راه های جلوگیری از ریزش مو: از داروهای گیاهی تا درمان های تخصصی
خدمات درمانی۲۹-مهر-۱۴۰۳

راه های جلوگیری از ریزش مو: از داروهای گیاهی تا درمان های تخصصی

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که می‌تواند وابسته به عواملی مانند ژنتیک، تغذیه نا‌مناسب، استرس، مصرف برخی از داروها، مشکلات داخلی و بسیاری از عوامل دیگر ایجاد شود. از آنجایی که مو، زینت‌بخش سر و صورت افراد به حساب می‌آید، ریزش آن می‌تواند با تاثیر بر زیبایی، اعتماد به نفس‌تان را کاهش دهد. بنابراین، اگر جزو افرادی هستید که در فضای خانواده شاهد ریزش موی‌ وراثتی هستید، بهتر است قبل از تشدید ریزش مو به کمک راه‌های مختلف از بروز این مشکل جلوگیری کنید. در این مقاله شما را با راه‌های جلوگیری از ریزش مو آشنا کرده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید. 

 

روش‌های جلوگیری از ریزش مو

پیشگیری از ریزش مو، موضوعی است که می‌تواند شما را در کاهش هزینه‌های درمان ریزش مو و بهبود کیفیت زندگی اجتماعی یاری کند. عوامل گوناگونی مانند حفظ بهداشت مو، تغذیه مناسب، دوری از محیط‌های تنش‌زا و راهکارهای درمانی که توسط متخصصین ارائه می‌شود، در جلوگیری از ریزش مو تاثیرگذار هستند. بهتر است قبل از انتخاب روش مناسب برای جلوگیری از ریزش مو، به پزشک متخصص مراجعه کنید و پس از مشورت با ایشان، بهترین تصمیم را بگیرید. 

 

راهکارهای خانگی برای جلوگیری از ریزش مو

معمولا افراد قبل از جدی شدن مشکلات ریزش مو، تمایل دارند تا در محیط خانه و با انجام راهکارهایی ساده مانند مصرف داروهای گیاهی، از این عارضه جلوگیری کنند. توجه داشته باشید که انتخاب روش‌های درمانی خانگی مانند داروهای گیاهی یا مصرف مکمل‌های غذایی، در دراز مدت اثر بخش هستند. بنابراین، باید برای کسب نتیجه صبوری به خرج دهید و سبک زندگی سالم را اولویت خود بگذارید.

 ریزش مو

داروهای گیاهی

داروهای گیاهی از گذشته برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها مانند جلوگیری از ریزش مو استفاده می‌شوند. این گیاهان مانند رزماری، زنجبیل و جنسینگ حاوی ترکیبات فعال زیستی هستند که می‌توانند رشد مو را تحریک کنند و از این طریق، ریزش مو را به حداقل برسانند. می‌توان گفت که مکانیسم داروهای ریزش مو، شامل موارد زیر می‌شود:

- تقویت فولیکول‌های مو

بسیاری از گیاهان دارویی حاوی ترکیباتی هستند که به تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کنند. این ترکیبات می‌توانند گردش خون در پوست سر را افزایش دهند و به فولیکول‌ها مواد مغذی بیشتری برسانند‌. این موضوع باعث بهبود استحکام و رشد تارهای مو می‌شود.

- مهار آنزیم‌های مضر

برخی از گیاهان دارویی می‌توانند آنزیمی به نام ۵-آلفا ردوکتاز را مهار کنند. این آنزیم در بدن آقایان موجب تبدیل تستوسترون به دی‌هیدروتستوسترون (DHT) می‌شود که در ریزش موی مردان تاثیرگذار است.

- خاصیت ضدالتهابی

التهاب، خارش و قرمزی پوست سر می‌تواند به فولیکول‌های مو و در نتیجه رشد آن‌ها آسیب برساند. برخی گیاهان دارویی دارای خواص ضد التهاب هستند که می‌توانند التهاب پوست سر را کاهش دهند.

- تغذیه مو

بسیاری از گیاهان دارویی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به تغذیه مو و تقویت آن کمک می‌کنند. در واقع مصرف این داروهای گیاهی در قالب دمنوش و دیگر خوراکی‌ها، شما را از بروز ریزش مو در امان نگه می‌دارد.

 

مکمل‌های غذایی

علاوه بر درمان گیاهی ریزش مو، مکمل‌های غذایی، محصولاتی هستند که شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، آمینواسیدها و سایر مواد مغذی می‌شوند. این مکمل‌ها می‌توانند به صورت قرص، کپسول، پودر و مایع مورد استفاده قرار گیرند. مصرف مکمل‌های غذایی به تجویز پزشک نیاز دارد و برای افرادی که رژیم می‌گیرند، ضروری است. مکانیسم فعالیت مکمل‌های غذایی شامل موارد زیر می‌شود:

- تامین مواد مغذی مورد نیاز مو

بسیاری از مکمل‌ها حاوی موادی هستند که برای رشد و سلامت مو ضروری هستند. این مواد مغذی شامل ویتامین‌های گروه ویتامین D، آهن، روی، سلنیوم و برخی اسیدهای آمینه می‌شوند که کمبود هر یک از این مواد مغذی، می‌تواند باعث ریزش مو شود.

