5+1 روش تضمینی برای تنگ و سفت کردن واژن + تجربیات جراحی برای تنگی واژن
خدمات زنان۰۷-شهریور-۱۴۰۳

5+1 روش تضمینی برای تنگ و سفت کردن واژن + تجربیات جراحی برای تنگی واژن

آیا واژن به مرور زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و شُل می‌شود؟ چه روش‌هایی برای تنگ کردن واژن وجود دارد؟ با بالا رفتن سن و تجربه زایمان، واژن ممکن است کمی شل شده و از حالت الاستیکی خود خارج شود. البته، سفتی بیش از حد واژن نیز می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. در این مقاله از مجله کلینیک سعادت آباد، می‌توانید با بهترین روش‌های موثر برای تنگ کردن واژن آشنا شوید.

تنگی واژن چیست؟

برخی افراد بر این باورند که واژن با گذشت زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و شل و وارفته می‌شود. اما این تصور نادرست است؛ زیرا واژن خاصیت الاستیکی دارد. به این معنی که اگر چیزی وارد واژن شود یا مانند نوزاد از آن خارج شود، واژن می‌تواند حالت خود را حفظ کرده و پس از مدتی به شکل اولیه بازگردد. با این حال، زنان ممکن است به دلایل مختلفی مانند سرطان رحم، دچار تنگی واژن شوند.

 

موسسه ملی سرطان (NCI) تنگی واژن را این‌گونه تعریف می‌کند:

تنگی واژن (Vaginal Stenosis) به وضعیتی گفته می‌شود که واژن (کانال زایمان) باریک‌تر و کوتاه‌تر شده و پوشش آن نازک و خشک می‌شود. هم‌چنین، ممکن است واژن حاوی بافت اسکار (زخم) نیز باشد. سفت شدن واژن اغلب در اثر پرتودرمانی لگن یا برخی جراحی‌ها ایجاد شده و می‌تواند هنگام مقاربت جنسی یا معاینۀ لگن، باعث درد در فرد شود.

 درمان تنگی واژن

عوارض تنگی واژن

احساس درد هنگام دخول یکی از پیامدهای تنگی بیش‌ از حد واژن است. ماهیچه‌های واژن به‌طور طبیعی و خودکار در هنگام تحریک شل می‌شوند، اما وقتی این عضلات بیش از حد سفت باشند، می‌توانند رابطه جنسی را به یک تجربه دردناک و غیرقابل تحمل تبدیل کنند. این سفتی ممکن است نشانه‌ای از اختلال واژینیسموس (Vaginismus) باشد. برای آشنایی بیشتر با این اختلال فیزیکی که قابل درمان است، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «واژینیسموس چیست» را مطالعه کنید. از دیگر عوارض تنگی واژن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

- ایجاد سوزش، تورم و التهاب

- درد هنگام قرار دادن تامپون

- کاهش میل جنسی

- خونریزی غیرمعمول پس از رابطه جنسی

- عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری.

 درمان تنگی واژن

درمان تنگی واژن

درمان تنگی واژن بسته به علت و شرایط خاص هر فرد، ممکن است شامل یک یا چند روش درمانی زیر باشد:

درمان موضعی:

استفاده از لیدوکائین موضعی یا پمادهای ترکیبی دیگر می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

فیزیوتراپی کف لگن

فیزیوتراپیست می‌تواند به شما کمک کند تا عضلات کف لگن را شل کنید و کنترل بهتری بر این عضلات داشته باشید.

گشادکننده‌های واژن

این دستگاه‌های لوله‌ای شکل، که در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند، به کشش و افزایش انعطاف‌پذیری واژن کمک می‌کنند. استفاده از این گشادکننده‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت فرد کمک کند.

درمان‌های روان‌شناختی:

از آنجا که اختلال واژینیسموس یکی از دلایل تنگی واژن است، درمان‌های روان‌شناختی مانند درمان شناختی-رفتاری (CBT) یا سکس‌تراپی می‌توانند به فرد کمک کنند تا بر استرس و اضطراب ناشی از دخول اجسام به واژن غلبه کند و تجربه رابطه جنسی بدون درد را ممکن سازند.

