جراحی زیبایی پلک (بلفاروپلاستی)

تصاویر قبل و بعد بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی
بلفاروپلاستی
بلفاروپلاستی
بلفاروپلاستی
بلفاروپلاستی

جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی، یک تکنیک جراحی چشم است که شامل اصلاح چربی اضافی، پوست و ماهیچه‌های پلک بالا و پایین می‌شود. از طریق این عمل جراحی، برخی از علائم پیری مانند افتادگی پلک که بینایی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، مورد ترمیم قرار می‌گیرند. جراحی بلفاروپلاستی، چین‌وچروک‌های اطراف چشم را رفع نمی‌کند؛ اما می‌تواند مکملی برای سایر تکنیک‌های زیبایی صورت باشد.

جراحی زیبایی پلک

جراحی زیبایی پلک مناسب چه کسانی است؟

جراحی پلک مناسب کسانی است که به دنبال بهبود ظاهر صورت خود هستند. بیمارانی که این جراحی را انجام می‌دهند، معمولا بیش از 40 سال سن دارند. اگر بیمار از تیروئید، فقدان اشک، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، گلوکوم یا دیابت رنج می‌برد، باید با چشم پزشک در مورد امکان انجام بلفاروپلاستی مشورت کند. زیرا چنین شرایطی می‌توانند باعث بروز عوارض شوند.

انواع جراحی زیبایی پلک

بلفاروپلاستی بر اساس هدف جراحی و ناحیه مورد نظر، به انواع مختلفی مانند جراحی پلک بالا، پلک پایین و ... تقسیم می‌شود. در ادامه، با انواع این جراحی آشنا می‌شویم.

بلفاروپلاستی پلک بالا

بلفاروپلاستی پلک بالا جراحی است که از طریق ریز برش در چین طبیعی پلک فوقانی برای برداشتن پوست و چربی اضافی ناشی از افزایش سن انجام می‌شود. هدف از انجام این جراحی، بازگرداندن ظاهری شاداب‌تر به چشم‌ها است.

جراحی زیبایی پلک

بلفاروپلاستی پلک پایین

بلفاروپلاستی پلک پایین یک جراحی برای برداشتن پوست اضافی پلک پایین است. از طریق این عمل جراحی، کیسه‌های دور چشم برداشته می‌شوند. به‌علاوه، این عمل در برخی موارد می‌تواند خطوط سیاهی دور چشم را با جابجایی مجدد چربی بهبود بخشد. به این ترتیب، فرد ظاهری شفاف‌تر و جوان‌تر خواهد داشت. برای انجام این جراحی، تکنیک‌های مختلفی وجود دارد و چشم پزشک متخصص باید بر اساس نیاز بیمار، مناسب‌ترین آن را انتخاب کند.

بلفاروپلاستی فرعی

هنگام انجام بلفاروپلاستی فرعی، برشی در زیر خط مژه بیمار ایجاد می‌شود. هدف از این جراحی، کاهش کیسه‌های پلک تحتانی با از بین بردن بخشی از چربی انباشته شده در داخل آن‌ها است. این روش در مواردی که نیاز به برداشتن پوست وجود دارد نیز ایده‌آل است. بلفاروپلاستی فرعی معمولا با بی‌حسی موضعی به همراه آرام‌بخش انجام می‌شود و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد.

بلفاروپلاستی ترانس

تفاوت اصلی در مورد بلفاروپلاستی فرعی با ترانس، در محل ایجاد برش است. برای بلفاروپلاستی ترانس، جراح برشی را بین پلک‌ها و کره چشم ایجاد می‌کند. این روش بیشتر در بیمارانی دیده می‌شود که شلی بیش از حد در پوست یا عضله پلک ندارند و کیسه‌های آن‌ها خیلی مشخص نیست. جراحی زیبایی پلک ترانس برای بیماران جوان‌تر توصیه می‌شود.

یکی از مزایای این روش این است که پوست در حین جراحی لمس نمی‌شود و بنابراین نیازی به بخیه وجود ندارد. نبود بخیه به معنی عدم وجود اسکار پوستی و بهبود سریع‌تر آن است. این عمل با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست.