- تقویت فولیکول‌های مو

برخی از مکمل‌های نام برده می‌توانند به طور مستقیم موجب تقویت فولیکول‌های مو شوند. این موضوع علاوه بر افزایش استحکام تارهای قبلی، در رویش تارهای جدید مو موثر است.

- بهبود گردش خون در پوست سر

برخی از مکمل‌های غذایی می‌توانند گردش خون در پوست سر را افزایش دهند. به این ترتیب مواد مغذی بیشتری به فولیکول‌های مو می‌رسند که فعالیت آن‌ها را جهت رویش و حفظ تارهای مو افزایش می‌دهند.

- کاهش التهاب

برخی از مکمل‌ها دارای خواص ضد‌التهابی هستند و با کاهش التهابات کف سر، از بروز ریزش مو جلوگیری می‌کنند.

مهم‌ترین مکمل‌ها برای جلوگیری از ریزش مو که معمولا متناسب با نیاز هر فرد مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

- بیوتین: یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای سلامت مو است. این ماده به تولید کراتین، پروتئینی که مو را تشکیل می‌دهد، کمک می‌کند.

- آهن: کمبود آهن می‌تواند باعث ریزش مو شود. به همین منظور، مکمل‌های آهن به انتقال اکسیژن به فولیکول‌های مو کمک می‌کند.

- روی: روی برای رشد سلول‌های مو ضروری است و در ترمیم بافت‌های آسیب دیده تارهای مو تاثیرگذار است.

- ویتامین D: به طور کلی، ویتامین D به جذب کلسیم کمک می‌کند که برای سلامت استخوان‌ها و مو ضروری است.

- ویتامین‌های گروه B: ویتامین‌های گروه B مانند B12 و فولات برای تولید سلول‌های خونی و سلامت پوست سر مهم هستند

ریزش مو

راهکارهای تخصصی برای جلوگیری از ریزش مو

راهکارهای تخصصی به مواردی گفته می‌شوند که پس از مراجعه به پزشک و معاینه دقیق تجویز می‌شوند. توجه داشته باشید، راهکارهایی که در ادامه بررسی می‌کنیم، معمولا در زمان کوتاه‌تری موجب بروز نتایج مثبت می‌شوند:

- دارودرمانی

به طور معمول، مراحل اولیه جلوگیری از ریزش مو شامل استفاده از داروهای درمان ریزش مو مانند داروهای خوراکی، موضعی و ضد‌التهاب می‌شود. انتخاب نوع دارو، پس از معاینه دقیق پزشک و بررسی عوامل وراثتی انجام می‌شود. به طور مثال، اگر در خانواده‌تان ریزش مو با الگوهای مردانه شایع باشد، داروهایی نظیر ماینوکسیدیل و فیناستراید، می‌توانند کاربردی باشند.

- مزوتراپی

مزوتراپی روشی موثر برای جلوگیری از ریزش مو محسوب می‌شود. در این روش ترکیبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و داروهای تقویت‌کننده مو به پوست سر تزریق می‌شود. بنابراین در این روش با تامین مواد مغذی، از ریزش‌ مو جلوگیری می‌شود.

 - پی آر پی

در این روش کارآمد خدمات درمانی، پلاسمای غنی از پلاکت خود فرد به پوست سر تزریق می‌شود. با این کار سلول‌های پوست سر به فعالیت بیش‌تر تحریک می‌شوند که استحکام تارهای مو و رویش تارهای جدید را به همراه دارند.

- لیزر درمانی

لیزر درمانی یکی دیگر از روش‌هایی است که با تحریک فولیکول‌های مو و بهبود گردش خون در پوست سر، می‌تواند به رشد مجدد مو کمک کند.

 

سخن پایانی

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که افراد در سنین مختلف از آن رنج می‌برند. ما در این مطلب به شما توضیح دادیم که جلوگیری از ریزش مو می‌تواند راهکاری مناسب برای پیشگیری از هزینه‌های درمان باشد. سپس، به بیان راهکارهای خانگی و تخصصی برای رفع این عارضه پرداختیم.

 

کلینیک سعادت آباد
جهت دریافت مشاوره رایگان و رزرو نوبت
با متخصصی جراحی و زیبایی ما تماس بگیرید.
برای مشاوره با دکتر جراحی زیبایی سعادت آباد کلیک کن.

هنوز نظری وارد نشده است!

دیدگاه خود را ارسال نمایید