 

 

 درمان تنگی واژن

 

روش‌های تنگ کردن واژن

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره شد، واژن ممکن است به دلایل مختلف، از جمله زایمان طبیعی سخت، دچار شلی و افتادگی شود. این مسئله می‌تواند تأثیر منفی بر اعتمادبه‌نفس زنان داشته باشد؛ بنابراین، بسیاری از بانوان به دنبال راه‌حلی برای بهبود وضعیت واژن خود هستند. در ادامه به معرفی بهترین و موثرترین روش‌های تنگ کردن سریع واژن می‌پردازیم:

1. تنگ کردن واژن با لیزر

لیزر درمانی یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها برای از بین بردن شلی و افتادگی واژن است. با افزایش سن، تولید هورمون استروژن در بدن کاهش می‌یابد که منجر به کاهش سطح کلاژن و الاستین (پروتئین‌های سازنده ساختارهای بدن) در پوست، به‌ویژه در واژن، می‌شود. این کاهش می‌تواند به نشت ادرار، شلی یا خشکی واژن و عفونت‌های ادراری منجر شود.

سفت کردن واژن با لیزر، که به جوان‌سازی واژن نیز معروف است، یک روش درمانی کم‌تهاجم محسوب می‌شود. نور لیزر با تقویت عضلات واژن و افزایش جریان خون، باعث تحریک رشد کلاژن و افزایش خاصیت کشسانی واژن می‌شود.

2. عمل تنگ کردن واژن

عمل تنگی واژن یا واژینوپلاستی (Vaginoplasty) روشی است که برای تنگ و سفت کردن واژن طراحی شده است. در این روش، پس از تعیین میزان سفتی موردنظر، پوست‌های اضافی داخل کانال واژن برداشته می‌شوند. با وجود نتایج مثبت، این عمل ممکن است با عوارضی مانند درد، عفونت و خونریزی همراه باشد و نیاز به رعایت دقیق مراقبت‌های پس از جراحی دارد. برای آشنایی بیشتر با این روش جراحی، می‌توانید مقاله «عمل زیبایی واژن و تنگ کردن آن» را مطالعه کنید.

تجربه عمل تنگی واژن

تجربه کسانی که جراحی واژینوپلاستی را انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که این روش دارای مزایا و معایبی است. نظرات این افراد در دو دسته‌ی مزایا و معایب قابل مطالعه است که می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به منابع مربوطه مراجعه کنید.

3. تزریق ژل برای تنگی واژن

تزریق ژل یکی از روش‌های غیرتهاجمی برای تنگ کردن واژن است که در مقایسه با واژینوپلاستی، عوارض کمتری دارد. با این حال، برخی افراد ممکن است در مورد اثربخشی این روش‌ها تردید داشته باشند.

در سال 2016، تحقیقی روی یک خانم 39 ساله که از شلی و گشادی واژن خود شکایت داشت، انجام شد. این خانم در 23 سالگی و با زایمان طبیعی اولین فرزند خود را به دنیا آورده بود. در طی این زایمان، از روش اپیزیوتومی (برش ناحیه عضلانی بین واژن و مقعد) استفاده شد، اما مراقبت‌های پس از زایمان به او آموزش داده نشده بود. علاوه بر این، جلسات فیزیوتراپی نیز برای بهبود وضعیت واژن او مؤثر نبودند.

در این تحقیق، ترکیبی از پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) و اسید هیالورونیک (HA) به واژن این خانم تزریق شد. پس از گذشت سه ماه، نتایج نشان داد که تزریق ژل در بهبود وضعیت واژن این فرد مؤثر بوده است. با این حال، باید توجه داشت که تزریق ژل باید در مراکز معتبر و مورد تأیید وزارت بهداشت انجام شود تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری شود.