 

کلینیک سعادت آباد
به دنبال تغییر اساسی در چهره‌ات با جراحی زیبایی پلک هستی؟
اول با چند متخصص جراحی زیبایی صورت مشورت کن.
برای مشاوره با دکتر زیبایی سعادت آباد کلیک کن.

چطور بدانیم به عمل جراحی زیبایی پلک نیاز داریم؟

برای تشخیص نیاز به جراحی بلفاروپلاستی توصیه می‌کنیم به کلینیک سعادت آباد مراجعه کنید. در اولین مشاوره، پارامترهای بالینی لازم برای اندیکاسیون صحیح از سوی متخصصین ارزیابی می‌شود. یک رابطه پزشک و بیمار برقرار می‌شود که در آن، هر دو طرف واقعیت‌هایی را در مورد آسیب‌شناسی و انتظارات خود بیان می‌کنند. پزشک در این جلسه، به طور مفصل به بیمار توضیح می‌دهد که عمل شامل چه مراحلی است. در جلسه مشاوره، موارد زیر بررسی خواهند شد:  

  • موقعیت ابرو
  • اندازه‌گیری پارامترهای پلک
  • ارزیابی موقعیت پلک پایین و همچنین شلی آن
  • بررسی حساسیت قرنیه
  • ارزیابی سطح قرنیه برای رد وجود پاتولوژی چشمی (خشکی چشم) که نیاز به ملاحظات ویژه در برنامه‌ریزی جراحی دارد.

 

جراحی زیبایی پلک

جراحی زیبایی پلک چگونه انجام می‌شود؟

عمل جراحی پلک تقریبا یک ساعت طول می‌کشد. در مورد جراحی هر چهار پلک، جراح اکولوپلاستیک همیشه از پلک‌های بالایی شروع می‌کند و برای برداشتن پوست اضافی و سفت شدن عضله اوربیکولاریس، برشی ایجاد می‌کند.

هنگامی که شلی بیش از حد در پلک پایین وجود داشته باشد، جراح معمولا برشی را زیر مژه‌ها ایجاد می‌کند که با بخیه‌های بسیار ظریف همراه است. این بخیه‌ها بدون مشکل تا نهایتا سه ماه بعد از عمل بهبود می‌یابند و قابل رویت نیستند.

پس از انجام عمل بلفاروپلاستی برای بیمار چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از انجام عمل، جراح داروی مناسب برای تسکین درد احتمالی را تجویز می‌کند. با توجه به ترجیحات هر جراح، انسداد فشاری هر دو چشم ممکن است برای 24 ساعت اول اعمال شود. معمولا برای کاهش ناراحتی و التهاب، از پماد و پانسمان‌های چشمی با نمک سرد استفاده می‌شود.

علائم اصلی بعد از جراحی زیبایی پلک معمولا شامل ریزش اشک زیاد، حساسیت مفرط به نور و مقداری تغییر در بینایی است که طی چند روز کاهش می‌یابد. بیمار می‌تواند در عرض 2 تا 3 روز بعد از جراحی، به زندگی عادی بازگردد. با این حال، تا دو ماه پس از عمل باید از صورت خود با عینک آفتابی بزرگ محافظت کنید و همچنین از کرم ضد آفتاب قوی استفاده کنید. علاوه بر این موارد، باید تا 10 روز بعد از عمل، از آرایش کردن ناحیه تحت جراحی، خودداری شود. بلفاروپلاستی نوعی جراحی است که نتایج آن ماندگار است و سال‌ها حفظ می‌شود.

جراحی زیبایی پلک

نتایج بعد از بلفاروپلاستی چقدر ماندگار هستند؟

 این سوالی است که بارها و بارها از سوی داوطلبان جراحی زیبایی پلک پرسیده می‌شود. اگر برای زیباتر شدن چشمانتان جراحی پلک پایین یا بلفاروپلاستی تحتانی را انتخاب کرده باشید، این نوید را به شما می‌دهیم که نتایج تا آخر عمر ماندگار هستند؛ چرا که در این روش بیشتر برداشتن چربی اضافی زیر پوست مد نظر است و مشکل برای همیشه حل خواهد شد ؛ اما اگر هدف شما بلفاروپلاستی فوقانی باشد، نتایج تقریباً ۵ تا ۷ سال باقی می‌مانند. آن هم به این دلیل است که عمدتاً طی این روش بافت‌های پوست افتاده کشیده یا اصطلاحا لیفت می‌شوند تا افتادگی برطرف شود.

