی واژن نیز باعث خروج باد می‌شود.

زنان پس از زایمان یا جراحی‌های لگنی نیز با این مشکل روبرو می‌شوند که باید در مورد روش‌های درمان خروج باد واژن آگاه شوند.

روش‌های درمان خروج باد واژن

مانند تمام روش‌های درمانی، متدهای درمان خروج باد از واژن نیز به دو دسته روش‌های بدون جراحی و روش‌‌های جراحی دسته‌بندی می‌شوند:

تمرینات کیگل

یک روش غیرتهاجمی برای درمان خروج باد واژن تمرینات کیگل است. این تمرینات یک مجموعه از تمرینات مخصوص هستند که به تقویت عضلات کف لگن کمک می‌کنند. این تمرینات بر اساس تنش و آزادسازی عضلاتی در منطقه کف لگن انجام می‌شوند و در کاهش خروج باد از واژن نقش دارند.

انجام صحیح این تمرینات به‌طور مداوم و با تمرکز بر روی عضلات کف لگن تنظیم این عضلات را افزایش می‌دهد. تمرینات کیگل شامل فشردن و آزادسازی عضلات کف لگن به‌صورت مکرر و منظم هستند.

سبک زندگی سالم

تغییر در رژیم غذایی می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود وضعیت عضلات واژن داشته باشد. مصرف موادغذایی که از نظر تغذیه‌ای برای سلامت واژن و تقویت عضلات آن مفید هستند، به درمان این مشکل کمک می‌کنند. مصرف منابع غنی از پروتئین، موادمغذی و مواد آنتی‌اکسیدان منجر به بهبود و وضعیت عضلات واژن می‌شود.

درمان خروج باد واژن با لیزر مونالیزا

استفاده از لیزر برای درمان خروج باد واژن یکی از روش‌های ممکن است، اما این موضوع نیازمند بررسی توسط پزشک متخصص خواهد بود. در برخی موارد، لیزر مونالیزا یا دیگر انواع لیزرها برای تقویت و بهبود سلامت واژن و عضلات کف لگن مورداستفاده قرار می‌گیرند. این روش موجب بهبودی در مواردی مانند گشادی واژن پس از زایمان یا ضعف عضلات کف لگن می‌شود.

مزایا

• تحت بی‌حسی موضعی و بدون نیاز به بخیه و برش
  • روش درمان قطعی
  • افزایش میل جنسی

معایب

• نیاز به تکرار جلسات لیزر

روش RF

روش RF (رادیوفرکوئنسی) روشی برای درمان خروج باد واژن محسوب می‌شود که توسط پزشکان برای تقویت عضلات کف لگن و افزایش خون‌رسانی به ناحیه لگن صورت می‌گیرد. این روش از دستگاه‌های مانند آراف با استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی به‌منظور تحریک تولید کلاژن و بهبود خون‌رسانی در ناحیه موردنظر استفاده می‌کند. افزایش خون‌رسانی و تحریک کلاژن‌سازی باعث جوان‌سازی و بهبود واژن می‌شود.

این روش می‌تواند در مواردی مانند خروج باد از واژن بهبودی لازم را ایجاد کند و در نتیجه، تمایل زنان به داشتن رابطه جنسی و لذت بیشتر از رابطه را ایجاد سازد. این درمان با استفاده از رادیوفرکوئنسی به‌صورت سرپایی و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، بنابراین بیمار در طول این فرایند به درد، خونریزی یا عفونت دچار نمی‌شود.

جراحی واژینوپلاستی برای درمان خروج باد واژن

جراحی واژینوپلاستی یک روش جراحی است که در آن پزشکان به کمک چاقو یا لیزر، پوست و بافت اضافی واژن را برمی‌دارند و سپس بافت واژن را با استفاده از بخیه در ناحیه موردنظر بازسازی می‌کنند. بسته به شرایط بیمار این جراحی احتمال دارد تحت بیهوشی کامل یا بی‌حسی موضعی انجام شود.

مزایا

• تقویت عضلات لگن و تنظیم واژن
  • افزایش رضایت زندگی جنسی

معایب

• دوره نقاهت طولانی برای ترمیم برش‌ها و بخیه‌های ناشی از جراحی
  • احتمال خونریزی، التهاب و عفونت در ناحیه جراحی

به دنبال درمان خروج باد واژن یا پرینورافی هستی؟
اول با چند متخصص بانوان مشورت کن.
برای مشاوره با دکتر بانوان سعادت آباد کلیک کن.

