لیزر درمانی برای حذف لک های پوستی: مزایا و معایب
خدمات درمانی۲۵-مهر-۱۴۰۳

لیزر درمانی برای حذف لک های پوستی: مزایا و معایب

اگر به واسطه‌ی افزایش سن، آکنه یا قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید، صورت شما دچار لک، زخم و چین و چروک شده است، می‌توانید به کمک لیزر پوست خود را لایه‌برداری کنید و به آن ظاهری جوان‌تر و سالم‌تر ببخشید. زمانی که لایه‌های سطحی پوست با این فرآیند از بین می‌روند سلول‌های پوستی جدید سطحی جوان‌تر و مستحکم‌تر پیدا می‌کنند. اگر می‌خواهید با ماهیت لیزر درمانی لک پوست و مزایا و معایب احتمالی این فرآیند به صورت کامل آشنا شوید، با ما در این مطلب از وبلاگ کلینیک زیبایی سعات آباد همراه باشید.

 

کدام افراد کاندیداهای مناسبی برای درمان لک صورت با لیزر هستند؟

تمامی افرادی که در اطراف و چشم، دهان یا روی پیشانی خود دارای خطوط و چین و چروک‌های ریز، اسکارهای کم‌عمق ناشی از آکنه و پوست شل هستند کاندیداهای مناسبی برای بازسازی پوست با لیزر به شمار می‌روند. در صورتی که یکی از موارد زیر در شما مشاهده می‌شود، می‌توانید با صلاحدید پزشک معالج خود نسبت به درمان لک و خال‌های پوستی اقدام کنید:

داشتن زگیل؛

لکه‌های ناشی از افزایش سن یا کبد؛

اسکارهای پوستی بدو تولد؛

پوست آسیب‌دیده از نور خورشید؛

غدد چربی بزرگ‌شده روی بینی؛

خال اپیدرمال بدو تولد؛

در مقابل افرادی که دارای چین و چروک‌های بسیار عمیق، افتادگی بیش از اندازه پوست، آکنه فعال و سیستم ایمنی ضعیف هستند، ممکن است نتیجه‌ی چندان مناسبی از لیزر درمانی لک پوست دریافت نکنند؛ البته باز هم تشخیص این مسئله برعهده‌ی پزشک شما است.

لک صورت

انواع روش‌های لیزردرمانی لک پوست

اگر قصد دارید به سراغ درمان لک صورت با لیزر بروید بهتر است پیش از هر چیز با روش‌های مختلف آن آشنا شوید:

لیزر CO2 

این روش سال‌ها است که برای درمان مشکلات پوستی گوناگون از قبیل اسکار، زگیل و چین و چروک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در جدیدترین متد درمانی که به نام لیزر فرکشنال معروف است با استفاده از پرتورهای نور پیوسته در یک الگوی پراکنده لایه‌های نازک از پوست را با حداقل میزان آسیب حرارتی حذف می‌کنند که بهبودی آن حداکثر تا دو هفته طول می‌کشد.

 

لیزر اربیوم

این لیزر به صورت اختصاصی برای رفع خطوط و چین و چروک‌های سطحی تا نسبتاً عمیق بر روی صورت، دست، گردن و سینه طراحی شده است. از مهم‌ترین مزایای لیزر درمانی لک پوست با این روش می‌توانیم به حداقل میزان سوختگی بافت‌های اطراف اشاره کنیم که به نوبه‌ی خود عوارض جانبی کمتری از قبیل تورم، کبودی و قرمزی را به همراه دارد؛ به همین جهت دوران نقاهت شما در مقایسه با استفاده از لیزر CO2 به مراتب کوتاه‌تر خواهد بود و احتمالاً فقط یک هفته طول بکشد.

 

لیزر نئودیمیم یاگ 

اگر تناژ پوست تیره‌تری دارید به شما توصیه می‌کنیم از لیزر نئودیمیم یاک استفاده کنید که به سبب طول موج طولانی‌تر خود به اعماق پوست نفوذ و ملانین‌های موجود در لایه‌های سطحی را دور می‌زند. البته این روش صرفاً برای پاک کردن لک کاربرد ندارد و می‌تواند برای رفع موهای زائد، پاک‌ کردن تتو، حذف خال تولد، آکنه التهابی، هایپرپیگمانتاسیون و... هم مورد استفاده قرار بگیرد.