4. ورزش برای تنگ کردن واژن

ورزش کردن یک روش مؤثر و مقرون‌به‌صرفه برای بهبود وضعیت واژن است. برخی از تمرینات به‌طور ویژه برای تقویت عضلات مثانه، راست روده، روده کوچک، و لگن طراحی شده‌اند که می‌توانند به سفت شدن واژن کمک کنند. این تمرینات شامل موارد زیر هستند:

الف) تمرینات کگل

تمرینات کگل از معروف‌ترین تمرینات برای تقویت ماهیچه‌های لگن هستند. برای انجام این تمرین، باید ماهیچه‌های کف لگن خود را پیدا کنید. برای یافتن این ماهیچه‌ها، می‌توانید در هنگام ادرار کردن، جریان ادرار را متوقف کنید. ماهیچه‌هایی که برای متوقف کردن ادرار منقبض می‌شوند، همان ماهیچه‌های کف لگن هستند. پس از شناسایی این ماهیچه‌ها، می‌توانید تمرینات کگل را به‌صورت زیر آغاز کنید:

  1. به پشت بخوابید و ماهیچه‌های کف لگن را منقبض کنید.
  2. پس از 5 ثانیه، ماهیچه‌های خود را شل کرده و استراحت کنید.
  3. این تمرین را حداقل 5 بار تکرار کنید و به‌تدریج مدت انقباض را به 10 ثانیه افزایش دهید.
  4. دقت کنید که در این تمرین نباید عضلات شکم یا باسن خود را سفت کنید.

ب) تمرینات شیب لگن

برای تقویت ماهیچه‌های لگن و واژن، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. به پشت دراز بکشید و شانه‌های خود را به‌طور کامل روی زمین قرار دهید.
  2. زانوهای خود را خم کنید.
  3. شکم خود را منقبض کرده و سعی کنید ناف را به سمت ستون فقرات بکشید.
  4. این وضعیت را به مدت 4 ثانیه حفظ کنید و سپس استراحت کنید.
  5. این تمرین را می‌توانید چندین‌بار در طول روز انجام دهید. همچنین می‌توانید به‌جای زمین از دیوار برای انجام این تمرین استفاده کنید.

5. قرص تنگ کردن واژن

ویتامین‌ها می‌توانند به سفت شدن عضلات واژن کمک کنند. مطالعه‌ای روی 52 زن نشان داد که استفاده از شیاف ویتامین E برای تنگی واژن مؤثر است. این زنان به مدت 12 هفته از شیاف ویتامین E استفاده کردند و نتایج نشان داد که این شیاف به بهبود علائم آتروفی و کاهش خشکی واژن کمک کرده است. البته، هنوز به تحقیقات بیشتری برای تأیید اثربخشی این روش نیاز است.

6. تنگ کردن واژن در خانه

برخی افراد به روش‌های خانگی برای سفت کردن واژن تمایل دارند. تحقیقات زیادی درباره خواص پوست انار برای تنگی واژن انجام شده است، اما این تحقیقات روی حیوانات صورت گرفته و نتایج آن‌ها برای انسان اثبات نشده‌اند. استفاده از جوش شیرین نیز به‌عنوان یکی از روش‌های محبوب خانگی برای تنگ کردن واژن شناخته می‌شود، اما هیچ تحقیق علمی در مورد تأثیر آن بر واژن وجود ندارد. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است از این روش‌ها استفاده نکنید.

جمع‌بندی

شل شدن واژن به‌دلایل مختلف از جمله افزایش سن و زایمان ممکن است برای خانم‌ها رخ دهد و تأثیر مستقیمی بر کیفیت رابطه زوجین و اعتمادبه‌نفس خانم‌ها داشته باشد. در این مقاله به متداول‌ترین روش‌های تنگ کردن واژن اشاره کردیم. اگر در مورد تغییرات واژن خود نگرانی دارید، بهتر است با یک پزشک زنان و زایمان مشورت کنید.

کلینیک سعادت آباد
جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت
با متخصصی جراحی و زیبایی ما تماس بگیرید.
برای مشاوره با دکتر جراحی زیبایی سعادت آباد کلیک کن.