جراحی پرینورافی برای درمان خروج باد واژن

پرینورافی یک روش جراحی است که برای کوچک‌ترشدن واژن استفاده می‌شود. در این روش، جراح دیواره‌های پشت واژن را نزدیک به هم می‌آورد و بافت‌های واژن را با بخیه به هم متصل می‌کند. این فرایند باعث کوچک‌شدن واژن می‌شود و به درمان خروج باد از واژن کمک می‌کند. بیمارانی که این نوع جراحی را انجام می‌دهند، باید در طول دوره نقاهت، به مراقبت‌های توصیه‌شده توسط جراح بادقت عمل کنند.

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم؟

خروج گاز از واژن به‌خصوص در حین یا بعد از فعالیت جنسی بسیار شایع و یک مسئله طبیعی است. با این‌حال، اگر به‌طور منظم گاز از واژن شما دفع می‌شود و به رابطه جنسی ربطی ندارد، احتمال دارد زمان تماس با پزشک متخصص زنان فرارسیده باشد.

توصیه می‌کنیم برای رزرو نوبت با پزشکان متخصص زنان کلینیک سعادت آباد با مشاوران ما تماس بگیرید. پزشکان ما می‌توانند با معاینه لگنی شما، بررسی کنند که آیا بیماری زمینه‌ای، مانند فیستول واژن، باعث ایجاد گاز واژن در بدن شما می‌شود یا خیر.

اگر باد واژن یا هر یک از علائم زیر را دارید با مشاوران کلینیک سعادت آباد تماس بگیرید:

• درد حین رابطه جنسی یا درد در واژن، فرج یا پرینه (فضای بین واژن و مقعد)
  • بوی بد واژن
  • عفونت های مکرر دستگاه ادراری (UTIs)
  • خروج ترشحات چرکی واژن شما

درمان خروج باد واژن

خروج باد از واژن یک مساله معمول است که می‌تواند به‌عنوان یک موضوع حساس برای بسیاری از بانوان تلقی شود. این مسئله اغلب قابل‌درمان خواهد بود و افراد این امکان را دارند تا با استفاده از روش‌های مختلفی مانند تمرینات کیگل و تغییرات در رژیم غذایی، به درمان خروج باد واژن بپردازند. اما در صورت لزوم، مشاوره پزشکی و درمان‌های متناسب باید در نظر گرفته شوند تا بهترین راه‌حل برای هر فرد تعیین شود.

1. چرا خروج باد از واژن رخ می‌دهد؟

خروج باد از واژن ممکن است به‌دلایلی مانند ورود هوا به داخل واژن از طریق فعالیت‌های روزمره، تغییرات هورمونی و دلایل دیگر رخ دهد.

1. آیا خروج باد از واژن علامت مشکلات جدی است؟

در بیشتر موارد خروج باد از واژن نشان‌دهنده مشکلات جدی نیستند. اما درصورتی‌که این موضوع با علائم دیگری همراه باشد یا مزاحمت زیادی برای شما ایجاد کند، مراجعه به پزشک توصیه می‌شود.

1. چه راهکارهایی برای کنترل خروج باد از واژن وجود دارد؟

تمرینات کیگل برای تقویت عضلات کف لگن، تغییرات در رژیم غذایی و مشاوره پزشکی از جمله راهکارهایی هستند که در کنترل و مدیریت خروج باد از واژن موثر خواهند بود.

1. آیا خروج باد از واژن می‌تواند با درمان رفع شود؟

بسته به علت خاص، در بسیاری از موارد باید با استفاده از راهکارهایی ساده این مشکل را درمان کرد. اما در صورت لزوم، درمان‌های دارویی یا جراحی احتمال دارد لازم باشد.

1. آیا خروج باد از واژن با باروری ارتباطی دارد؟

عموما خروج باد از واژن یک‌روند طبیعی است و مشکلی برای باروری ندارد. اما در صورت تکرار این مسئله بهتر است بدن شما برای احتمال وجود بیماری فیستول واژینال توسط پزشک ویزیت شود.