 

لیزر رنگی پالس

لیزر رنگی پالس هم از جمله خدمات درمانی مورد استفاده برای برطرف کردن مشکلات پوستی مرتبط با رگ‌های خونی است؛ بنابراین اگر مشکلاتی نظیر قرمزی، هایپرپیگمانتسیون، شکستگی مویرگ‌ها و روزاسه دارید پیشنهاد می‌کنیم به سراغ این روش بروید.

 

فواید و عوارض لیزر پوست

با وجود اینکه استفاده از روش‌درمانی لیزر می‌تواند ظاهر پوست شما را بهبود ببخشد، لازم است پیش از پیگیری با عوارض احتمالی آن که به شرح زیر است، آشنا شوید:

سوختگی یا آسیب بر اثر گرمای ناشی از لیزر؛

ایجاد اسکار؛

بروز تغییر در رنگدانه‌های پوست؛

فعال کردن مجدد تبخال؛

عفونت باکتریایی؛

خارش خفیف و پوسته‌پوسته شدن؛

تورم و قرمزی موقت صورت؛

لک صورت

مراحل مربوط به آماده‌سازی برای لیزر درمانی لک پوست

حال که فواید و عوارض لیزر پوست را می‌دانید اگر همچنان قصد انجام آن را دارید باید در گام اول با یک جراح پلاستیک یا متخصص پوست صحبت و از مناسب بودن این روش‌درمانی اطمینان حاصل کنید. در صورت داشتن سابقه‌ی تبخال در اطراف دهان حتماً این مورد را به پزشک اطلاع دهید، چرا که شروع لایه‌برداری پوست با لیزر خطر بروز مجدد آن را در افراد مستعد افزایش می‌دهد. سایر نکات مهم در این زمینه شامل موارد زیر هستند:

تا ۱۰ روز قبل از لیزر از مصرف داروهایی مثل آسپیرین، ایبوبروفن و مکمل‌هایی نظیر ویتامین E که بر روی لخته‌شدن خون اثر می‌گذارند، پرهیز کنید.

در صورت استعمال سیگار باید دو هفته قبل و یک هفته بعد از لیزر آن را کنار بگذارید، چرا که روند بهبودی شما را طولانی می‌کند.

گاهی اوقات پزشک برای افراد مستعد تبخال آنتی‌بیوتیک و داروی ضدویروسی تجویز می‌کند تا بعد از این فرآیند دچار مشکل نشوند.

 

نگاهی به روند لیزر پوست

درمان لک صورت با لیزر توسط متخصص به صورت سرپایی انجام می‌شود. گاهی اوقات پزشک بخش‌های مختلف صورت را به صورت مجزا از یکدیگر یا تمامی آن‌ها را با هم در معرض لیزر قرار می‌دهد. در شرایطی که نواحی کوچکی از صورت تحت درمان با لیزر قرار می‌گیرند، از بی‌حسی موضعی برای کاهش درد استفاده می‌شود؛ اما درمان کل صورت به نسبت دردناک است و در صورت صلاح‌دید پزشک با بیهوشی عمومی صورت می‌گیرد.

پزشک بعد از انجام این فرآیند نواحی تحت درمان را بانداژ می‌کند که باید بعد از ۲۴ ساعت آن را باز و روزی ۴ تا ۵ ساعت ناحیه‌ی تحت درمان را تمیز کنید. پس از تمیز کردن نوبت به استفاده از پمادی مثل وازلین به منظور ممانعت از دلمه بستن زخم می‌رسد. البته گاهی اوقات متخصص از شما می‌خواهد که ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول را از کمپرس سرد بر روی صورت خود استفاده کنید.

 

سخن پایانی

همان‌‌طور که ملاحظه کردید لیزر درمانی لک پوست مزایای بی‌شماری را به همراه دارد و می‌تواند با برطرف کردن طیف وسیعی از مشکلات پوستی، صورت شما را به حالتی کاملاً ایده‌آل و درخشان برساند. با این حال حتماً پیش از شروع فرآیند به عوارض جانبی آن توجه کنید و در صورت موافقت پزشک به سراغ آن بروید. درمان لک صورت با لیزر در کلینیک زیبایی سعادت آباد با نظارت بهترین پزشکان و متخصصان پوست صورت می‌گیرد تا بهترین نتیجه‌ی ممکن از آن برای شما عزیزان حاصل شود.

کلینیک سعادت آباد
جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت
با متخصصی جراحی و زیبایی ما تماس بگیرید.
برای مشاوره با دکتر جراحی زیبایی سعادت آباد کلیک کن.

هنوز نظری وارد نشده است!

دیدگاه خود را ارسال نمایید