 برای آنکه نتایج حاصل از این جراحی زیبایی را بیشتر کنید، باید توجه به سلامت پوست خود را در اولویت قرار دهید. در واقع انجام یک سری از کارها همچون هیدراته ماندن و نوشیدن آب کافی، تغذیه درست و استفاده از کرم ضد آفتاب می‌توانند ماندگاری نتایج را دوچندان کنند.

زمان بروز نتایج بلفاروپلاستی

اگر فکر می‌کنید که چشمانتان حالت خسته و افتاده دارند، ممکن است دچار افتادگی پلک شده باشید. در واقع با افزایش سن سطح کلاژن و الاستین در پوست تا حد زیادی شروع به کاهش می‌کنند. به بیانی پوست شما به تدریج شل شده و ممکن است با افتادگی پوست در ناحیه پلک‌ها مواجه شده باشید. خوشبختانه با پیشرفت در خدمات جراحی دیگر مجبور نیستید با علائم پیری همزیستی کنید!

بلکه بلفاروپلاستی به عنوان یکی از موثرترین جراحی‌ها می‌تواند مشکلات افتادگی پلک شما را برطرف کند؛ بنابراین اگر از افتادگی پلک به دلیل ضعف عضلانی، وجود پف زیر چشم، کیسه‌های چربی زیر چشم و چربی اضافه در اطراف پلک‌ها رنج می‌برید، می‌توانید این جراحی زیبایی پلک را انجام دهید. نتایج این روش بلافاصله آشکار می‌شوند؛ اما برای مشاهده نتایج تکمیلی و نهایی ممکن است تا ۶ هفته زمان لازم باشد. اینکه چه زمانی موفق به مشاهده نتایج شوید، به عوامل مختلفی از جمله میزان توجهات شما به مراقبت‌های پس از جراحی بستگی دارد.

جمع‌بندی

جراحی پلک یکی از عمل‌های جراحی زیبایی صورت به‌حساب می‌آید. کسانی که دچار افتادگی، شل شدن و تورم پلک یا کیست‌های چربی و ... هستند، پس از مشاوره با متخصص می‌توانند برای این عمل اقدام کنند. بیشتر افراد بالای 40 سال، کاندیدای مناسبی برای جراحی زیبایی پلک هستند. بلفاروپلاستی جزء آن دسته از جراحی‌های زیبایی است که نتایج آن تا سال‌ها باقی می‌ماند.

سوالات متداول

1- جراحی زیبایی پلک مناسب چه کسانی است؟

عموما افراد بالای 40 سال که دچار مواردی مانند افتادگی یا شل شدن پلک هستند، برای این عمل مناسب‌ در نظر گرفته می‌شوند.

2- جراحی زیبایی پلک چقدر طول می‌کشد؟

بلفاروپلاستی معمولا یک ساعت زمان می‌برد.

3- آیا عمل بلفاروپلاستی درد زیادی دارد؟

پس از انجام جراحی، ممکن است بیمار دچار درد شود. به همین دلیل، پزشک برای او داروی مسکن تجویز می‌کند. درد حاصل از جراحی پلک، چندان شدید نیست.

4- عوارض جراحی زیبایی پلک چیست؟

پس از انجام جراحی بلفاروپلاستی بیمار ممکن است دچار ریزش اشک، حساسیت شدید به نور و تغییر در شدت بینایی شود. تمامی این موارد پس از چند روز از بین می‌روند.

5- مراقبت‌های پس از انجام جراحی بلفاروپلاستی چیست؟

پس از انجام جراحی پلک، بیمار تا 10 روز نباید آرایش کند. علاوه بر این، او باید تا مدتی از عینک آفتابی و هم‌چنین کرم ضد آفتاب استفاده کند.